BMW M5 slaví 30. výročí, BMW připomíná anabázi M5 generace E39

Automobilka BMW letos slaví třicetiny svého supersedanu M5. Prakticky všech pět generací patří k vyhledávaným a ceněným vozům.
BMW M5 slaví 30. výročí, BMW připomíná anabázi M5 generace E39

Značka BMW již dříve oznámila, že na letošním Goodwoodu představí speciální sérii aktuální generace BMW M5 F10, takže ve světle před několika dny zahájené kampaně je prakticky jisté, že půjde o edici připravenou právě pro 30. výročí zavedení výkonných sedanů BMW M5. Jejich předchůdcem se stal už v roce 1980 sedan BMW M535i (E12), jenž byl po typech 3.0 CSL a M1 třetím vozem připraveným oddělením BMW Motorsport a osazeným šestiválcem M90.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 první generace (E28), zcela vlevo typ M535i (1980)

První BMW M5 bylo odvozeno z generace E28 a prvně se objevilo na autosalonu v Amsterdamu v roce 1984. Šlo o kombinaci podvozku typu 535i a motoru odvozeného z modelu BMW M1. Řadový šestiválec dosahoval výkonu 286 koní (210 kW), díky kterému se o tomto modelu v jeho době hovořilo jako o nejrychlejším sedanu světa. Z 0 na 100 km/h zrychlil za 6,5 s a dosáhnul rychlosti 246 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 (E34), 1988 - 1995

Také druhá M5 (E34) vycházela z typu 535i, podvozek byl převezen z Dingolfingu do dílen BMW M GmbH v Garchingu, kde příprava každého vozu trvala údajně až dva týdny. Řadový šestiválec měl zprvu objem 3,6 l, po roce 1995 pak 3,8 l. V letech 1988 až 1995 vzniklo celkem přes 12 000 vozů této řady, přičemž pozdější exempláře jezdily až elektronicky omezených 280 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 (E39), 1998 - 2003

V pořadí třetí generace BMW M5 (E39) z roku 1998 je s odstupem času považována za dosud nejlepší M5. Na rozdíl odpředených generací probíhala výroba přímo v Dingolfingu na stejné lince jako standardní vozy řady 5. Pod kapotou se poprvé objevil osmiválec, přičemž šlo o jednotku S62 V8 s objemem 4,9 l a výkonem 400 koní (294 kW), na níž navazovala šestistupňová, manuálně řazená převodovka Getrag z typu 540i.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 (E60), 2005 - 2010

Generace E60 přinesla pod kapotu M5 vidlicový desetiválec a sedmistupňovou sekvenční převodovku, přičemž šlo o vůbec první sériový vůz na světě s touto konfigurací. Výkon dosahoval hladiny 500 koní (373 kW) a i v tomto případě šlo zřejmě o nejrychlejší sedan své doby. Poprvé bylo M5 k dispozici i s karoserií kombi a dohromady vzniklo více než 20 000 vozů, přičemž bezmála polovina z nich našla svého majitele v USA.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 (F10), od 2011 doposud

Aktuální BMW M5 (F10) se vyrábí od roku 2011 a na rozdíl od svých předchůdců je osazena přeplňovaným, osmiválcovým motorem 4,4 l V8. Oproti E60 je tato M5 výkonnější (560 koní/412 kW) a alespoň na papíře až o 30 % hospodárnější. Zároveň je ale těžší, adekvátní zvuk simuluje audiosoustava a nejvyšší rychlost ani s příplatkovým paketem M-Drivers nepřesáhne 305 km/h, přičemž E60 jezdilo bez omezovače 330 km/h.

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina | 11 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků