Ostrá verze BMW řady 3 má již 35 let dlouhou tradici. V galerii nyní ukazuje, jakou cestu zatím ušla.
Od čtyřválce přes šestiválec až k osmiválci, a pak zase zpět k šestiválci, ale s přeplňováním. Cesta ostrého BMW řady 3 začala před 35 lety. Značka v rámci uvedení verzí Competition pro nové modely M3 a M4 postavila vedle sebe všech šest generací a udělala jim společné rodinné fotoalbum, o které se nyní s námi dělí.
První BMW M3 generace E30 poháněl řadový čtyřválec o objemu 2,3 litru. Vůz se poprvé objevil v roce 1986 a disponoval výkonem 145 kW a točivým momentem 240 N.m. Z 0 na 100 km/h se dostal pod sedm sekund a maximálně mohl jet až 235 km/h. To vše při hmotnosti 1200 kg.
Druhá generace E36 dostala svou ostrou verzi po dvou letech. Zde začala éra legendárních šestiválců. Motor o objemu 3,0 litru pod kapotou M3 E36 disponoval výkonem 210 kW (286 koní). V roce 1995 nastoupila jednotka S50 o objemu 3,2 litru s vyšším výkonem 321 koní. Model byl dostupný ve třech karosářských provedeních - kupé, sedan a kabriolet.
BMW M3 generace E46 je oblíbencem především u mileniálů. Ti si oblíbili nejen ostrou verzi M3, ale i brutální M3 GTR. Standardní verze se objevila v roce 2000 a motor o objemu 3,2 litru jí dával výkon 256 kW (343 koní) a 365 N.m točivého momentu. Rychlost vozu byla elektricky omezena na 250 km/h.
Nadcházející generace E92 uvedla pod kapotou poprvé a naposledy osmiválcový motor, který byl sice těžký, ale disponoval ohromným výkonem 313 kW a 400 N.m točivého momentu. Vůz s motorem o objemu 4,0 litru byl o 113 kilogramů těžší než předchůdce. Zájemce si ale získal i díky uhrančivému zvuku a možnosti manuální převodovky.
Na závěr se dostáváme k předchozí generaci F80, která se dělila ještě na kupé verzi F82. Pod kapotou byl zase šestiválec, tentokrát třílitrový. Vůbec poprvé byl ale již od výroby přeplňovaný, a to rovnou dvakrát. Výsledkem tak byl výkon 317 kW (425 koní) a 550 N.m točivého momentu.