BMW chce zcela utišit své diesely, elektronicky

BMW vydalo pozoruhodnou tiskovou zprávu, ve které představuje řadu dosavadních úspěchů i budoucích záměrů na poli „akustické optimalizace” svých vozů. Mezi tisíci slov najdeme i zmínku o tom, jak hodlá touto cestou zvýšit dynamiku a efektivitu svých aut. Pokud vám to nejde do hlavy a napadá vás leda to, že se z reproduktorů autorádia budou linout podprahové instrukce jako: „Jedeš úsporně, Helmute, nepřidávej,” nebo „Ty to ale ženeš, Uwe,” pak vás BMW překvapí. Uvažuje totiž úplně jinak.

Ačkoli spousta novinářů i lidí dnes žije v tom, že „diesel nepoznáte od benzinu” (není to tak dávno, co jsme u nás i tento nesmysl probírali), BMW kupodivu přiznává, že jeho dieselové motory jsou slyšet a to ne zrovna libě. Ač nepochybuje o jejich efektivitě, považuje za nesporné, že zvuk dieselů nelahodí uchu řidiče či cestujících tak jako benzinový motor.

Tento problém řeší většina automobilek, většinou mechanickými úpravami. Je pochopitelně složité v době stále vyšších požadavků na efektivitu naftových motorů a tedy logicky i obvykle rostoucích kompresních poměrů dosahovat alespoň relativně kultivovaného projevu motoru jako takového a většinou (čest výjimkám) jsou z podstaty hlučné motory před ušima posádky maskovány sofistikovanějším uložením, odhlučněním apod.

U BMW ale dotáhli snahu o vytvoření Potěmkinova motoru ještě dále. Aktuálně se totiž soustředí na vývoj elektronických systémů, které produkovaný hluk potlačují a mění. Nejde o nic až tak přelomového, podobný systém už pár let montuje Honda do svého Legendu (více informací o něm třeba zde), najdeme jej v novém Chevroletu Equinox a zřejmě i v řadě dalších aut, kde se jím automobilky až tak nechlubí.

Jenže u BMW nešli jen cestou potlačení hluku - po ztišení projevu motoru totiž zjistili, že řidiči auto vnímají jako nevýrazné, zvukový projev přispívá dobrému pocitu z akcelerace. Dalšími průzkumy zjistili, že i různé zvuky jsou pro řidiče různě uposkojivé. Např. zvuk motoru čtyřválcového Mini byl upraven tak, aby zněj jako šestiválec nebo také osmiválec. A stejní řidiči po jízdě v Mini s touto úpravou a posléze i bez ní byli skálopevně přesvědčeni, že prvně zkoušený vůz jel lépe, ač jel úplně stejně.

Tím se dostáváme zpět na úvod. Zatímco např. zmiňovaná Honda řeší touto cestou akustický komfort posádky, BMW chce takto nabízet dynamičtější a efektivnější auta. Jak? Inu dynamičtější tak, že si řidiči budou myslet, že jedou rychleji a efektivnější tak, že budou v Mnichově moci udělat hlučnější a efektivnější motory, jejichž projev potlačí či pozmění tak, aby nepůsobily hlučněji než ty dosavadní nebo dokonce působily ještě lépe. Snad pak také dostanou sedadla nějaký „protivibrátor”, který potlačí i logicky vyšší vibrace.

Nevím jak vám, ale mě už toto začíná trochu připomínat Matrix. Věci už se nedělají tak, aby byly skutečně tiché, skutečně výkonné (skutečné kvalitní, skutečně trvanlivé, ...), ale aby se tak co možná nejlépe tvářily. Stačí odstranit negativní projev a co oči nevidí a uši neslyší, to srdce nebolí. Ja mám ovšem raději realitu, tu skutečně skutečnou, ne virtuální...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo Manuel Reichle s BMW 635d co bude zřejmě znít jako M6, vpravo jeho kolega a Mini též se zvukovým projevem na přání
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků