Elektromobil za milion je dnes už taková běžná věc u konvenčních značek. Nyní se ale připojilo BMW, které s neprémiovou cenou nabízí své prémiové SUV.
BMW na to jde s elektromobilitou chytře. Jistá parita byla dosažena už u řady 4, kde elektrická verze i4 prakticky cenou nikam neutíká a dává tak zákazníkům na výběr mezi třemi druhy pohonu (benzin, diesel, elektro) bez nutnosti dělat nějaká náročná finanční rozhodnutí. Něco podobného se nyní stalo i u modelu iX1, který se s novou verzí eDrive20 stal ještě výhodnějším. Jeho cena stažená k milionu korun se totiž může rovnat i se značkami, které nepatří k prémiovým.
Samozřejmě jde stále o auto za milion korun s výkonem pouze dvě stě koní a dojezdem ani ne pět set kilometrů, takže bude mít přirozeně své odpůrce. Nicméně stále si můžete koupit levnější naftové auto a jezdit tisíc kilometrů na nádrž s prstem v nose. O tom tento článek ale není. BMW iX1 eDrive20 totiž donutí lidi přemýšlet. A donutí nejen ty, kteří už kupují elektromobily, ale i ty, kteří si jdou pro BMW X1.
Kdo jezdí v BMW X1? Obchoďáci ani nadšení řidiči asi ne. Však v základu je to předokolka s tříválcem a výkonem pouze 136 koní. Takové auto stojí 950 tisíc korun, což je hodně. Pokud si vezmeme silnější pohon sDrive20i, tak je to stále tříválec, ale naladěný na 170 koní a své zákazníky vyjde na 1.001.000 Kč. A teď se objevilo to samé auto za 1.059.500 Kč, které má 204 koní, nesmrdí, necuká, jezdí tiše a u nás nemusí mít dálniční známku.
Elektromobil, který můžete nabít doma ze solárních panelů, nebo ho připojit v práci na wallbox. Navíc nepotřebuje ultrarychlé nabíjení ani enormní baterii, protože X1 je většinou až to druhé auto v rodině, které najede stovky kilometrů ne denně, ale třeba týdně. V tomto ohledu je tedy základní BMW iX1 jakožto nejlevnější elektromobil od BMW skvělou nabídkou a nepochybně dostane k elektromobilitě další zákazníky.
BMW iX1 vs BMW X1: Technické údaje a české ceny |
Verze |
iX1 eDrive20 |
X1 sDrive20i |
X1 xDrive20d |
Válce/ventily |
- |
3/4 |
4/4 |
Objem [cm3] |
- |
1499 |
1995 |
Výkon [kW/ot.min] |
150/- |
125/4700-6500 |
120/3750-4000 |
Točivý moment [N.m/ot.min] |
250/- |
240/1500-4400 |
400/1500-2500 |
Pohon kol |
přední |
přední |
xDrive |
Zrychlení [s] |
8,6 |
8,3 |
8,6 |
Max. rychlost [km/h] |
170 |
216 |
210 |
Hmotnost [kg] |
- |
1625 |
1765 |
Cena [Kč] |
1.059.500 |
1.001.000 |
1.077.700 |
Ještě lepší je to ale s přihlédnutím ke všem elektromobilům na trhu. Dnes je takovým pravidlem, že vozy s dojezdem mezi 400 až 500 kilometry stojí přes milion korun. A je prakticky jedno, jestli je to Kia, Tesla nebo BMW. Níže tedy najdete srovnání BMW iX1 s ostatními elektromobily s podobným dojezdem. Jak je vidět, nevede si špatně ani proti oblíbené Tesle Model Y.
A jak je to s výbavou? iX1 eDrive20 má 2zónovou automatickou klimatizaci, parkovací asistent s couvací kamerou, sportovní volant čalouněný kůží a samozřejmě i sdružený infotainment s přístrojovým štítem v jednom panelu. Ve standardu je bílé či černé a má sedmnáctky s aerodynamickými kryty. Nicméně jak již popis motorizace napovídá, základní model má pohon pouze předních kol, zatímco silnější xDrive30 je čtyřkolka.
BMW iX1 eDrive20 vs. Konkurence |
Model |
iX1 eDrive20 |
Hyundai Kona |
VW ID.3 |
Tesla Model Y |
Výkon [kW] |
150 |
160 |
150 |
220 |
Točivý moment [N.m] |
250 |
255 |
310 |
420 |
Zrychlení [s] |
8,6 |
7,8 |
- |
6,9 |
Max. rychlost [km/h] |
170 |
172 |
160 |
217 |
Pohon kol |
přední |
přední |
zadní |
zadní |
Akumulátor [kWh] |
64,8 |
65,4 |
58 |
57,5 |
Dojezd WLTP [km] |
475 |
514 |
426 |
455 |
Spotřeba [kWh/100 km] |
15,4 - 17,2 |
14,7 - 16,6 |
15,3 |
16,4 |
Nabíjení max [kW] |
130 |
102 |
120 |
170 |
Rozvor [mm] |
2692 |
2660 |
2770 |
2890 |
Zavazadelník [l] |
490 |
466 |
385 |
- |
Cena [Kč] |
1.059.900 |
1.039.990 |
999.900 |
1.165.490 |
Jelikož jde o BMW, můžete si svou iX1 samozřejmě bohatě dovybavit. Základ moc vábně nevypadá, nicméně za 1.129.960 Kč už je výbavové linie xLine a za částku 1.163.838 Kč můžete mít dokonce M designový paket. Ani s lakem karoserie za 45 tisíc a 19palcovými koly sice nevypadá jako ze žurnálu, ale rozhodně vypadá lépe než základ.
Z příplatků lze tradičně zvolit šikovné balíčky, kdy třeba Travel za 48.776 Kč nabídne střešní okno, protisluneční ochranu oken a síťku v zavazadlovém prostoru. V paketu Premium za 47.424 Kč pak najdete adaptivní LED čelní světlomety s asistentem dálkových světel, bezklíčový vstup, přihrádku pro bezdrátové nabíjení či vnitřní zpětné zrcátko s automatickým tlumením.
Pokud chcete svou základní iX1 posunout ještě o level dál, je tu paket Innovation. Stojí sto tisíc, ale najdete v něm položky z paketu Premium, dále pak head-up displej, lepší parkovací asistent nebo BMW Live Cockpit Professional. Pokud dáte hodně na design, je tu M sportovní paket Pro za 52.832 Kč. Auto s ním pak vypadá jako sportovní verze M.