BMW chystá modely X6 a X7 na vodík. Šéf vývoje prozradil, proč je vodík tak důležitý

Moik  |  12. 01. 2020 10:08

Je mi jasné, že udržet načerpat kapalný vodík bude jednodušší než dobít baterie a to asi vždy. Ale udržet ho v nádrži už asi ne a hlavně.. kde ten vodík vzít? Nemyslím, že by inžové v BMW byli blbci, asi mají něco v rukávu...

Odpovědět  |   | 
Karel.  |  12. 01. 2020 10:37

S auty na vodík (ať již přímo spalovaný v klasickém spalovacím motoru nebo elektry s vodíkovými palivovými články) si hrají automobilky už přes 50 roků. Vyrobit auto na vodík evidentně problém není, problém je vyrábět a distribuovat vodík jenom za trochu rozumné ceny a pak je zde ekologie, drtivá většina vodíku se dnes vyrábí z CNG, uhlí nebo ropy a to tak neefektivně, že třeba na ujetí 100km autem na vodík je potřeba 5-6x více CNG než na ujetí stejné vzdálenosti přímo na CNG, takže uhlíková stopa jako kráva a navíc jsou to všechno neobnovitelné zdroje, takže strašák pro ekology. Jestli mají vývojáři něco v rukávu moc nevěřím, protože jediná ekonomicky a ekologicky nadějná cesta výroby vede přes jadernou fúzi a to je trochu velké sousto pro jakoukoliv automobilku.

Odpovědět  |   | 
Rokyta ex Acz  |  12. 01. 2020 20:33

V zásadě ano, ale domnívám se, že se vždycky snaží prodat něco, co bude končit. Do nedávna za diesely extrémné příplatky. 1.9tdi vlhká modla poloviny národa, všichni skloňovali diesel, naftičku atd. Kdo měl auto v benzínu tak řeči okolí, žeby to lidé nechtěli ani zadarmo. Martin Vaculík měl dokonce časopis Autodiesel, později jako speciál Světa Motorů. Šup, dieselgate, diesel je špatný. Euro2,3,4 pomalu zákaz vjezd do měst atd. Já jen, aby to s vodíkem nebylo to samé? Všichni si to kupte a až to budete mít, šup je to zastaralá technologie nebo jiný klacek pod nohy. Smysl má podle mě v nejbližší době 5-10 let LPG, protože nemusí být zdaněno jako pohonná látka. Nebojte, z domácí bomby na vaření to do auta vždycky natlačit jde, když se trochu ví. A až bude elektrická síť na úrovni a rozšířený Temelín o další bloky a všude větrníky atd (30-50 let?) tak asi elektřina. Ať z dobíjecí baterie, baterie na výměnný způsob nebo třeba bezdrátové dobíjení v hlavních komunikacích a baterkou jen na ty vedlejší.

Odpovědět  |   | 
Driver  |  13. 01. 2020 14:00

Vodíkové BMW se prodávalo už v roce 1999 v sedmičkové generaci takže to je víceméně mlácení prázdné slámy. Vývoj mají hotový akorát to naháží do nových modelů a už se prodává asi se něco málo prodá nebo to je marketing a reklama, trochu to snižuje průměrné emise, co já vím, jaký to má konkrétní benefit, důvody k tomu mají, jinak by to nedělali.
Každopádně normálních lidí se to vůbec netýká, takže končím diskusi. Tohle je jako bys diskutoval o letadle. Taky se Tě to netýká stejně jako 99.9% ostatních čechů.
Nebo tu je aspoň jeden, kdo jezdí v BMW na vodík? Ať se schválně ozve...

Odpovědět  |   | 
Q  |  12. 01. 2020 11:41

Jednodušší to určitě není.
Naprostá většina vodíkových aut je konstruována na čerpání plynného vodíku pod obrovským tlakem, například Toyota Mirai má nádrže na plynný vodík o tlaku 700 atmosfér (CNG auta mívají cca 250 atmosfér, LPG se čerpá pod tlakem cca 10 atmosfér, ale u něj je za těchto podmínek plyn zkapalněn).
Kapalný vodík používalo BMW Hydrogen 7 z roku 2005. Čerpání sice bylo jednodušší, ale vzhledem k tomu, že je kapalný vodík nad takzvanou kritickou teplotou, musel se nechat odpařovat, takže zhruba za 10 dní byla nádrž vodíku prázdná, i když auto neujelo ani kilometr. BMW Hydrogen 7 bylo dále zajímavé tím, že nepoužívalo palivové články, ale vodík spalovalo v zážehovém 6.0 V12 (tak velký motor byl nutný z toho důvodu, že při spalování vodíku má motor mnohem nižší výkon než při spalování benzínu).

Odpovědět  |   | 
iPace  |  12. 01. 2020 14:16

taky ta V12 uadajne vydrzela jen cca 5 tisic km nez byla zrala na repasy

Odpovědět  |   | 
Jožka  |  13. 01. 2020 01:25

Tak ono hlavně při spalování vodíku vznikají oxidy dusíku NOX, takže když vodík do spalováku, tak jedině s močovinou

Odpovědět  |   | 
Q  |  13. 01. 2020 11:08

Asi i proto to BMW nikdy neprodávalo koncovým zákazníkům, ale pouze pronajímalo.

Odpovědět  |   | 
iPace  |  12. 01. 2020 14:23

videl jsi nekdy cerpani vodiku alespon na videu? ne jednoduzsi to opravdu neni

co je vlastne pro nektere tak sloziteho na zapojeni kabelu do zasuvky? nevim, ja vysednu z auta, zvednu koncovku s kabelem ze stojanu nacvaknu kabel do zasuvky na aute, a u verejne nabijecky bud zmacknu cidlik a nebo prilozim telefon s appkou pro notifikaci a nabijim? nevim asi jsem divnej, ale prijde me to naprosto stejne slozite jako kdys se tankuje treba benzin nebo nafta, co je na tom sloziteho? a doma u wallboxu je to jeste slozitejsi, tam vysednu a auta, vezmu koncovku s kabelem z wallboxu, zacvaknu do zasuvky na aute a ....tim to je hotove, ...slozite?

no vlastne kdys si uvedomim co se da dnes potkat za "exoty" v provozu za volantem, tak to mozna slozite pro nektere asi opravdu bude

Odpovědět  |   | 
jozka  |  13. 01. 2020 12:43

Nevidim ten problem, vazne ho nevidim... to znamena, ze neexistuje, jupii...

A ja myslel, ze Zravou Blatotlacku z Traalu nic neprekona.

Odpovědět  |   | 
Emkejx  |  12. 01. 2020 19:59

Zaujimalo by ma to tankovanie vodika. Ked aktualne sa hovori ze je mozne za sebou natankovat 7-8 vozidiel, nasledne uz pri 8 vozidle je problem s tlakom aby sa vodik dostal do nadrze za rovnaky cas ako predchadzajuce vozidla.... Aai uz maju lepsi system. Tento je ale aktualny zo severskych krajin a myslim ze ho maju aj v cesku. U nas na Slovensku este nic take. U nas nemame vodik ani v tabulke chemickych prvkov, zial :D

Odpovědět  |   | 

musí se mírnit, protože automechanik si vyhlášku 50 udělá, ale papíry na plyn NE a přeškolovat plynaře na automechaniky?

Odpovědět  |   | 
eLzyx  |  12. 01. 2020 11:41

automechanik si jen tak vyhlášku 50 neudělá, pokud nemá elektrovzdělání. To jsou minimálně tři roky studia ...
Bez elektrovzdělání dosáhne maximálně na paragraf 4, tj. pracovník poučený. Tj. v onom autoservisu by mohl leda připojovat elektromobily na nabíječku. Nic víc.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  12. 01. 2020 23:40

Ten přechod na elektromobilitu bude tak pomalý, že stávající generace automechaniků v klidu dožije na spalovacích autech a mezitím tu vyroste nová generace automechaniků s elektrotechnickým vzděláním.

Odpovědět  |   | 
eLzyx  |  13. 01. 2020 08:23

Vážně očekáváš takovou pružnost českého školství? Já ještě nejsem tak starý, přesto si pamatuji z průmyslovky ještě děrné štítky a analogové počítače ...

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  14. 01. 2020 17:23

V tomto problém nevidím. Nemáme za úkol vychovat kombinaci automechanika s plnohodnotným elektrikářem (viz níže můj komentář), ale znalého bezpečnosti, aby tam mohl "šáhnout dovnitř" a neuškvařil se.

Odpovědět  |   | 
eLzyx  |  13. 01. 2020 09:21

dle mého názoru bude muset nejprve dojít k vytvoření dalšího paragrafu pro "vyhlášku 50", která by nekladla takové nároky na vzdělání a byla určená speciálně pro opravy elektromobilů. Protože skloubit studium automechanika a plnohodnotného elektrikáře je nesmysl. To 95% automechaniků nezvládne. Na automechanika bohužel studují obvykle ti "nepříliš bystří".

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  14. 01. 2020 17:20

Já ale netvrdím, že na opravy auta bude potřeba vzdělání automechanika a plnohodnotného elektrikáře. Stačí kombinace automechanika a znalého elektriky především ve smyslu bezpečnosti. Protože elektromobily se opravují ve stylu výměny modulů. Nikdo ti nebude otevírat komponenty pro VN (měnič, atd.), aby v něm něco opravoval. To se nevyplatí, protože to jsou tak spolehlivé věci (a relativně levné), že se mění kus za kus a jde především o to, aby se opravář při tom neuškvařil, když zapomene odpojit hlavní baterii.
Automechanik nepotřebuje vzdělání plnohodnotného elektrikáře, aby mohl dělat rozvaděče či hromosvody na baráku.

Odpovědět  |   | 
Benzín  |  14. 01. 2020 22:07

Minimálně jednoho s §8 tam držet budete muset-ten co to tam vše papírově "přikryje", rozdá ráno úkoly. Osmička je už dost vysoký paragraf, to bývají majitelé stavední elektrofirem. A asi i aspoň jednoho se §6/§7 co bude dávat na dílně pozor na ty mechaniky-neboť ten s §8 by si asi ruce nešpinil,že? Mechanici by se asi skryli do §4-práce v beznapěťovém stavu pod dohledem onoho elektrikáře. Elektrikář odpojí, zajistí pracoviště, řekne co a jak a mouřenín udělá. Pak zkontroluje práci a opět připojí. Mechanik/běžný autoelektrikář se může tax max. vrtat v bezpečném napětí do 50-100V dle napětí a prostředí. Jediný kdo bude mít šanci si dodělat 50-ku je autoelektrikář, ale stejně min. rok bude jen na §5. Na §6 -samostatná činnost, se dostane až za rok práce v oboru elektro. Ale co paragraf nahoru=to i kvalifikace a prachy nahoru, pokud není blebej. +Správně by po dokončení oprav na NN části měla asi následovat i revize (§9).

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  15. 01. 2020 00:41

Je hezké, že se to snažíte "napasovat" na stávající paragrafy, ale tohle může být za pár let naprosto jinak. Proto bych tím dnes neargumentoval.
Protože stávající předpis je koncipován právě pro plné elektrikáře, co dělají elektriku, od tahání po baráku, montáž rozvaděčů a instalaci hromosvodů.
Kdežto u automechanika půjde především o bezpečnost, aby se při hrabání v autě neseškvařil. Je velmi nepravděpodobné, že běžné závady se budou týkat VN komponent, takže můžete mít jeden specializovaný servis na VN a dalších 100 běžných servisů, kde z hlediska práce na VN bude se stačit naučit jak odpojit VN, bezpečně poznat odpojené VN a jak opětovně zapojit VN.
Prostě na to, abych v elektromobilu opravil kompresor klimatizace nebo seřídil geometrii kol nepotřebuji být "plnotučný" elektrikář, ale musím vědět, kde odpojit VN od zbytku vozu a kam nešahat.

Odpovědět  |   | 
Benzín  |  15. 01. 2020 16:48

A vy zase odmítáte pochopit, že se nejedná opravdu jen o "rozvaděče". Podle 50-ky fungují i jiné silnoproudé obory, od servisů s elektronikou pro opravu zdrojů/měničů/televizorů..prostě na síťové napětí, pak samozdřejmě klasičtí stavební elektrikáří, elektro údržba, elektromechanici trolejbusů, kolejových vozidel a jiných prostředků, technici pro opravy stožárů NN/VN/VVN a jistě po chvíli přemýšlení bych přišel na další a další..Nejde o to jestli bude ten s 50-kou moct "dělat rozvděče", ale spíše o odstupňování jednotlivých ne/bezpečných hladin napětí, délku praxe a min. vzdělání. Určení co kdo ještě může a co už nemůže dělat. Vidíte sám jak je to široký rozptyl a to na jednu "vyhlášku". Samo školení na "šestku" je takový turbokurz elektrikářem za jedno dopoledne, kde vám za jedno dopoledne oživí co bylo od školy zapomenuto, dozvíte se něco nového ohledně změn v oboru, něco k první pomoci. Je fakt že je to více zaměřeno na domovní instalace i to se doma může hodit. Ale je to tak pro "šetkaře" a "sedmičkáře", to je sranda školení jednou za tři roky, zakončené testem. Většinou v místě bydliště, nebo v podniku. Daleko větši nároky jsou od §8. To je větší síto někde v Praze a samo sebou i dražší.
Zmiňujete bezečnost "aby se mechanik neseškvařil," ale vymýšlíte jak napasovat nějaký nový paragraf, co by laikům umožnil práci na nebezpečném napětí. Tedy jak obejít vyhlášku úspěšně fungujíci tak od sedmdesátých let, která byla zavedena právě z důvodů bezpečnosti. Němci třeba naši "padesátku" nemají, ale budou nějakou jinou její obdobu. Troufnu si tvrdit, že opravdu k nějakému "ohnutí" paragrafů opravdu nedojde, to si nikdo na triko nevezme, byla léta upravována na základě "smrťáků". Prostě pokud budou li chtít servisy legálně opravovat EV, musí tyto jedince zaměstnat a zaplatit je. A že ti s §8 nerostou na stromech. Oni teda ani ti se 6-kou, ale tam to není tak náročné, jen si prostě budou muset autoelektrikáři postupně dodělat 50-ku a ze škol budou postupně odcházet již autoelektrikáři, zaměření i na silnoporud s vyhl.50. Tady jistě vznikne nový vzdělávací obor s maturitou, vzroste lehce náročnost (autoelektrikář+elektrikář), ale taky vzroste jejich cena na trhu. I tak stejně tím půldením školením si pak budou muset projít, to bude po maturitě opravdu nepřekonatelný problém.
Jen drobná oprava v rozvodech, elektromobilech.. není VN-s vyjímkou lokomotiv. Ale do 1000V je NN nízké napětí. Pro práci na VN máte zase jinou "verzi" té padesátky to pro elektromontéry na výškové práce na sloupech VN pro práci pod napětím od 1000V výše.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  15. 01. 2020 19:04

Sice krásný dlouhý text, ale stačilo přečíst větu "že se nejedná opravdu jen o "rozvaděče".", že jste mne nepochopil.
Já vím, co řeší padesátka. Proto tvrdím, že se bude muset novelizovat padesátka, aby tam byl i "paragraf" pro běžné autoopraváře, co budou servisovat auta, ale do VN části (v automotive máte jiné hladiny pro definice VN, 400V už je v automotive VN viz http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/... ... bod 2.17) zasahovat nebudou a bude se jednat především o tom, aby si "neublížili".
Když dokážu odstřihnout výstup z baterie, tak si budu moct sáhnout k motoru. A to stačí. Motor se stejně mění kus za kus, nijak se neopravuje a to platí i pro ostatní kompomenty. Doma když měním varnou konvici za jinou, tak také nepotřebuji padesátku, ale když se začnu hrabat v rozvodech, tak ano.
Už si rozumíme?

Odpovědět  |   | 
Benzín  |  16. 01. 2020 00:17

Zato tak krátký text a stále bez pochopení, že bez úplného zrušení (to je sci-fi) 50-ky to opravdu legálně nepůjde bez těchto osob znalých s vyšší kvalifikací. Zde se u baterie pohybujeme opravdu na velmi nebezpečném napětí dc 300-400V. To odstřižení (+kontrola beznapěťového stavu) nemůže udělat zase jen tak každý "Lojza". Dobře připustím, že s přivřením očí, by mohl po zaškolení nějakým odpojovačem otočit i mechanik (to je ten §4). Ale tím otočením se nezbavíte problému, že pokud chce opravovat všechny závady na CELÉM vozu a i jen beznapěťově, jako dozor potřebuje nad sebou min.§6 a výš. A po opravě dojde překvapivě k nutnosti opětovného připojení nebezpečného napěti zpět do systému a bude li nutnost oprav na oněch nízkonapěťových částech (dle vyhl.50/1978) - 400V (motor, měnič), tak to opět nemůže dělat "Lojza" z autoparku. Malé napětí 12V nemusíme řešit, do nich může zasahovat laik i teď, ty česká 50-ka neřeší-max. je definuje. Ta ani neřeší automotive, je to čeký výmysl a řeší čistě silnoproudařinu. Opět tedy s odpojeným odpojovačem bude možné pracovat jen na 12-24-48V systému, ale to bude jen tak 50% závad elektroinstalace vozu. Co oněch zbylých 50% závad na silových částech, to už nebudou jako opravovat? Tak konkurence jistě bude. Dál to vzdávám s vysvětlováním, nevím jak víc jednodušeji to posat, možná obrázky, ty by pomohly?? Prostě budou li chtít legálně fungovat v českém prostředí, musí tyto zákonem danné "drobnosti" splnit. Tady to nezmění ani sebelepší ohnutí 50-ky. To by se zase jistě ozvaly silné protesty z osob z řad revizáků a bezpečáků. Vždyť na tu 6 to není zase tak strašné, ten co nesplní ani ten test na §5-6, ten ať jde ve svém zájmu a v zájmu jiných raději okopávat záhonky, horší bude 8-ka.

Odpovědět  |   | 
eLzyx  |  12. 01. 2020 11:46

doufám, že tato auta se nikdy nerozšíří. Vodík je extrémně nebezpečný resp. třaskavý plyn. Takže zatímco když nějaký Lojza opravuje v servisu spalovák, případně batarkáč, a udělá chybu, tak shoří maximálně servis. U vodíku je to schopné pobourat půl městské čtvrti.

Odpovědět  |   | 
iPace  |  12. 01. 2020 14:43

https://www.youtube.com/watch...

balonek ani ne 1 gram vodiku, bude uzasne az si nejaky jedinec zapali cigo pri tankovani vodiku na cerpacce kde je treba 50-60kg vodiku a cirou nahodou to treba blafne, a verim ze v tomto desetileti se takovej exot urcite najde a ze takovej uzasnej "armagedon" se v tomto desetileti stane

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  12. 01. 2020 21:01

Tak v Norsku už jsou nejdál. Tam už jim jedna stanice bouchla, zbývajících 8 stanic zavřeli a majitelům těch několika vodíkových aut nabídli zadarmo auta na baterku.

Odpovědět  |   | 
Benzín  |  14. 01. 2020 22:21

To platí i u EV pokud se bude "Lojza" vrtat do čeho nemá a ani nesmí, nejen že může shořet servis a okolní nemovitosti, ale pokud si "Loza" splete na zásuvce modrou s černou, také má šanci někoho poslat do věčných lovišť.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  12. 01. 2020 23:16

Tady to je zase přehlídka bateriových dinosaurů...

Odpovědět  |   | 
Jožka  |  13. 01. 2020 01:28

Vodík je cesta do pekla. Proboha, lidi, kdo z vás chce jezdit za 4Kč na kilometr jako rukojmí Unipetrolu? Probuďte se, baterkáče si dobijeme kdekoliv a nikdo nás k ničemu nedonutí. Baterkáče jsou svoboda pro obyčejné lidi. Jen musí zlevnit, což se děje.
http://www.hybrid.cz/prologium-predstavuje-na-... ...

Odpovědět  |   | 
Kankunen  |  13. 01. 2020 05:50

Tak ty to objevy se tu objevují víc jak 10 let

Odpovědět  |   | 
Jožka  |  13. 01. 2020 08:55

Také za 10 let klesla cena Li-Ion o 87%. Elektřinu si vždycky někde opatříme, je to základní přírodní síla.

Odpovědět  |   | 
tomogo  |  14. 01. 2020 10:12

Vidím, že to tu je samý odborník... No, já odborník nejsem a jediné co vím, je:
1. Vodík načerpáte rychle, baterie pomalu.
2. Vodík vyrobíte mnoha způsoby, elektriku taky. (eko i ne eko)
3. Vodík má zatím větší dojezd, než baterie.
4. Vodík běžně využívají v Japonsku, tak proč ne tady.
5. Tady nemáme síť čerpacích stanic na vodík, ne že by to bylo lepší s nabíjecími.
6. Baterie je ekologická katastrofa, pokud nebude zařízena jejich nákladná recyklace.
....atd.

Takže, asi záleží, jak, kde, a za kolik a myslím, že se po této cestě jít dá, jen někdo musí zařídit, aby se po ní jít dalo. Nic víc v tom není. Dokázali to v Japonsku, tak proč my ne zde. Jo, já vlastně zapomněl, my jsme v EU....

Odpovědět  |   | 
Jožka  |  14. 01. 2020 11:37

7. kilogram vodíku stojí 280Kč a reálná spotřeba je 1kg/100km
8. kWh elektřiny stojí 2Kč až 6Kč a reálná spotřeba je 14-20kWh/100km
9. elektřinu si seženu jakkoliv, vodík si musím koupit od Unipetrolu za cenu, kterou mi stanoví (monopol)
10. když bude nejhůř, elektřinu si vyrobím z fotovoltaiky za 8Kč / kWh
11. 95% vodíku v EU se vyrábí ze zemního plynu, při výrobě z elektřiny se bavíme o ceně 500Kč/kg a výše
12. je rozumné sedět na vodíkové bombě natlakované na 700 atmosfér?
13. BEV mají běžně výkon 400+ koní, vodík končí u 150 koní
14. BEV již začinají od 420 000Kč, kde začíná vodík?

Odpovědět  |   | 
tomogo  |  14. 01. 2020 13:01

Ad 7. Cena je jen zástupný problém, proč na to jezdí v Japonsku? Protože to je tam levné. Tady by mohlo taky, jen pro to nejsou zatím podmínky.
Ad 8. Neboj, až bude nedostatek el. oni to včas zdraží.
Ad. 9. Stejný jako bod 7.
Ad 10. Zde souhlas.
Ad 11. Opět stejně jako bod 7.
Ad 12. Opět odkáži na Japonsko.
Ad 13. Je to jen otázkou použitého palivového článku, motory jsou stejné. Třeba NEXO má 161 koní.
Ad 14. Počkám jak bude cena baterií stoupat, až bude málo Lithia. První el. mobily byly taky mnohem víc jak za mega.

Nechci se hádat, jen jsem chtěl říct, že je otázkou kudy se vydat lithium / vodík / kondenzátory, nebo něco jiného.Vše má své plusy i mínusy. A osobně se přikláním ke kondenzátorům, ale to bude běh asi na delší trať.

Odpovědět  |   | 
Jožka  |  14. 01. 2020 13:41

Je to tam levné? Prosím zdroj.

Spojler: NENÍ TO TAM LEVNÉ ANI OMYLEM

Ad 13. motory jsou stejné, ale baterka má u H2 4kWh nebo kolik a u BEV má klidně 100kW = 25x vyšší proudová zatížitelnost.

Ad 14. cena bater. článků rozhodně stoupat nebude, lithia je v celé baterce řádově za tisíce, max. desititíce Kč

Odpovědět  |   | 
tomogo  |  14. 01. 2020 14:14

Japonsky neumím, tak asi těžko něco dohledám, ale třeba zde:
https://www.euro.cz/byznys/norsko-bojuje-s-au... ...
kde se spekuluje o 6,2 koruny za kubík.
Podle tohoto článku:
https://www.mbenzin.cz/Clanky/Princip-auta-na-vo... ...
by cena měla být časem 5€ za litr, to odpovídá ceně 1,5Kč na kilometr jízdy.
Takže jak jsem řekl, cena je jen otázkou výroby, množství produkce a poptávky. Může být drahý, může být levný. To ale my neovlivníme.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  14. 01. 2020 17:56

Hele, cena může jakákoliv, ale až prvnímu Pepíkovi v garážovém servisu v Horní Dolní vybuchne vodíkové auto a vezme s sebou baráky v okruhu 100 metrů, tak nadšení pro vodík skončí stejně rychle jako v Norsku, kde loni vybuchla jedna čerpací stanice, hned na to zavřeli všech zbývajících osm stanic a majitelům těch málo vodíkových aut nabídli zadarmo baterková auta.
Vodík je čistá záležitost, energeticky velmi náročná na výrobu, ale především je vodík výbušná děvka, se kterou je velmi nebezpečné si zahrávat.

Odpovědět  |   | 
tomogo  |  14. 01. 2020 18:54

O tom se nehádám, ale to co víme dnes, nemusí platit zítra. Existují jiná řešení skladování vodíku a nemusí se hned stlačovat. Stačí ho vázat na jinou látku a pak nemusí ani utíkat.
Ostatně baterie jsou taky mazec, když to začne hořet tak u toho taky nechceš být. A pak jedno auto můžeš hasit klidně 3 dni. To bude potom hasič pěkně nedostatkové zboží...
A jak jsem řekl, já jsem pro kondenzátory, ale jestli budou, to je hudba budoucnosti.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  14. 01. 2020 19:29

O jakém skladování konkrétně mluvíte, můžete to rozvést?
Co se týče navázání na jinou látku, to samozřejmě u vodíku není problém. Třeba se rád váže na O2 a je pak z toho voda. Akorát nechápu, jak si to představujete po chemické stránce, že velmi složitě (tj. draze) vyrobíte čistý H2, abyste ho pak "navázal" na jinou látku. Víte, že "odvázat" H2 z té jiné látky vás bude opět stát hromada energie (tj. peněz)? Znáte chemické vlastnosti vodíku?
Jinak baterie je sice mazec, ale oproti vodíku je to stále labůžo. Hořící baterkové auto vám s sebou nevezme do nebe sousedy v okolí 100 metrů, to maximálně naložíte do kontejneru a necháte shořet.
Mrkněte sem, co dokáže pouhý 1 gram vodíku: http://j.mp/2TnRoGU...
Dovedete si představit, co dokáže několik kilogramů H2?

Odpovědět  |   | 
tomogo  |  14. 01. 2020 19:44

Už mě to nebaví sem lepit nějaké odkazy, nastudujte si to sám. Pokuste se trochu Googlit. Jen napovím, že náhodou nedávno jsem četl nějaký článek, že bylo vymyšleno skladování vodíku vhodné pro auta.
Prostě řešení jsou, je jen otázkou jakým směrem se vydáme.

Odpovědět  |   | 
Pavel F.  |  15. 01. 2020 00:31

Tak jako si mohu vygooglit a na youtube najít, že máme plochou zemi, sype se na nás chemtrails a ovládají nás ilumináti.

Odpovědět  |   | 
Pete  |  14. 01. 2020 18:58

Vodík v ČR vyrábí více firem, než jen Unipetrol.

Odpovědět  |   | 
Benzín  |  14. 01. 2020 23:36

Cena není zase tak špatná, na to že ty auta zatím skoro vůbec nejezdí a už teď se blíži cenou provozu ke spalovacím autům. Co teprve s takovým masovějším nasazením. Cena paliva a auta klesne také. První bateriáky taky začínaly cenově úplně někde jinde než teď a vlastně ješte i teď to stojí jako menší domek na venkově. Zatím těch pár kousků vodíkových aut dělají většinou ručně. Mirai se má dostat do pásové sériové výroby až se třetí generací. Jen kolik že vlastně stály první Tesly?
Je taky dost nefér srovnávat elektromobily, které z větší části "parazitují" na distribučních sítích, budovaných tak v průběhu 50-100let, proti vozům které si distribuční síť a celý výrobní řetězec teprve musi od nuly vybudovat. Musím se ale smát, mít strach z tlakových lahví, ale nebát se toho, že vám třeba při rychlodobíjení proteče pod rukama výkon za několik jednotek i desítek domovních přípojek.

K bodu 9 i ten vodík si sám vyrobím a z fotovoltaiky a ve výhodnější dobu - když nejsem v poledne doma, jen je zatím problém se stlačením v domácích podmínkách. Tady by se klidně dalo přežít i s 1/3-1/2 tlakem. Pro delší vzdálenosti, lze pak výhledově doplnit během pár minutek u pumpy s vyším tlakem doplna. Prý nám má podle majitelů EV stačit nájezd pár desítek km denně. To je odhadem tak 1/4 (?) kg H2, při jasné obloze a několika kwp na střeše, můžete jezdit konec jara-podzim taky z větší části z vlastních zdrojů dle svitu. Na uskladnění stačí jedna tlaková láhev, Linde 150l za několik tisíc asi 6tkč maloobchodní cena a máte tam energii jako v malé baterce u EV. Jen s daleko menšími materiálovými a cenovými nároky na úložiště. Tak zbývá jen počkat na nějaký pomalý dc/ac kompresorek na 200-300 bar, času má celé dopoledne+odpoledne.
K bodu 11 to už jsme na 95%, zvláštní nedávno tu ješte kolovala čísla tak s 60-70%?
K bodu 14 srovnáváte doufám srovnatelné parametry u obou druhů pohonů-Tedy třeba takovou teslu za 420 000kč? Kde že ji mají jako novou, bude o ní jistě zájem.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG

Nabídka verzí Škody Superb je teď nejširší v historii. Jednou z nich je i oplastovaný Scout, který u tohoto modelu slaví premiéru. Vyplatí se o něm uvažovat, nebo jsou lehce přizvednuté kombíky v době vzestupu vozů SUV už přežitkem?

21.  1.  2020 | Jan Mička | 73 příspěvků
Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků
TEST Renault Clio 1.0 TCe 100: Nový vrchol třídy? I Fabia může tiše závidět!

Renault Clio 1.0 TCe

Pravidlem je vyměnit nárazníky a tvářit se, že máte úplně nové auto. Renault na to šel s pátou generací Clia obráceně. Od základů nově vyvinutý vůz zabalil do povědomého tvaru a chce s ním navázat na předchůdce. V zájmu Francouzů by nicméně mělo být, aby se jim to v případě tříválcové pohonné jednotky raději nepovedlo.

14.  1.  2020 | Miro Mihálik | 70 příspěvků

Nejčtenější články

Škoda Favorit mohla mít facelift. Zbavila by se ošklivých částí, došly však peníze

Škoda Favorit mohla mít facelift. Zbavila b…

Je poměrně známé, že tvary první moderní škodovky s motorem vpředu a pohonem předních kol navrhlo proslulé stylistické studio Bertone. Mnohem méně se ví, že Italové stihli udělat také facelift Škody Favorit, do výroby se už ale nedostala.

29.  12.  2019 | | 37 N/A
Na Rallye Dakar letos jede i tato šílenost. Stroje Číňanů připomínají vládní limuzíny

Na Rallye Dakar letos jede i tato šílenost.…

Mezi renomovanými značkami a týmy se letos na dakarské rallye ukazuje i čínský tým s docela netradičními vozidly.

3.  1.  2020 | | 17 N/A
Češi už přes 10 let fotí nejhůře parkující auta. Drzost řidičů zjevně nezná hranic

Češi už přes 10 let fotí nejhůře parkující …

Také vás štvou lajdácky zaparkovaná auta, která na ulicích a parkovištích zabírají zbytečně moc místa, přestože by nemusela? Víme o místě, kde najdete pochopení.

12.  1.  2020 | | 60 N/A
Francie jde tvrdě proti SUV. Ekologická daň se vyšplhá až na 20 tisíc euro

Francie jde tvrdě proti SUV. Ekologická daň…

Velké, žíznivé a „špinavé“ SUV budou pro Francouze stále nákladnější představou. Od nového roku chce tamní vláda ještě zpřísnit ekologickou daň za nákup takových vozidel.

27.  12.  2019 | | 316 N/A
VW možná vyřešil hlavní nevýhodu elektromobilů. Umožní nabíjení kdekoliv

VW možná vyřešil hlavní nevýhodu elektromob…

Německá automobilka přichází s konceptem mobilních nabíječek, které by mohly alespoň částečně řešit problém nedostatečné infrastruktury pro dobíjení elektromobilů.

27.  12.  2019 | | 77 N/A