Vodík jako pohon budoucnosti? BMW H2R na něj jezdilo už v roce 2004

Německá automobilka BMW pro rok 2021 plánuje uvést na trh vozy s vodíkovém pohonem. Málokdo ale ví, že takový kousek už měla také před 14 lety.

Myslíte si, že auta na vodík jsou výstřelkem posledních let? Vůbec tomu tak není. Již v roce 2004 se BMW rozhodlo demonstrovat výhody takového řešení. Prototyp Hydrogen 7 měl představovat nejen čistější formu pohonu, ale zároveň také výkonný vůz.

Stejně jako BMW Hydrogen 7, což byla vlajková loď mnichovské automobilky poháněná vodíkem i benzinem (výroba probíhala v letech 2005 až 2007), koncept používal motor V12 o objemu 6,0 litru. Místo spalování benzinu byl upraven tak, aby pracoval na vodík.

Oldsmobile Golden Rocket se inspiroval stíhačkou. Vypadal podle toho

Oldsmobile Golden Rocket se inspiroval stíhačkou. Vypadal podle toho

Odvážně tvarovaný vůz H2R se vyvíjel pouze 10 měsíců pod vedením Dr. Raymonda Freymanna. Díky výkonnému motoru a pečlivému testování v aerodynamickém tunelu je držitelem až devíti rekordů pro vodíková auta. Zásluhu má na tom také vcelku hmotnost váha, vždyť při délce 5,4 metru vážil vůz pouze 1 560 kilogramů. Při konstrukci byl totiž využít hliník a uhlíková vlákna.

Německá automobilka předvedla schopnosti vozu na francouzském testovacím okruhu v Miramas. Zde se vodíkovému konceptu podařilo 19. září roku 2004 podařilo stanovit devět světových rekordů pro vozidla poháněná vodíkem, která měla spalovací motor. Zhruba po měsíci se tyto rekordy dočkaly také certifikace Mezinárodní automobilové federace (FIA).

BMW H2R

Debut: 2004

Specifikace: Dvanáctiválec o objemu 6,0 litru s výkonem 285 koní, zrychlení z 0 na 100 za 6 sekund a maximální rychlostí přes 300 km/h

Proč si jej pamatovat: S devíti rekordy potvrzenými od FIA tento koncept ukázal, že vozy poháněné na vodík můžou být také rychlé a efektivní. 

I navzdory všem rekordům se z vodíkového konceptu nikdy nestal produkční kousek. Pár let po oficiální premiéře tato myšlenka utichla. A to i přes to, že bylo vyrobeno 100 kusů. Tyto vozy byly darovány politikům, podnikatelům a jiným známým osobám, které měly sloužit jako velvyslanci vodíkových vozů. My, obyčejní smrtelníci, si tento zajímavý kousek můžeme prohlédnout alespoň v mnichovském muzeu BMW.

O několik let později se ale situace mění. BMW se ani v roce 2018 pohonu na vodík vzdát nechce. V roce 2021 plánuje německá automobilka do provozu uvést limitovaný počet vozů s pohonem na palivové články.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

dnes | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků