BMW M3: nová generace v detailech

BMW dělalo s představením nové eM-trojky nemalé drahoty. Nyní o ní konečně víme vše a je nejvyšší čas shrnout vše podstatné.

 Hlad je nejlepší kuchař. Zřejmě tímto heslem se řidili šéfové mnichovské automobilky, když přemýšleli nad tím, jak pustit do světa informace o nové generaci dnes už legendárního modelu M3. Uběhlo téměř jeden a půl roku od doby, kdy jsme mohli spatřit první špionážní fotografie trojkového sedanu, který nesl typické znaky M modelů značky BMW a mohli si dovolit první alespoň částečně podložené spekulace použití o osmiválcového motoru.

Když se loni na sklonku léta objevily fotografie jen lehce maskovaného kupé se čtyřmi výfuky a dalšími „M artefakty”, všichni příznivci BMW doufali, že nová M3 je na spadnutí, i když zdroje z BMW stále tvrdošíjně trvaly na podzimu roku 2007. Žel bohu nelhaly a teprve postupem času byly potvrzeny předchozí spekulace (zejména implementace motoru V8 s výkonem 420 koní) a na ženevském autosalonu představen i první koncept, který se jen těžko mohl významně lišit od finální podoby.

Možná i proto BMW nelenilo a necelý měsíc po Ženevě ukázalo i první fotografie finální podoby eMkového kupé a následně zveřejnilo všechny technické detaily. Všem spekulacím je nyní konec a s novým BMW M3 vás můžeme konečně detailně seznámit. Tedy alespoň s kupé, nedlouho po něm přijde na trh i sedan a patrně se dočkáme i eMkového kombíku.

Co vše tedy víme? Klíčovou novou informací je hmotnost vozu, kterou BMW dříve nechtělo ani naznačit. Mnichovští v tomto směru bohužel ani v nejmenším nepřekvapili a výsledné kilogramy budou pro puristy definitivně zklamáním. BMW v poslední době nedělá zrovna lehká auta, kupé 335i váží již přes 1600 kg (pohotovostní hmotnost dle BMW, tedy standard plus 75 kg pro řidiče a náklad) a na jeho vlastnostech je to znát. M3, která má proti 335i více než 110 koní k dobru, tak těžko mohla být lehčí, přesto optimisté doufali v hmotnost pod 1600 kg díky standardnímu použití karbonových prvků (zejména střechy) a lehkého motoru V8, který je dokonce lehčí než starší R6. Bohužel, nová M3 je ještě těžší a s pohotovostní hmotností 1655 kg nebude ani při nejlepší vůli mrštným vozem. Přesto díky enormnímu výkonu disponuje váhovým poměrem 3,8 kg na koně, což je číslo velmi slibné a výsledná dynamika to jen potvrzuje - stovka za 4,8 s a maximální rychlost 295 km/h (pro sérii však elektronicky omezena na klasických 250 km/h). Jak si však M3 bude stát na okruhu, kde by dle tradic BMW měla být nejpřesvědčivější, ukáže až čas.

Vzhledem ke zmiňované hmotnosti je pochopitelné použití brzd s vrtanými kotouči o vceklu mastodontních rozměrech 360x30 vpředu a 350x24 vzadu, které by si s 1655 kg „živé váhy” měly poradit. Pomáhat jim v tom budou i pneumatiky o šiři 245 mm vpředu a 265 vzadu (standardní, žádné runflaty) obuté na kola o rozměrech 8,5x18 a 9,5x18. O jejich optimální přilnavost se postarají tlumiče s proměnlivým účinkem EDC známé již z modelů M5 a M6. A již samozřejmostí je dnes použití zadního M diferenciálu s proměnlivou svorností, který by měl pomoci s optimálním přenosem vysokého výkonu na zadní kola.

Vůz bude zprvu nabízen s jedinou převodovkou, manuální šestistupňovou. Oddechnout si tak mohou odprůrci sekvenční SMG, která je v tuto chvíli jedinou volbou pro M5 a M6 a dříve se spekulovalo, že stejně dopadne i nová M3. Nestalo se tak a převodovka SMG se v nabídce objeví až později.

Tím nejlepším na nové M3 bude zřejmě opět motor. Klenot divize M se chlubí nízkou hmotností (202 kg), vysokým výkonem v patřičných otáčkách (8300) a snesitelnou spotřebou (v kombinaci 12, 4 litru na 100 km). I když si tato osmiválcová perla zaslouží maximum pozornosti, tentokrát ji odbydeme jen jednou větou, samotnému motoru jsme se detailně věnovali ve starším článku.

Specifiky nové M3 by se daly popsat stohy papíru (byť i samotnému BMW postačilo skromných 25 stránek), my budeme přece jen stručnější. Pokud vás zajímají další detaily, projděte si následující tabulku s technickými parametry a kvalitní fotogalerii.

Karoserie

 

M3 Coupe

Počet dveří/míst k sezení

 

2/4

Délka/šířka/výška

mm

4 615/1817/1418

Rozvor

mm

2 761

Rozchod vpředu/vzadu 

mm

1538/1539

Průměr otáčení

m

11,7

Objem palivové nádrže

ca. l

63

Objem chladícího systému

l

11,4

Množství oleje v motoru

l

8,8

Množství oleje v převodovce

l

2,1

Množství oleje v zadním dif.

l

1,2

Pohotovostní hmotnost

kg

1655

Užitečná hmotnost

kg

500

Celková hmotnost

kg

2 080

Maximální zatížení náprav P/Z

kg

1020/1120

-

 

-

-

kg

-

Maximální zatížení střechy

kg

75

Objem zavazadlového prostoru

L

400

Aerodynamický odpor vzduchu

cX x A

0,684

Motor

 

 

Typ/počet válců/počet ventilů na válec

 

V/8/4

Označení

 

MS S60

Objem

cm³

3.999

Vrtání/Zdvih

mm

92,0/75,2

Kompretní poměr 

: 1

       12,0 : 1

Palivo

ROZ

98 (95)

Nejvyšší výkon

kW/k

309/420

při otáčkách

min–1

8 300

Nejvyšší točivý moment

Nm

400

při otáčkách

min–1

3 900

Elektrika

 

 

Akumulátor/umístění

Ah/–

70/Zavazadlový prostor

Alternátor

A/W

180/2 520

Podvozek, přenos výkonu

 

 

Přední náprava

 

náprava typu McPherson, hliníková ramena

 

 

Zadní náprava

 

Pětiprvkové zavěšení

Přední brzdy

 

Kotoučové, jeden třmen

průměr, provedení

mm

360 x 30, větrané a vrtané

Zadní brzdy

 

Kotoučové, jeden třmen

průměr, provedení

mm

350 x 24, větrané a vrtané

Stabilizační systémy

 

ABS, ASC, CBC, DSC; variabilní M uzávěrka diferenciálu

Řízení

 

Hřebenové s hydraulickým posilovačem

Převod řízení

: 1

12,5

Převodovka

 

M6

Převodové poměry I

: 1

4,055

                  II

: 1

2,369

                 III

: 1

1,582

                 IV

: 1

1,192

                 V

: 1

1,000

                VI

: 1

0,872

               VII

: 1

                 R

: 1

3,678

Stálý převod

: 1

3,846

Pneumatiky P/Z

 

245/40 ZR18 / 265/40 ZR18

Ráfky P/Z

 

8,5J x 18 EH2+ IS 29 / 9,5J x 18 EH2+ IS 23

Výkony

 

 

Hmotnost na výkon

kg/kW

5.1

Litrový výkon

kW/l

77,3

Zrychlení    0–100 km/h

s

4,8u

                0–1000 m

s

Pružné zrychlení na 4. rychlostní stupeň 80–120 km/h

s

-

Nejvyšší rychlost (elektronicky omezena)

km/h

250

Spotřeba

 

 

Město

l/100 km

17,9

Mimo město

l/100 km

9,2

Kombinace

l/100 km

12,4

Emise CO2

g/km

295

Ostatní

 

 

Plněná emisní norma

 

EU4

 

Nové BMW M3 by mělo být možné začít objednávat v průběhu léta tohoto roku a první vozy by se k zákazníkům měly dostat letos na podzim. Cena zatím není známa, ale očekáváme příznivou cenovku v rozmezí 1,8 a 2 milionů Kč, současná konkurence a moc velký prostor k tvorbě ceny nedává...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW M3 E92
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků