BMW M5 Cabrio, Touring: dvě lahůdky z archivu

U příležitosti čtvrtstoletého výročí magické formule „M5“ bavorští představili dva dosud nevídané prototypy.

Historie vozů BMW stavěných v divizi M je velmi bohatá, na tomto místě jsme si však posteskli, že třeba současné BMW M3 není vyráběno v provedení kombi a k jejich přípravě musel sáhnout až ladič Manhart. Mezi dnešními „eMky” je však spíše výjimkou, takovou M5 si dnes můžete pořídit jako sedan i kombík a v podstatě i jako kupé a kabriolet (M6), ostatně i M3 je dnes k dispozici jako kupé, sedan a kabrio. Že se písmeno M dostalo i na vozy jako je X5 a X6 na tomto místě snad ani raději nebudeme rozebírat. Jenže to jsme v roce 2009, v minulosti znamenalo „trojbarevné” M v názvu modelu především rychlá kupé a sedany, sem tam nějaké kabrio a kombík byl naprostá výjimka.

Jenže jak se dnes můžeme přesvědčit, choutkám na rozšíření řady modelů s M ve znaku odolávalo BMW již před desítkami lety, tehdy ovšem úspěšně. BMW M5 vždy patřilo k nejrychlejším sedanům své doby, ale stačilo jen málo, aby rodina vozů s tímto výsostným znakem byla ještě širší. Vypovídají o tom dva prototypy, které automobilka BMW dosud nikde neprezentovala. Tím prvním je čtyřmístný kabriolet řady E34 z osmdesátých let, který bavorští drželi pod pokličkou plných dvacet let, druhým pak kombík řady E39 z konce minulé dekády.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW M5 Cabrio (E34)

Tradiční diskusí mezi vyznavači vozů M5 je hledání nejlepšího vozu M5 všech dob. Nejvíce se shodují na tom, že jím byla řada E39, ale někteří předchůdci v jejich očích disponují nepřehlédnutelnými přednostmi. Vozy M5 E28 například sdílely modifikovaný tříapullitrový šestiválec z legendárního závodního stroje M1 a dodnes soudí, že to „správné“ auto řady M musí mít pod kapotou řadový šestiválec. A v otázce hesla M5 z tohoto pohledu bojuje o pomyslný titul toho „nejlepšího“ řada E34. Jednalo se o poslední kompletně ručně vyráběný vůz řady M, často se dokonce stávalo, že jeden vůz celý připravoval jediný pracovník, majitel vozu se přitom mohl jméno tohoto pracovníka dozvědět.

Ale zpět k prototypu z osmdesátých let. Jednalo se o čtyřmístný kabriolet postavený na podvozku řady E34, vyznačoval se prodlouženými dveřmi a byl detailně připraven do sériové výroby. Pouze týden před oficiálním představením v Ženevě (expozice BMW s ním dokonce počítala) však BMW produkci M5 Cabrio zarazilo. Důvodem byla údajně obava z oslabení pozice výrobně celkem levného kabrioletu M3, jenž ale do kasy nesl velmi vysoké zisky...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW M5 Touring (E39)

Za zmínku jistě stojí i druhý prototyp na téma M5, o jehož existenci veřejnost rovněž dosud nevěděla a my vás s ním můžeme seznámit díky snímkům chlapíků z Bimmertoday. Jedná se o kombík řady E39, jenž používá stejný pětilitrový osmiválec do V s výkonem 400 koní jako jeho sériově vyráběný sourozenec s karosérií sedan. Jelikož tento model stádium prototypu nepřekročil, zůstává jediným kombíkem M5 (kromě současného E61) výše zmíněná generace E34 M5 s řadovým šestiválcem.

bazar

BMW 1 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 231 865 km
Cena: 120 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2013
Stav: 51 351 km
Cena: 600 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2012
Stav: 120 517 km
Cena: 380 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků