BMW M5 Competition je nové mnichovské kladivo proti E 63 S 4Matic+

O deset procent tužší pružiny, snížená světlá výška a na přání třeba i karbon-keramické brzdy. Proč nedělat tovární tuning jednoduše, když to jde i mnohem složitější cestou.

Ačkoli se BMW už docela dávno odklonilo od svého čistě sportovního charakteru a stále více přibližuje některé své modely běžnému mainstreamu, je příjemné vědět, že na své kořeny zcela nezanevřelo a pořád umí nabídnout i čistokrevné stroje stavěné primárně pro radost z jízdy.

BMW M850i xDrive Coupé oficiálně. Má 530 koní a jen krůček k výrobě

BMW M850i xDrive Coupé oficiálně. Má 530 koní a jen krůček k výrobě

Patří k nim nepochybně také kupé M2 a jeho odvozená přiostřená varianta Competition s novým motorem a o slovo se nyní hlásí i větší limuzína M5, která si po přestavbě u sportovní divize M GmbH vysloužila na víku kufru stejný přídomek.

Ve srovnání se standardním modelem BMW M5 Competition novou pohonnou jednotku nenabízí, a dokonce ani nárůst výkonu není nějak zvlášť významný. Zatímco původní auto má 600 koní při 5600 až 6700 ot./min., novinka jich může nabídnout 625 od 6000 do 6700 otáček za minutu.

S BMW M5 na okruhu: Rozlučte se s těžkopádností, přivítejte trakci!

S BMW M5 na okruhu: Rozlučte se s těžkopádností, přivítejte trakci!

Vrcholná hodnota točivého momentu se nezměnila, 4,4litrový přeplňovaný osmiválec nadále produkuje 750 Nm, akorát je pod plynem nebudete mít v rozsahu od 1800 do 5600 ot./min., ale můžete je využít ještě o dvě stě otáček výš.

Uvedená čísla představují nárůst výkonu jen něco málo přes čtyři procenta, přesto se podařilo zkrátit čas akcelerace z místa na 100 km/h o desetinku na výsledné 3,3 vteřiny. Ještě o něco významnější je vylepšení zrychlení na dvojnásobné tempo – M5 Competition pokoří hranici 200 km/h za 10,8 sekundy, tedy o 0,3 vteřiny rychleji než výchozí M5.

BMW M2 Competition dostalo paket od M Performance, ušetří až 31 kg

BMW M2 Competition dostalo paket od M Performance, ušetří až 31 kg

Pokud si s lehce ironickým podtónem řeknete, že to tedy muselo být ohromně náročné napsat pár nových řádků kódu, aby řídicí jednotka pozvedla výkon o pětadvacet koní, tak máte možná pravdu, zrovna za tohle si konstruktéři BMW na medaile nárokovat nemůžou. Ve skutečnosti je to ale jen marginální věc ve srovnání s tím, co všechno dalšího změnili.

A protože jsme u motoru, za zmínku určitě stojí jeho nové specifické uložení. Pohonná jednotka dostala o 55 procent tužší silentbloky, což podle BMW pomáhá preciznější ovladatelnosti v zatáčkách, intenzivnějšímu přenosu zvuku osmiválce do interiéru a údajně také zrychluje reakce agregátu, ačkoli nespecifikuje, jak konkrétně.

BMW M2 Competition oficiálně: Má 410 koní a umí až 280 km/h!

BMW M2 Competition oficiálně: Má 410 koní a umí až 280 km/h!

Ve voze nadále zůstává osmistupňová automatická převodovka M Steptronic a pohon všech kol xDrive, který je schopen zcela odpojit v jednom z dostupných režimů pohon přední nápravy a pustit vše výlučně dozadu, pojďme se ale raději podívat na to, co je zde nového.

M5 Competition dostala o 7 milimetrů snížený podvozek a spoustu dalších úprav v oblasti zavěšení. Kupříkladu přední kola mají větší odklon, aby auto lépe absorbovalo boční síly v rychle projížděných zatáčkách. Na zadní nápravě se místo klasického gumového uložení některých ramen objevily kulové přesnější kulové čepy a tužší je rovněž zadní příčný zkrutný stabilizátor kvůli dalšímu potlačení náklonů.

Je možné BMW M5 dotankovat za jízdy? A co za jízdy bokem?

Je možné BMW M5 dotankovat za jízdy? A co za jízdy bokem?

Aby toho nebylo málo, přední stabilizátor dostal nové uložení a vpředu i vzadu se objevily o deset procent tužší pružiny, což se podle BMW pozitivně podepsalo rovněž na odezvě v řízení. Dodatečně montované dorazy v přepracovaných tlumičích navíc redukují nežádoucí pohyby kol při zatížení.

Automobilka, respektive její sportovní divize slibuje tímto lepší jízdní vlastnosti, které mají vyniknout především na okruhu. Na novou úroveň se posunula ovladatelnost v extrémních jízdních situacích a směrová stabilita při vysokém bočním zatížení. Zároveň by tím ale neměl být dotčen jízdní komfort a kvalita odpružení.

Test BMW M3 Competition: Motoristická óda na radost

Test BMW M3 Competition: Motoristická óda na radost

BMW M5 Competition bude postaveno na dvacetipalcových kovaných kolech s pneumatikami o rozměru 275/35 R20 vpředu a 285/35 R20 vzadu. Za nimi budou pracovat buď standardní M brzdy s šestipístkovými třmeny vpředu, zatímco náročnější klientela bude moci sáhnout na karbon-keramiku.

Provedení Competition prozatím svou cenu nemá, můžeme vám ale namísto toho říci, jak tohle auto rozeznáte od standardní M5. Kromě zmiňovaných originálních kol jsou zde dveřní kliky plně lakované v barvě karoserie, černé ledvinky na přídi, boční příplatkové štítky M5 Competition na předních blatnících, černě lakované krytky vnějších zpětných zrcátek a ve stejném odstínu dostanete také výfukové koncovky, „lízátko“ na víku kufru i spodní panely v zadním nárazníku.

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků