BMW M5: 555 koní a 0 – 100 km/h za 4,5 s

Automobilka BMW konečně uvedla podrobnější specifikace ke svému supersedanu BMW M5. Nezklamou, ani nepřekvapí...

Kombinace jízdního komfortu prémiového sedanu vyšší střední třídy a ovladatelnosti vysokovýkonného sportovního vozu podle mnichovského vnímání reality nese již čtvrstoletí modelové označení BMW M5. Společnost BMW M GmbH položila v roce 1984 s první generací tohoto modelu základy pro zcela novou kategorii vozidel, o níž jsme se zmínili již v souhrnném článku o šesti generacích BMW řady 5. BMW M5 nabídlo mezi vůbec prvními sportovní charakter inspirovaný závodními vozy v praktické karoserii sedan bez jakýchkoli omezení v každodenním provozu. Že je o takové vozy mezi zákazníky po celém světě velký zájem svědčí již čtyři modelové generace automobilů BMW M5.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Model BMW Concept M5 podrobně představený teprve před několika dny ukazuje, jak bude vypadat budoucnost vysokovýkonného sportovního vozu se čtyřmi dveřmi a pěti sedadly. Vyhněme se marketingovým klišé a pojďme k technice. Základem exkluzivního charakteru BMW M5 jsou suverénní sportovní vlastnosti a typické stylistické prvky M, aplikované na karoserii sedanu BMW řady 5. Sériovému provedení velmi blízká studie BMW Concept M5 je poháněna novým vysokootáčkovým motorem V8 s technologií M TwinPower Turbo. Přeplňovaný osmiválec s objemem 4,4 l (to pro čtenáře AR ale žádným překvapením není) je zdrojem prvotřídní akcelerace. Dosahuje nejvyššího výkonu 555 koní (408 kW) a točivého momentu 690 Nm, což je o 53 koní (39 kW) a 171 Nm více než u ME E60. V porovnání s předchozím motorem (atmosféricky plněným desetiválcem) byly současně zvýšeny jak výkonové parametry, tak i hospodárnost. Četné inovace v oblasti poháněcího ústrojí přinesly v porovnání se čtvrtou generací BMW M5 snížení spotřeby paliva a emisí o více než 25 %. Zrychlení z klidu na 100 km/h činí 4,5 s, tedy přesně tolik, co třeba u konkurenčního Mercedesu E63 AMG (tomu k tomuto výsledku ale stačí osmiválcová „atmosféra“...).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Točivý moment přenáší na zadní kola studie BMW Concept M5 sedmistupňová dvouspojková převodovka M DKG Drivelogic. Vůz je navíc (bohužel) vybaven funkcí Auto Start Stop, která přechodně vypíná motor, když vůz zastaví například na křižovatce nebo v dopravní zácpě, aby se zabránilo zbytečné spotřebě paliva při volnoběhu. Design sedanu BMW M5 byl cizelován prostřednictvím charakteristických stylistických prvků M. Veškeré specifické úpravy, vyvinuté exkluzivně pro BMW Concept M5, jsou zároveň funkční, neboť se přímo podílejí na provozních vlastnostech. Mezi nejnápadnější změny patří velké otvory pro přívod chladicího vzduchu k motoru a optimalizované aerodynamické prvky včetně decentního spoileru na víku zavazadlového prostoru a difuzoru integrovaného do spodní části zadního nárazníku.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při pohledu z profilu padnou do oka hlavně dvacetiplacová kovaná M kola z lehké slitiny, obutá do pneumatik 265/35 ZR 20 vpředu a 295/30 ZR 20 vzadu. Sportovní charakter podtrhuje snížená světlá výška. Pro vozy M charakteristické „žábry“ na předních blatnících se na studii BMW Concept M5 ukazují v nové interpretaci. Po celém vnějším obvodu mají ozdobné lemování s vrstvou skutečného chromu a horizontálně je rozděluje chromovaná lišta, která kromě bočních směrových ukazatelů nese také logo M. Z „žaber“ vychází prolis sahající přes kliky dveří až k zadním světlometům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Typickým rozpoznávacím znakem vozů M jsou dvě dvojité koncovky výfuku, vyvedené po obou stranách difuzoru. K optimálním aerodynamickým vlastnostem, zejména k většímu přítlaku ve vysokých rychlostech, přispívá také decentní zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru. Podvozek pak byl laděn během rozsáhlých testů na Nordscheife okruhu Nürburgring. Mezi exkluzivní podvozkové komponenty M patří mimo jiné kompletní zavěšení kol, specifická kinematika náprav a mimořádně účinná brzdová soustava s optimalizovanou hmotností, která se vyznačuje stabilním výkonem i při maximálním zatížení. BMW Concept M5 se může navíc pochlubit specifickým zadním diferenciálem, vyvinutým přímo společností BMW M GmbH. Aktivní M diferenciál optimalizuje stabilitu vozidla ovládáním lamelové uzávěrky zadního diferenciálu prostřednictvím elektromotoru, který umožňuje vytvářet mimořádně rychlým a přesným způsobem potřebný svorný účinek v případech, kdy zadní kola začnou ztrácet trakci na povrchu s nízkou přilnavostí nebo s rozdílnou adhezí na pravé a levé straně, případně na výjezdu ze zatáčky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 236 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků