BMW 7: Tempomat vybavený radarem

Pravidelní čtenáři AutoRevue.cz již ví, že nové BMW řady 7 využívá celou řadu špičkových funkcí. Dnes se detailněji zaměříme na tempomat, jeden z nejstarších systémů, zvyšující pohodlí za volantem.
BMW 7: Tempomat vybavený radarem
BMW řady 7 využívá tu nejmodernější variantu tempomatu s využitím radaru a řady programovatelných předvoleb.

Jak se systém ovládá

Programovatelná regulace rychlosti nabízí kromě funkcí tradičního tempomatu, možnost uložit do paměti různé rychlosti, které budou v případě potřeby aktivovány. Tedy je možné přednastavit až 8 různých rychlostí do paměti a to i v případě, že auto stojí. Je dobré si uložit často používané rychlosti, jako například 30, 50, 70, 90 nebo 130 km/h apod.

Pokud srovnáme ovládání s běžnými tempomaty, je hlavní výhodou sytému to, že není nutné rychlosti nastavovat jen za jízdy.

Jak systém funguje

Hlavní a nejpodstatnější změnou je přímá spolupráce Active Cruise Control (tempomat) s radarem. Systém tak umí automaticky udržovat bezpečnou vzdálenost od auta jedoucího před vámi. Toto oceníte zejména v hustém provozu, například na dálnicích, kdy odpadají starosti s neustálou úpravou rychlosti podle rychlosti kolony, ve které jedete.

Tím hlavním, co má tuto funkci „na svědomí“, je radarové čidlo na přední části vozu. Toto čidlo dodává řidiči informace důležité pro posouzení dopravní situace, pomocí nichž lze určit vzdálenost, příčnou polohu a rozdíl oproti rychlosti vozidel před ním. Radarové čidlo eviduje objekty, které se nacházejí ve směru jízdy do vzdálenosti 150 m před vlastním vozidlem a v úhlu +/- 4° vlevo a vpravo. Pro sledování vpředu jedoucích vozidel počítač vyhodnocuje jenom rychlost a polohu automobilů jedoucí stejným směrem a dokáže je odlišit od protijedoucích a stojících vozidel.

Na volné trase reguluje systém ACC rychlost jízdy jako tradiční regulátor rychlosti na požadovanou hranici. Jakmile je vpředu v jízdním pruhu zjištěno vozidlo, začne ACC automaticky od vzdálenosti cca 120 metrů regulovat odstup od tohoto vozidla ubráním plynu nebo bržděním. Zpomalení je upraveno tak, aby odpovídalo komfortní jízdě v koloně, a činí maximálně cca dva metry za vteřinu, takže řidič není vystaven žádným náhlým razantním změnám rychlosti.

Na druhé straně to představuje nutnost manuálního zásahu v momentě, když auto před vámi prudce zabrzdí. V takovém případě se ozve akustický signál a display iDrive zároveň řidiče upozorní, že musí zasáhnout.

Systém ACC nabízený v nové Sedmičce zároveň umí rozlišovat, jestli se pomalejší vozidla pohybují ve stejném nebo sousedním jízdním pruhu. Kvůli tomu computer, mimo jiné, vypočítává průběh vozovky, a to jak z aktuálních údajů dynamiky jízdy vlastního vozidla, tak i ze zachycených pozic a změn směrů vpředu jedoucích vozidel. Systém také umí podle způsobu jízdy ostatních vozů odhadnout, zda se blíží zatáčka a rychlost podle toho upravit, a to dokonce i v případě, kdy automobil v zatáčce zcela zmizí.

Čidlo radaru a řídicí přístroj systému ACC jsou integrovány v jednom celku, který je namontován na přední straně vozidla pod nárazníkem.

O tom, že u BMW myslí opravdu na vše, svědčí i puntičkářská konstrukce čočky. „Čočka trojpaprskového čidla radaru o frekvenci 77 GHz je v závislosti na venkovní teplotě vyhřívána, aby se zabránilo usazování sněhu a sněhové břečky,“ řekl pracovník automobilky BMW, který se vývoji systému podílel.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků