BMW M5 slaví 30. výročí, BMW připomíná anabázi M5 generace E39

Automobilka BMW letos slaví třicetiny svého supersedanu M5. Prakticky všech pět generací patří k vyhledávaným a ceněným vozům.

Značka BMW již dříve oznámila, že na letošním Goodwoodu představí speciální sérii aktuální generace BMW M5 F10, takže ve světle před několika dny zahájené kampaně je prakticky jisté, že půjde o edici připravenou právě pro 30. výročí zavedení výkonných sedanů BMW M5. Jejich předchůdcem se stal už v roce 1980 sedan BMW M535i (E12), jenž byl po typech 3.0 CSL a M1 třetím vozem připraveným oddělením BMW Motorsport a osazeným šestiválcem M90.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 první generace (E28), zcela vlevo typ M535i (1980)

První BMW M5 bylo odvozeno z generace E28 a prvně se objevilo na autosalonu v Amsterdamu v roce 1984. Šlo o kombinaci podvozku typu 535i a motoru odvozeného z modelu BMW M1. Řadový šestiválec dosahoval výkonu 286 koní (210 kW), díky kterému se o tomto modelu v jeho době hovořilo jako o nejrychlejším sedanu světa. Z 0 na 100 km/h zrychlil za 6,5 s a dosáhnul rychlosti 246 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 (E34), 1988 - 1995

Také druhá M5 (E34) vycházela z typu 535i, podvozek byl převezen z Dingolfingu do dílen BMW M GmbH v Garchingu, kde příprava každého vozu trvala údajně až dva týdny. Řadový šestiválec měl zprvu objem 3,6 l, po roce 1995 pak 3,8 l. V letech 1988 až 1995 vzniklo celkem přes 12 000 vozů této řady, přičemž pozdější exempláře jezdily až elektronicky omezených 280 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 (E39), 1998 - 2003

V pořadí třetí generace BMW M5 (E39) z roku 1998 je s odstupem času považována za dosud nejlepší M5. Na rozdíl odpředených generací probíhala výroba přímo v Dingolfingu na stejné lince jako standardní vozy řady 5. Pod kapotou se poprvé objevil osmiválec, přičemž šlo o jednotku S62 V8 s objemem 4,9 l a výkonem 400 koní (294 kW), na níž navazovala šestistupňová, manuálně řazená převodovka Getrag z typu 540i.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 (E60), 2005 - 2010

Generace E60 přinesla pod kapotu M5 vidlicový desetiválec a sedmistupňovou sekvenční převodovku, přičemž šlo o vůbec první sériový vůz na světě s touto konfigurací. Výkon dosahoval hladiny 500 koní (373 kW) a i v tomto případě šlo zřejmě o nejrychlejší sedan své doby. Poprvé bylo M5 k dispozici i s karoserií kombi a dohromady vzniklo více než 20 000 vozů, přičemž bezmála polovina z nich našla svého majitele v USA.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 (F10), od 2011 doposud

Aktuální BMW M5 (F10) se vyrábí od roku 2011 a na rozdíl od svých předchůdců je osazena přeplňovaným, osmiválcovým motorem 4,4 l V8. Oproti E60 je tato M5 výkonnější (560 koní/412 kW) a alespoň na papíře až o 30 % hospodárnější. Zároveň je ale těžší, adekvátní zvuk simuluje audiosoustava a nejvyšší rychlost ani s příplatkovým paketem M-Drivers nepřesáhne 305 km/h, přičemž E60 jezdilo bez omezovače 330 km/h.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků