BMW M5 Cabrio, Touring: dvě lahůdky z archivu

U příležitosti čtvrtstoletého výročí magické formule „M5“ bavorští představili dva dosud nevídané prototypy.

Historie vozů BMW stavěných v divizi M je velmi bohatá, na tomto místě jsme si však posteskli, že třeba současné BMW M3 není vyráběno v provedení kombi a k jejich přípravě musel sáhnout až ladič Manhart. Mezi dnešními „eMky” je však spíše výjimkou, takovou M5 si dnes můžete pořídit jako sedan i kombík a v podstatě i jako kupé a kabriolet (M6), ostatně i M3 je dnes k dispozici jako kupé, sedan a kabrio. Že se písmeno M dostalo i na vozy jako je X5 a X6 na tomto místě snad ani raději nebudeme rozebírat. Jenže to jsme v roce 2009, v minulosti znamenalo „trojbarevné” M v názvu modelu především rychlá kupé a sedany, sem tam nějaké kabrio a kombík byl naprostá výjimka.

Jenže jak se dnes můžeme přesvědčit, choutkám na rozšíření řady modelů s M ve znaku odolávalo BMW již před desítkami lety, tehdy ovšem úspěšně. BMW M5 vždy patřilo k nejrychlejším sedanům své doby, ale stačilo jen málo, aby rodina vozů s tímto výsostným znakem byla ještě širší. Vypovídají o tom dva prototypy, které automobilka BMW dosud nikde neprezentovala. Tím prvním je čtyřmístný kabriolet řady E34 z osmdesátých let, který bavorští drželi pod pokličkou plných dvacet let, druhým pak kombík řady E39 z konce minulé dekády.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW M5 Cabrio (E34)

Tradiční diskusí mezi vyznavači vozů M5 je hledání nejlepšího vozu M5 všech dob. Nejvíce se shodují na tom, že jím byla řada E39, ale někteří předchůdci v jejich očích disponují nepřehlédnutelnými přednostmi. Vozy M5 E28 například sdílely modifikovaný tříapullitrový šestiválec z legendárního závodního stroje M1 a dodnes soudí, že to „správné“ auto řady M musí mít pod kapotou řadový šestiválec. A v otázce hesla M5 z tohoto pohledu bojuje o pomyslný titul toho „nejlepšího“ řada E34. Jednalo se o poslední kompletně ručně vyráběný vůz řady M, často se dokonce stávalo, že jeden vůz celý připravoval jediný pracovník, majitel vozu se přitom mohl jméno tohoto pracovníka dozvědět.

Ale zpět k prototypu z osmdesátých let. Jednalo se o čtyřmístný kabriolet postavený na podvozku řady E34, vyznačoval se prodlouženými dveřmi a byl detailně připraven do sériové výroby. Pouze týden před oficiálním představením v Ženevě (expozice BMW s ním dokonce počítala) však BMW produkci M5 Cabrio zarazilo. Důvodem byla údajně obava z oslabení pozice výrobně celkem levného kabrioletu M3, jenž ale do kasy nesl velmi vysoké zisky...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW M5 Touring (E39)

Za zmínku jistě stojí i druhý prototyp na téma M5, o jehož existenci veřejnost rovněž dosud nevěděla a my vás s ním můžeme seznámit díky snímkům chlapíků z Bimmertoday. Jedná se o kombík řady E39, jenž používá stejný pětilitrový osmiválec do V s výkonem 400 koní jako jeho sériově vyráběný sourozenec s karosérií sedan. Jelikož tento model stádium prototypu nepřekročil, zůstává jediným kombíkem M5 (kromě současného E61) výše zmíněná generace E34 M5 s řadovým šestiválcem.

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

dnes | Jan Mička | 10 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků