Jedna z ikon sportovních vozů slaví v letošním roce kulaté výročí. Je tomu již dvacet let, co se začaly po silnicích prohánět vozy s označením BMW M3. Od té doby si "em-trojky" získaly nespočet příznivců a za své výkony sklidily slávu a uznání. Pojďme se v krátkosti ohlédnout za historií mnichovského sporťáku pro každý den.
Ikona mezi "běžnými" sportovními vozy, BMW M3, slaví dvacet let. V roce 1986 totiž automobilka BMW začala prodávat sportovně laděný model, který vycházel z generace kupé trojkové řady s označením E30. Automobil, jenž se začal vyrábět v nové továrně v Regensburgu, se však nepyšnil pro automobilku jinak typickým šestiválcem, ale čtyřválcovým motorem S14 o objemu 2,3 l s výkonem 147 kW (200 k) dosahovaným v 6750 ot. Vzhledem k nízké hmotnosti (1237 kg) dosahoval vůz výborné dynamiky a skvělé ovladatelnosti - vůz zrychlil na stovku za 6,9 s a dosáhl maximální rychlosti 237 km/h. Původně měla být M3 pouze prostředkem k homologaci závodní verze BMW 3, ale zájem zákazníků předčil očekávání, a tak se místo planovaných 5 000 vozů nakonec vyrobilo více než 18 000 kusů.
První M3 byla v průběhu výroby několikrát významně modifikována. Poprvé v roce 1988, kdy byl motor nuceně doplněn o katalyzátor, čímž výkon klesl na 143 kW (195 koní). V reakci na to (a také v rakci na příchod konkurenčního Mercedesu 190 Evo) dostala M3 větší motor (stále čtyřválcový) o objemu 2,5 litru, naladěný na 162 kW (220 koní). Silnější verze pak dosáhla stovky za 6,9 s a maximální rychlost činila 243 km/h.
Vůz se v průběhu výroby objevil v nabídce v několika limitovaných edicí (jmenujme M3 Evo nebo M3 Johnny Cecotto), ale vrcholnou verzí první generace M3 se stal až model Sport Evo, který byl představen v roce 1989. Šlo o limitovanou sérii 500 vozů s výkonem 175 kW (238 koní) v 7 000 ot. Vůz měl kromě vyššího výkonu také o 10 mm snížený podvozek a vyznačoval se červenou barvou s černými linkami. Stovku spolkl za 6,2 sekundy a pokořil až 248 km/h.
První model byl nabízen také v karosářské verzi kabriolet, setkat se s ním ale není snadné. I přes tři roky trvající výrobu se jej prodalo pouhých 786 kusů.
BMW M3 E30
Druhá generace BMW M3, odvozená od modelu E36, byla veřejnosti představena v roce 1992 a v počátku disponovala šestiválcem o objemu 3 litry, což byl zásadní rozdíl proti první generaci vozu. Pravověrní fandové značky to tehdy nemohli přenést přes srdce. M3 se tehdá, ač se to v dnešní době může zdát směšné, stala s velkým motorem těžším a hůře ovladatelným vozem, čímž se nadobro ztratilo kouzlo první generace. Větší agregát ale toto manko doháněl vysokým výkonem, dávál 210 kW (286 k), a em-trojka s ním zdolala stovku za 6,2 s a dosáhla elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. Později se objevil i zcela nový motor 3,2 R6 o výkonu 236 kW (321 k), který vystřelil bavorák na stovku pod již šest sekund, přesněji za 5,5 s. Setkat se můžete i s americkými verzemi těchto modelů s výkonem omezeným na 177 resp. 179 kW a pochopiteně i horší dynamikou - stovku dosáhnou za 6,3 resp. 5,8 sekundy.
Na silnicích můžete potkat také verzi M3 GT, což byla upravená verze klasické M3 podobná verzím CLS. Šlo o homologační sérii pro závody cestovních vozů a vyrobeno tak bylo pouze 350 kusů v barvě british racing green mezi lednem a květnem 1995. Za motor byl zvolen opět klasický třílitr s výkonem naladěným na 295 koní a hmotností sníženou na 1460 kg (běžné verze 1515 kg).
V druhé generaci se v roce 1997 poprvé objevila sekvenční převodovka SMG, jde v podstatě o klasický manuál doplněný o elektrohydraulickou spojku. Do druhé generace M3 si jí zvolilo téměř 4 000 zákazníků.
Celkově bylo vyrobeno 60 599 těchto em-trojek, z nichž bezmála 19 000 našlo své zákazníky na americkém trhu. Zajímavostí druhé generace vozu je, že se neprodával pouze jako coupé (potažmo kabriolet), ale i jako sedan, což se u ostatních generací nestalo. M3 E36 sedan je ale poměrně velkou raritou, ač se to při pohledu na počet sedanů této generace s nálepkami M na zádi nemusí zdát... Výroba M3 sedan začala v roce 1994 a vyrobeno bylo pouze 1303 kusů. V další generaci se varianta M3 sedan v nabídce již neobjevila, důvody nejsou známé. Buď jimi byla malá poptávka po této verzi, nebo přesvědčení vedení firmy, že M3 musí zůstat pouze coupé.
BMW M3 E36
Třetí generace BMW M3 byla odvozena od coupé modelu E46 a veřejnosti se představila v roce 2000. Disponovala motorem 3,2l R6 o výkonu 252 kW (343 k) posazeném do 7900 ot. Tato generace dokáže zrychlit na stovku za 5,2 s a dosáhnout elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. BMW se podařilo udržet hmotnost vozu v rozumných mezích, když v základu činila pouze 1495 kg. Současná M3 není velkou neznámou, a tak jí odbydeme o něco stručněji: v nabídce jsou dvě karosářské varianty (coupé a cabrio), dvě převodovky (klasický šestistupňový manuál a sekvence SMG druhé generace) a v závěrečných létech výroby se do programu automobilky dostala i odlehčená verze CSL. Ta má o 150 kg nižší hmotnost, nižší těžiště, část karoserie z karbonu (střecha, kapoty) a je okleštěná o "nesportovní zbytečnosti" (klimatizace, elektrická okna apod.). Vůz je na okruhu citelně rychlejší než běžná M3 a s 1 400 vyrobenými kusy bude zřejmě i do budoucna velmi výjimečný.
M3 E46 je stále v nabídce značky, ale velký zájem o něj již zřejmě nebude, všíchni jsou v očekávání příchodu čtvrté generace této mnichovské legendy. I když je otázkou, zda současná M3 není na dlouhou dobu tou poslední "pravou M3". Nová generace je pro příznivce BMW velkou neznámou, poprvé by se měl pod její kapotou objevit osmiválec, který bude atakovat výkonovou hranici 315 kW (425 k). Stejně jako při příchodu druhé generace M3 se tak očekává další ústup od lehkého a mrštného vozu a posun k těžšímu GT. Jaká bude realita, ukáže až čas...
BMW M3 E46
BMW E46 M3 CLS