BMW Alpina: úspěšný příběh pokračuje

Loni se ve světě prodalo 1200 vozů značky BMW Alpina, z toho 12 v Česku. Taková chabá čísla by položila leckterého producenta automobilů. Nikoli Alpinu. Ta si přímo zakládá na tom, že prodává tak málo…
BMW Alpina: úspěšný příběh pokračuje

Exkluzivní vozy pro vyhraněnou klientelu  - tak jsou stručně charakterizovány automobily, které již od roku 1965 ohromují svět.

Rodinnou firmu Alpina založil Burkhard Bovensiepen v roce 1961. Stalo se to v městečku Buchloe ležícím 120 kilometrů západně od Mnichova. Zpočátku se společnost zabývala výrobou doplňků pro vozy BMW, stejně tak jako jejich úpravami.

Postupně se ale z úpravce vozů BMW stala značka Alpina malovýrobcem vozů, které se vyznačovaly spojením vrcholného luxusu, individuálního přístupu a hlavně vysokými výkony, sportovností.

Jsou to vlastně důkladně přepracované vozy BMW s vlastními motory, specificky naladěným podvozkem a bohatou výbavou.

Dvě VIN čísla

Vozy BMW Alpina jsou vyráběny na linkách továren značky BMW, procházejí stejnými testy spolehlivosti a dokáže se o ně postarat každý oficiální prodejce BMW. Jedná se však o svébytná vozidla s vlastní identitou. První takový kompletní vůz od výrobce Alpina byl model BMW Alpina B6 2,8 z roku 1978. Do tehdejšího BMW řady 3 přinesl šestiválcový motor.

V roce 1964 bylo přijato důležité rozhodnutí - ne každý dealer BMW může prodávat vozy Alpina, ale každý autorizovaný dealer je musí být schopen nejen opravovat, ale i poskytovat garanční opravy.

Od roku 1974 má Alpina vlastní VIN číslo. Má však i VIN číslo BMW, obě dvě jsou však platná.

V roce 1995 začala Alpina dodávat své motory a další komponenty přímo na linku do BMW. Do té doby to fungovalo jinak. V továrně BMW se vyrobilo auto, pak se odvezlo do Buchloe a tam se komplet předělalo.

Na lince BMW se ale nedělají interiéry. To zůstalo na rukodělné dílně přímo v Buchloe - lišty, kožené polstrování, volanty a mnohé další…

Japonec v šoku

Každé auto má svoji jedinečnou identifikaci, na štítku je uvedeno i sériové číslo. Protože je v Alpině malovýroba, tak jsou dodnes schopni dodat na jakýkoli model jakýkoli díl, třeba z roku 1969. Všechny formy totiž mají stále u sebe. Pokud se tedy stane na autě nehoda, jsou schopni díl vždy dodat.

Pavel Baštář, výkonný ředitel Invelt Praha vzpomínal na setkání s novináři na svoji poslední návštěvu Alpiny: „Když jsme tam byli loni, tak nám řekli, že tam nedávno přijel jeden zákazník z Japonska. Ten si koupil v roce 1970 vůz Alpina a byl s ním spokojený. Jezdí s ním dodnes. Když to řekl, vzápětí mu představili mechanika, který kdysi montoval motor do jeho auta. Ten Japonec to nebyl vůbec schopen pochopit.“

Alpina není emko

Podle Pavla Baštýře vám v Alpině všichni řeknou, že s jejich vozem se ročně najezdí v průměru 40 až 45 tisíc kilometrů. Tohle by těžké někdo zvládl s M5 nebo M3. Leda tak s korzetem. Alpina je sice supersportovní, ale nastavená jinak.
V Alpině jsou prý takés hodně hákliví, když se řekne, že “je to tuning“. Není. Alpina je samostatný produkt, samostatný výrobek. A jsou také hrozně pyšní na to, že mohou používat spojení BMW Alpina.

V Česku úspěšně

V Česku prodává vozy značky Alpina Invelt Praha Ten se stal partnerem Alpiny v roce 2010. Loni prodal čtyři kusy B3, 2 kusy B3, 3 kusy B5 a tři kusy B7.

„Byl to úplně neuvěřitelný výsledek,“ řekl Jiří Jírovec, generální ředitel a spolumajitel společnosti Invelt. „Na autosalonu ve Frankfurtu nás majitel pochválil. Pro srovnání – ve Francii jich prodali loni 20.“ 

A kde Alpina prodává nejvíce? Má tři hlavní trhy – Evropu (tady si nejvíce vozy BMW Alpina kupují Němci a Britové), Japonsko (200 vozů) a USA.
Ve Spojených státech prodali loni 460 vozů, byly to pouze B7.

Když se Pavel Baštýř v Buchlau pídil po tom, proč  tam neprodávají i jiné modely, třeba B5, dostal odpověď – „Protože bychom museli rozšiřovat výrobu.“

 

 

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 236 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků