BMW chce zcela utišit své diesely, elektronicky

BMW vydalo pozoruhodnou tiskovou zprávu, ve které představuje řadu dosavadních úspěchů i budoucích záměrů na poli „akustické optimalizace” svých vozů. Mezi tisíci slov najdeme i zmínku o tom, jak hodlá touto cestou zvýšit dynamiku a efektivitu svých aut. Pokud vám to nejde do hlavy a napadá vás leda to, že se z reproduktorů autorádia budou linout podprahové instrukce jako: „Jedeš úsporně, Helmute, nepřidávej,” nebo „Ty to ale ženeš, Uwe,” pak vás BMW překvapí. Uvažuje totiž úplně jinak.

Ačkoli spousta novinářů i lidí dnes žije v tom, že „diesel nepoznáte od benzinu” (není to tak dávno, co jsme u nás i tento nesmysl probírali), BMW kupodivu přiznává, že jeho dieselové motory jsou slyšet a to ne zrovna libě. Ač nepochybuje o jejich efektivitě, považuje za nesporné, že zvuk dieselů nelahodí uchu řidiče či cestujících tak jako benzinový motor.

Tento problém řeší většina automobilek, většinou mechanickými úpravami. Je pochopitelně složité v době stále vyšších požadavků na efektivitu naftových motorů a tedy logicky i obvykle rostoucích kompresních poměrů dosahovat alespoň relativně kultivovaného projevu motoru jako takového a většinou (čest výjimkám) jsou z podstaty hlučné motory před ušima posádky maskovány sofistikovanějším uložením, odhlučněním apod.

U BMW ale dotáhli snahu o vytvoření Potěmkinova motoru ještě dále. Aktuálně se totiž soustředí na vývoj elektronických systémů, které produkovaný hluk potlačují a mění. Nejde o nic až tak přelomového, podobný systém už pár let montuje Honda do svého Legendu (více informací o něm třeba zde), najdeme jej v novém Chevroletu Equinox a zřejmě i v řadě dalších aut, kde se jím automobilky až tak nechlubí.

Jenže u BMW nešli jen cestou potlačení hluku - po ztišení projevu motoru totiž zjistili, že řidiči auto vnímají jako nevýrazné, zvukový projev přispívá dobrému pocitu z akcelerace. Dalšími průzkumy zjistili, že i různé zvuky jsou pro řidiče různě uposkojivé. Např. zvuk motoru čtyřválcového Mini byl upraven tak, aby zněj jako šestiválec nebo také osmiválec. A stejní řidiči po jízdě v Mini s touto úpravou a posléze i bez ní byli skálopevně přesvědčeni, že prvně zkoušený vůz jel lépe, ač jel úplně stejně.

Tím se dostáváme zpět na úvod. Zatímco např. zmiňovaná Honda řeší touto cestou akustický komfort posádky, BMW chce takto nabízet dynamičtější a efektivnější auta. Jak? Inu dynamičtější tak, že si řidiči budou myslet, že jedou rychleji a efektivnější tak, že budou v Mnichově moci udělat hlučnější a efektivnější motory, jejichž projev potlačí či pozmění tak, aby nepůsobily hlučněji než ty dosavadní nebo dokonce působily ještě lépe. Snad pak také dostanou sedadla nějaký „protivibrátor”, který potlačí i logicky vyšší vibrace.

Nevím jak vám, ale mě už toto začíná trochu připomínat Matrix. Věci už se nedělají tak, aby byly skutečně tiché, skutečně výkonné (skutečné kvalitní, skutečně trvanlivé, ...), ale aby se tak co možná nejlépe tvářily. Stačí odstranit negativní projev a co oči nevidí a uši neslyší, to srdce nebolí. Ja mám ovšem raději realitu, tu skutečně skutečnou, ne virtuální...

BMW Acoustics 01.jpg BMW Acoustics 02.jpg
Vlevo Manuel Reichle s BMW 635d co bude zřejmě znít jako M6, vpravo jeho kolega a Mini též se zvukovým projevem na přání

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud