Vodík jako pohon budoucnosti? BMW H2R na něj jezdilo už v roce 2004

Německá automobilka BMW pro rok 2021 plánuje uvést na trh vozy s vodíkovém pohonem. Málokdo ale ví, že takový kousek už měla také před 14 lety.

Myslíte si, že auta na vodík jsou výstřelkem posledních let? Vůbec tomu tak není. Již v roce 2004 se BMW rozhodlo demonstrovat výhody takového řešení. Prototyp Hydrogen 7 měl představovat nejen čistější formu pohonu, ale zároveň také výkonný vůz.

Stejně jako BMW Hydrogen 7, což byla vlajková loď mnichovské automobilky poháněná vodíkem i benzinem (výroba probíhala v letech 2005 až 2007), koncept používal motor V12 o objemu 6,0 litru. Místo spalování benzinu byl upraven tak, aby pracoval na vodík.

Oldsmobile Golden Rocket se inspiroval stíhačkou. Vypadal podle toho

Oldsmobile Golden Rocket se inspiroval stíhačkou. Vypadal podle toho

Odvážně tvarovaný vůz H2R se vyvíjel pouze 10 měsíců pod vedením Dr. Raymonda Freymanna. Díky výkonnému motoru a pečlivému testování v aerodynamickém tunelu je držitelem až devíti rekordů pro vodíková auta. Zásluhu má na tom také vcelku hmotnost váha, vždyť při délce 5,4 metru vážil vůz pouze 1 560 kilogramů. Při konstrukci byl totiž využít hliník a uhlíková vlákna.

Německá automobilka předvedla schopnosti vozu na francouzském testovacím okruhu v Miramas. Zde se vodíkovému konceptu podařilo 19. září roku 2004 podařilo stanovit devět světových rekordů pro vozidla poháněná vodíkem, která měla spalovací motor. Zhruba po měsíci se tyto rekordy dočkaly také certifikace Mezinárodní automobilové federace (FIA).

BMW H2R

Debut: 2004

Specifikace: Dvanáctiválec o objemu 6,0 litru s výkonem 285 koní, zrychlení z 0 na 100 za 6 sekund a maximální rychlostí přes 300 km/h

Proč si jej pamatovat: S devíti rekordy potvrzenými od FIA tento koncept ukázal, že vozy poháněné na vodík můžou být také rychlé a efektivní. 

I navzdory všem rekordům se z vodíkového konceptu nikdy nestal produkční kousek. Pár let po oficiální premiéře tato myšlenka utichla. A to i přes to, že bylo vyrobeno 100 kusů. Tyto vozy byly darovány politikům, podnikatelům a jiným známým osobám, které měly sloužit jako velvyslanci vodíkových vozů. My, obyčejní smrtelníci, si tento zajímavý kousek můžeme prohlédnout alespoň v mnichovském muzeu BMW.

O několik let později se ale situace mění. BMW se ani v roce 2018 pohonu na vodík vzdát nechce. V roce 2021 plánuje německá automobilka do provozu uvést limitovaný počet vozů s pohonem na palivové články.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

21.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 6 příspěvků
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 72 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 38 příspěvků