BMW: kompletní hlasové ovládání ještě letos

Ještě letos si budou moci zákazníci BMW objednat vůz s novým hlasovým ovládáním. Jde jím řídit vše, tedy krom samotného vozu.

Hlasové ovládání strojů se objevuje v řadě výplodů sci-fi kultury, v komiksech, i ve vizích automobilů budoucnosti. A ovládání vybraných palubních funkcí není konec konců ničím novým ani v současných vozech, nicméně komfort ovládání a funkčnost většiny těchto systémů jsou často silně omezeny a v podstatě diskutabilní.

Od začátku modelového roku 2010 však BMW nabídne pro své vybrané modely soustavu, která by řadu z limitů, s nimiž se současné systémy potýkají, měla odstranit a skutečně řidiči usnadnit a zpříjemnit jeho cestování. Nevýhoda většiny dosud užívaných soustav hlasového ovládání spočívá ve skutečnosti, že řidič není oproštěn od série úkonů spojených s prokousáváním se různými menu. Podle BMW však jejich nový systém tyto překážky odbourává a řidičův hlasový pokyn jde přímo k jádru pudla. Řidič tak může navigační systém ovládat jednoduchým hlasovým zadáním země, města, ulice a čísla popisného, čímž jeho povinnosti končí, vše si již soustava uspořádá sama.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nové rozhraní hlasového ovládání BMW navíc řidiči umožní po stisku tlačítka na volantu akustické ovládání audiosoustavy. Systém přitom rozpozná nejen požadovaný zdroj, ale rovněž samostatné hudební tituly. Otázkou však zůstává, jak přesné a rychlé toto zařízení bude, aby mohlo náležitě konkurovat ovládání s dotykovým displejem.

Ale u BMW si evidentně věří, ve své zprávě uvádí: „Nový systém BMW zachycuje a zpracovává uživatelovy pokyny co do druhu hudby, jména autora, alba a jednotlivého titulu a zajišťuje přesný přístup ke zvolenému programu.“ Ti, kteří znají současné systémy BMW podobného druhu, představené již v roce 2006, možná namítnou, že akustické zadávání destinace není novinkou. Zásadní rozdíl však spočívá v odstranění počítačem požadovaných kroků při vkládání požadovaného místa. To zkracuje čas potřebný pro ovládání a celý proces usnadňuje, takže se řidič může plně věnovat řízení a provozním podmínkám. Ovládání audiosoustavy bude během počátku příštího roku dále vylepšeno, neboť bude možno hlasově ovládat nejen vestavěné funkce z rádia či CD, ale také externí zdroje včetně iPodu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V podstatě se může zdát, že se jedná jen o další komplikaci snad až příliš komplexního systému iDrive. Zároveň to je ale i citelné zjednodušení, jež nevyžaduje žádné zdlouhavé listování v menu nebo bezesné noci nad tlustým manuálem. Pročež příznivci často diskutované soustavy iDrive ocení její další funkci, zatímco její odpůrci uvítají jistý příspěvek ke zjednodušení ovládání.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků