BMW M3: osmiválcové srdce představeno

V produkčním BMW M3 se poprvé objeví osmiválcový motor. Po dlouhém tajnůstkaření o něm konečně víme vše. Jaký bude?

Představovat vám jeden z bavorských klenotů, ostrou verzi trojkové řady, zřejmě nemá valný význam. BMW M3 je i v našich končinách vozem, který si kolem sebe vytvořil jakýsi kult osobnosti a těchto pět písmenek bude těžko chybět ve slovníku kohokoli, kdo se auto alespoň trochu zajímá.

Každý si pod označením „typická M3” představí něco jiného. Puristé jistě vzpomenou na čtyřválcovou M3 E30, dnešní fanoušci spíše na dotaženou M3 E46. Co tato „eMka” spoujuje? Krom toho, že to byla dobrá sportovně laděná BMW, dohromady nic. Vývoj zkrátka nezastavíte a i přes přání mnohých je náplň pojmu M3 nutné posouvat stále dále. A tak si i v případě poslední generace vozu můžeme říci, že všechno hezké jednou končí. Ovšem tehdy i něco jiného začíná a nová kapitola života bavorské legendy se začíná psát právě v těchto týdnech. Jedna ze zásadních změn se odehraje pod kapotou vozu, kde poprvé najde místo osmiválcový motor. Inu, když tu byla M3 se čtyřválcem, M3 se šestiválcem, proč by nemohla být M3 s osmiválcem? Navíc veškerá konkurence, tedy Audi RS4, Lexus IS-F a také Mercedes-Benz C AMG dostanou také stejný počet válců. Boj se tedy musí posunout o dva písty dále. BMW se mu nebrání a již delší dobu dává jasně najevou, že nová M3 dostane vidlicový osmiválec. Ale co jsme o něm věděli? Krom zaručených spekulací dohromady nic.

Automobilka se po obecném představení konceptu nové M3 na ženevském autosalonu konečně dostává k faktům. A jako první přichází na řadu detailní představení nového motoru.

Tip: Představení osmvilácového BMW M3 Concept nalzenete zde.

Motor 4,0 V8 bude disponovat výkonem 309 kW (420 k) a točivým momentem 400 Nm. Jsou to tedy hodnoty velmi blízké Audi RS4, která má ovšem vyšší maximální točivý moment. Na druhou stranu BMW bude disponovat maximem točivého momentu při 3 900 ot./min, ovšem celých 85 procent točivého momentu nabídne až do 6 500 ot./min a více než 340 Nm nabídne již při 2 000 ot./min. Omezovač otáček je pak nastaven na japonských 8 300.

Osmiválec v novém BMW M3 je zcela novým agregátem. Slitiny hliníku se postaraly o to, že motor patří k nejlehčím osmiválcům na světě a je dokonce lehčí, než šestiválec v minulé generaci. Právě nízká hmotnost má být jednou z hlavních výhod. Jednak nebude devastovat jízdní vlastnosti vozu a druhak je „vnitřní hmotnost” motoru důležitá pro jeho funkci a životnost - v motoru se tak nemusí pracně roztáčet velké masy hmoty. Motor tak váží pouhých 202 kg, což je o 15 kg méně než dosavadní letitý, ale stále skvělý motor 3,2 R6.

Nízká hmotnost jednotlivých komponentů pak umožnila posunout omezovač až na 8 300 ot./min. Při  těchto otáčkách urazí každý píst vzdálenost 20 metrů za sekundu, což vyžaduje velkou přesnou při výrobě. To si navíc vyžádalo i speciální uložení klikové hřídele.

Zcela nové je i sání, které je - jak už je u motorů z divize M typické - samostatně řešené pro každý válec a to včetně škrtících klapek. Díky tomu je dosaženo velmi krátkých reakcí, které eliminují prodlevy po sešlápnutí plynového pedálu na minimum, a velmi přesné ovladatelnosti, která je při hraniční jízdě tak důležitá.

Také výfukový systém byl vyvinut speciálně pro tento motor. Speciální nerezové svody, které se musí vypořádat s vyššími teplotami, než u minulé generace, jsou navrženy tak, aby podpořily nejen spalování, ale také vyplachování válců.

Motor dostane proměnné časování sacích a výfukových ventilů, které svým fungováním nebude vyžadovat udržování mimořádně vysokého tlaku oleje, což opět napomůže předejití možným problémům s životností. Mazání je vůbec zajímavé, i přes použití běžné „mokré” skříně pracuje až do přetížení až 1,4 g, na čemž se podílejí dvě samostatná olejová čerpadla.

Bez znalosti dalších dat můžeme stále jen hádat, jak moc rychlá nová M3 bude. Ze zmíněných čísel je zřejmé, že charakter motoru bude velmi blízký svému velkému konkurentovi a vzhledem k hmotnosti současných verzí trojkového kupé lze očekávat stovku za 4,7 s, dvoustovku okolo 16 s a maximálku bez omezovače přes 290 km/h. Na další podrobnosti si ještě budeme muset počkat...

Základní parametry motoru

Typ motoru   Osmiválec do V
Palivo   ROZ 98 (95)     
Max. výkon k (kW) 420 (309)    
při min–1 8 300
Max. Točivý moment Nm 400
při min–1 3 900
Nejvyšší otáčky min–1 8 400
Zdvih mm  75,2
Vrtání mm  92
Objem cm3 3 999
Průměr sacích ventilů mm 35
Průměr výfukových ventilů mm 30,5
Kompresní poměr   12:01
Vstřik paliva   Přímý, do sání
Vstřikovací tlak bar  3–6    
Střední tlak ve spalovacím prost. bar 12,6
Maximalní tlak ve spalovacím prost. bar 100
Hmotnost kg 202
Litrový výkon k/l 105
Poměr hmotnos/výkon kg/kW 0,65
Materiál bloku motoru   Hliník

Graf výkonu motoru

Klepněte pro větší obrázek

 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový motor 4,0 V8 pro BMW M3
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
BMW M3 Concept ze ženevského autosalonu

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
BMW M3 Concept na oficiálních obrázcícch
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků