BMW 7: Tempomat vybavený radarem

Pravidelní čtenáři AutoRevue.cz již ví, že nové BMW řady 7 využívá celou řadu špičkových funkcí. Dnes se detailněji zaměříme na tempomat, jeden z nejstarších systémů, zvyšující pohodlí za volantem.
BMW 7: Tempomat vybavený radarem
BMW řady 7 využívá tu nejmodernější variantu tempomatu s využitím radaru a řady programovatelných předvoleb.

Jak se systém ovládá

Programovatelná regulace rychlosti nabízí kromě funkcí tradičního tempomatu, možnost uložit do paměti různé rychlosti, které budou v případě potřeby aktivovány. Tedy je možné přednastavit až 8 různých rychlostí do paměti a to i v případě, že auto stojí. Je dobré si uložit často používané rychlosti, jako například 30, 50, 70, 90 nebo 130 km/h apod.

Pokud srovnáme ovládání s běžnými tempomaty, je hlavní výhodou sytému to, že není nutné rychlosti nastavovat jen za jízdy.

Jak systém funguje

Hlavní a nejpodstatnější změnou je přímá spolupráce Active Cruise Control (tempomat) s radarem. Systém tak umí automaticky udržovat bezpečnou vzdálenost od auta jedoucího před vámi. Toto oceníte zejména v hustém provozu, například na dálnicích, kdy odpadají starosti s neustálou úpravou rychlosti podle rychlosti kolony, ve které jedete.

Tím hlavním, co má tuto funkci „na svědomí“, je radarové čidlo na přední části vozu. Toto čidlo dodává řidiči informace důležité pro posouzení dopravní situace, pomocí nichž lze určit vzdálenost, příčnou polohu a rozdíl oproti rychlosti vozidel před ním. Radarové čidlo eviduje objekty, které se nacházejí ve směru jízdy do vzdálenosti 150 m před vlastním vozidlem a v úhlu +/- 4° vlevo a vpravo. Pro sledování vpředu jedoucích vozidel počítač vyhodnocuje jenom rychlost a polohu automobilů jedoucí stejným směrem a dokáže je odlišit od protijedoucích a stojících vozidel.

Na volné trase reguluje systém ACC rychlost jízdy jako tradiční regulátor rychlosti na požadovanou hranici. Jakmile je vpředu v jízdním pruhu zjištěno vozidlo, začne ACC automaticky od vzdálenosti cca 120 metrů regulovat odstup od tohoto vozidla ubráním plynu nebo bržděním. Zpomalení je upraveno tak, aby odpovídalo komfortní jízdě v koloně, a činí maximálně cca dva metry za vteřinu, takže řidič není vystaven žádným náhlým razantním změnám rychlosti.

Na druhé straně to představuje nutnost manuálního zásahu v momentě, když auto před vámi prudce zabrzdí. V takovém případě se ozve akustický signál a display iDrive zároveň řidiče upozorní, že musí zasáhnout.

Systém ACC nabízený v nové Sedmičce zároveň umí rozlišovat, jestli se pomalejší vozidla pohybují ve stejném nebo sousedním jízdním pruhu. Kvůli tomu computer, mimo jiné, vypočítává průběh vozovky, a to jak z aktuálních údajů dynamiky jízdy vlastního vozidla, tak i ze zachycených pozic a změn směrů vpředu jedoucích vozidel. Systém také umí podle způsobu jízdy ostatních vozů odhadnout, zda se blíží zatáčka a rychlost podle toho upravit, a to dokonce i v případě, kdy automobil v zatáčce zcela zmizí.

Čidlo radaru a řídicí přístroj systému ACC jsou integrovány v jednom celku, který je namontován na přední straně vozidla pod nárazníkem.

O tom, že u BMW myslí opravdu na vše, svědčí i puntičkářská konstrukce čočky. „Čočka trojpaprskového čidla radaru o frekvenci 77 GHz je v závislosti na venkovní teplotě vyhřívána, aby se zabránilo usazování sněhu a sněhové břečky,“ řekl pracovník automobilky BMW, který se vývoji systému podílel.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků