BMW Concept ActiveE: „jedničkový“ elektromobil

V Detroitu příští měsíc oslaví premiéru studie elektromobilu vycházejícího z BMW řady 1 ve verzi kupé. Žádný „drak” to není.

Již v březnu loňského roku značka BMW oznámila, že zakládá nové oddělení s označením „Project i“, jež má za úkol vyvíjet techniku a nové pohonné soustavy pro automobily určené převážně hustému městskému provozu. Cílem Project i přitom není vyvíjet konkrétní vozidla pro sériovou výrobu, ale zkoumat pokroková řešení, která se mají objevovat v nejrůznějších modelech automobilky BMW. První vlaštovkou bylo loňské Mini E, jež jsme vám představili na tomto místě a nyní se testuje v běžném provozu po celém světě, a je nyní jasné, že vývoj běží na plné obrátky. Zatím poslední vlaštovkou má být právě BMW Concept ActiveE a vy si jej v předpremiéře můžete prohlédnout na přiložených snímcích.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Stejně jako Mini E, i nový ActiveE je určen pro malosériovou výrobu a ve službách vybraných insitucí a jedinců má ověřovat praktickou využitelnost plně elektrického pohonu v běžném provozu. Právě poznatky od těchto motoristů mají pomoci automobilce BMW dokončit vývoj sériových elektromobilů, které hodlá na trhy uvést pod novou značkou v první půli následující dekády. Příklad BMW ActiveE dokládá, že BMW je nyní schopno instalovat elektrickou pohonnou soustavu do karosérie sériového kompaktního vozu, jenž zachová patřičný prostor pro čtyřčlennou posádku i její zavazadla.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V duchu postupně strádajících tradic značky BMW zůstává i ActiveE „zadokolkou“, protože elektromotor pohání právě kola zadní nápravy. A i když to nebude žádný drave, nemá jít ani o brzdu provozu, tato pohonná jednotka bude dávat rovných 170 koní (125 kW), což má vozu postačit ke zrychlení z kldu na 100 km/h pod 9 s a dosažení elektronicky omezené rychlosti 145 km/h.

Motor se v případě brzdění mění v generátor a při akceleraci je zásobován energií z nových li-ionových akumulátorů, jež vzešly ze společného vývoje BMW a specializované společnosti SB LiMotive. Vozu mají zaručit dosah zruba 170 km, přičemž nabití do plné kapacity zabere 4,5 h. Podle dosavadních studií BMW tvrdí, že se jí rekuperací podaří „odbrzdit“ až 75 % běžných provozních podmínek, což má zachytit až 20 % elektrické energie napěchované v baterii před vyjetím. Pokud dojde ke krizové situaci, o spolehlivé zpomalení se postarají konvenční třecí brzdy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Concept ActiveE
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků