Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček
 Foto: Samuel Mareček
 Foto: Samuel Mareček
 Foto: Samuel Mareček
54
Fotogalerie

TEST BMW 540i xDrive Touring: Všehoschopná benzinová facka rodinným SUV

Silné kombi s hezkým počtem válců a nadstandardním výkonem? Na papíře zbytečný luxus, ale v reálu jde o všehoschopný stroj pro rodinu i radost.

Radosti
Zábavné, rychlé a zároveň komfortní
Snadná obsluha
Spolehlivě fungující asistenti
Rozumná spotřeba
Starosti
Laserová světla občas nestíhají
9  /10

Soumrak kombíků se naštěstí v masovém měřítku zatím nekoná a i když jim SUVčka a crossovery ukrojily kus jejich koláče, v kategorii středních a větších aut se drží. Zatím poslední modernizace řady 5 pochází z poloviny roku 2020 a aktuální generace pětky letos začíná být šest let stará. Není to na ní ale vůbec znát a po lehkém oživení může i dnes dál směle bojovat hlavně s konkurenty od dalších dvou německých značek.

Při faceliftu se řešily jen drobnosti – kombi Touring se prodloužilo přibližně o dva centimetry, stejně jako sedan dostalo o chlup větší ledvinky (ale ne přehnané tak jako u X7 nebo elektrického iX), dále přibyly LED světlomety do základní výbavy, upravená zadní světla, digitální přístrojový štít Live Cockpit s úhlopříčkou až 12,3 palce, nebo infotainment s operačním systémem BMW OS 7.0 a dálkovými aktualizacemi.

Nejdůležitější změny se ale odehrály pod kapotami – kromě nově nabízených plug-in hybridů s benzinovým čtyřválcem nebo šestiválcem došlo k rozsáhlé mild-hybridní elektromasáži 48V systémy. Hlavním prvkem je zde startér generátor s výkonem 8 kW, který umí pomáhat motoru v energeticky náročných situacích, rekuperovat energii a umožňuje úplné vypnutí spalovací jednotky ve dvou jízdních režimech a rychlosti mezi 25 a 160 km/h.

Mezi benzinovými motorizacemi kombíku je verze 540i xDrive nejsilnějším modelem, o chlup silnější už je jen naftový šestiválec 540d xDrive s 250 kW, který jede také 250 km/h, ale ve zrychlení na 100 km/h je o něco svižnější – zážehový model to zvládne na 5,2 sekundy, vznětový za 4,8 sekundy. A ačkoliv se nám zatím dieselová řadová šestka do rukou nedostala, dá se jistě počítat i s příznivější spotřebou. Čísla ale dejme nyní stranou – 540i ukazuje, jak má vypadat silný „civilní“ benzinový motor pro 21. století.

Především je zde úžasná kultivovanost od volnoběhu až do červeného pole otáček – šestiválec má sametově jemný běh i důstojný zvukový (ne hlukový) projev. Víte, že pod kapotou nemáte nějaké podvyživené chrastítko s objemem rychlovarné konvice, ale motor je prost dětinských manýrů. Při běžné jízdě jeho potenciál nevyužíváte ani z poloviny, rezerva výkonu a točivého momentu pak zajistí, že zůstane svižným i ve vysokém tempu a s pořádným nákladem – dovnitř můžete naskládat osoby a předměty o hmotnosti až 685 kilogramů.

Na povely plynem reaguje rychle a bez váhání, zřejmě i díky elektrické asistenci nemusíte čekat, než se „nadechne.“ To sice může nastat při náhlém sešlápnutí plynu v automatickém režimu, než si osmistupňová převodovka podřadí, ale zpoždění je minimální a můžete se mu snadno vyhnout, když sami zatáhnete za levé pádlo pod volantem. Osmikvalt jinak řadí velmi inteligentně, nevyhledává extrémy v dostupném rozsahu otáček a většinou se snaží odskotačit na nejnižší možný stupeň, jakmile pozná, že jedete stabilní rychlostí.

Systém stop/start zde není na obtíž, motor naskakuje a zhasíná bez dramatu a velmi rychle, takže vám klacky pod nohy nehází a nenechá vás „viset“ třeba při svižných rozjezdech na semaforech nebo při odbočování na hlavní silnici. Tlačítko jeho deaktivace uvnitř hledat nemusíte – není tam. Vypnout se dá jen skrze přepínání jízdních režimů, stejně jako už zmíněné „plachtění“ bez motoru, ale pokud se nechystáte na projížďku v ostřejším tempu, není k tomu důvod.

A že se tedy s tímto civilním kombíkem dá jezdit ostře! Pod plynem vás hezky zapíchne do sedačky a tempo nabírá rychle v dvouciferných i tříciferných rychlostech. Řízení je spíše cestovního charakteru – přesné a tak akorát rychlé, ale bez většího množství zpětné vazby. Podvozkově je pětka slušný obojživelník, české silnice zvládá bez bouchání či odskakování kol, v zatáčkách hezky sedí a i v tomto civilním provedení čtyřkolka v oblouku předvádí ono krásné pnutí mezi přední a zadní nápravou, díky němuž si výjezdy ladíte pohybem pravé nohy.

Auto jako takové není vůbec malé, ale při akčnější projížďce se okolo řidiče umí smrsknout a chovat se velmi obratně, k čemuž umí pomoci i aktivní stabilizátory a natáčení kol zadní nápravy. Devatenáctipalcová kola se v kombinaci s aktivními tlumiči jeví jako optimální volba – ve specifikaci na konci testu uvidíte dvacítky, které má testovaný kousek na léto, menší průměr byl nasazen kvůli zimě. Druhou polohou 540i je dálkové cestování ve středním až svižném tempu, během nějž oceníte rozumnou spotřebu. U benzinového třílitru s 245 kW (333 k) je zhruba osm litrů na sto bez problému dosažitelných a velmi férových.

Pokračování 2 / 3

Na palubě funkce, forma i prostor

Uvnitř čeká na posádku neředěná kvalita, od koženého čalounění přes kovové prvky až po obrazovky. Za volantem sedíte vcelku nízko nad zemí, ale pokud nemáte problémy s pohybem, nastupování zvládnete. Sedačky jsou v oblasti hýždí a stehen hezky široké a v této formě si je ideálně nastaví trpaslík i čahoun, tlustý i tenký.

Z hlediska přehlednosti a srozumitelnosti ovládání je pětkové BMW velmi vstřícné (sluší se dodat, že konkurenční Audi A6 Avant i Mercedes třídy E také), základní funkce typu teploty a hlasitosti jsou řešeny otočnými ovladači a palubní systém můžete ovládat způsobem, který je vám v aktuální chvíli nejpříjemnější. Máme zde spolehlivé hlasové komandování, systém iDrive s otočným ovladačem, jehož horní část funguje jako dotyková plocha pro zadávání adres a dalších věcí, nebo dotykové ovládání – obrazovka je blízko k věnci volantu, takže vás ťukání do ní moc neruší. Nechybí ani ovládání gesty, k němuž si můžete nechat zobrazit kontextovou nápovědu na displeji. Na přijímání či odmítání hovorů nebo regulaci hlasitosti vcelku povedená legrácka. Infotainment má stejně jako přístrojový štít jemné rozlišení a nesnaží se šokovat divokou grafikou, zorientujete se v něm velmi snadno.

V druhé řadě sedadel se průměrný dospělý usadí bez problému. Ohledně místa pro nohy a nad hlavou trpět nebude, sedáky jsou ale docela nízkou nad podlahou. Vpředu si posádka může své běhy natáhnout dopředu, vzadu to pochopitelně zcela nejde. Opěradla zadních sedadel jsou u všech verzí řady 5 Touring dělena v praktickém poměru 40:20:40 a umožňují tak přepravu delších předmětů uvnitř při čtyřčlenném obsazení, prostřední místo vzadu je proto ale lehce omezené.

Kufr s maximálními 1700 litry lze využít takřka do posledního krychlového decimetru. Podběhy do něj zasahují jen minimálně, po sklopení opěradel vzniká téměř rovná plocha a dělená podlaha zavazadelníku skrývá dvě praktické schránky, do nichž se vejde mnohem víc než jen povinná výbava. Nechybí ani tradiční praktická vychytávka ve formě samostatně výklopného zadního skla.

Pokračování 3 / 3

Umí prakticky všechno, ale pozor na příplatky

Pětkové BMW má v rukávu také hromadu digitálních kouzel, zvlášť v takto vybavené podobě. Vyjmenovávat je všechny by bylo opravdu zdlouhavé, tak s dovolením zmíním mé nejoblíbenější. Máme tu třeba zcela spolehlivě fungující adaptivní tempomat s intuitivním ovládáním v rámci paketu Driving Assistant Professional, fungující v rychlostech do 210 km/h a s udržením uprostřed jízdního pruhu. Dále je fajn couvací asistent, který po zařazení zpátečky a příslušné volbě v palubním systému točí volantem tak, aby kopíroval dráhu, kterou jste na posledních 50 metrech ujeli popředu. Velmi užitečná je i funkce záznamu z parkovacích kamer pro případ nehody, 3D pohled na vozidlo a jeho okolí (i s dálkovým přístupem přes aplikaci) v rámci parkovacího asistentu je pak docela dobrá frajeřinka.

Snad jedinou větší slabinou jsou adaptivní světlomety, kombinující LED s laserovým světlem. V dálkovém režimu s nimi před sebe vidíte jako ve dne – klobouk dolů – ale občas nestíhají vykrývat protijedoucí auta na výškově členitější vozovce. Pokud je vám oslňování ostatních ukradené, budiž, ale v rámci slušného vychování by bylo fajn, aby se na ně člověk mohl zcela spolehnout. Ale do tohoto příplatku vás nikdo nenutí, jinak je 540i Touring téměř perfektním lékem na epidemii SUV - pokud se vám tedy neutrhne ruka s volitelnou výbavou. Zkoušený vůz vyšel na téměř 3 miliony korun...

BMW 540i xDrive Touring: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 1.436.500 Kč (BMW 518d Touring)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.792.700 Kč (BMW 540i xDrive Touring)
Cena testovaného vozidla         2.923.021 Kč (BMW 540i xDrive Touring)

Technické údaje: BMW 540i xDrive Touring

Rok
2022
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 998 cm3
Vrtání • zdvih
94,6 mm • 82,0 mm
Stupeň komprese
11,0:1
Nejvyšší výkon
245 kW (333 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 až 6 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
450 Nm při 1 600 až 4 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,2 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
560 l • 1 700 l
Objem palivové nádrže
68 l
Hmotnost: provozní • celková
1 925 kg • 2 535 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 975 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 605 mm • 1 630 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 963 × 1 868 × 1 498 mm

Základní výbava: Sportovní kožený multifunkční volant s výškově a podélně nastavitelným sloupkem, LED světlomety, 17palcová kola z lehké slitiny, mild-hybridní technologie, pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, bezpečnostní šrouby kol, alarm, podélné černé střešní nosníky Slimline, látkové čalounění sedadel, velurové koberečky, paket zrcátek (vnější zpětné zrcátko na straně řidiče s automatickým zacloňováním, včetně vyhřívání a elektricky ovládaného sklápění), automatická klimatizace, DAB tuner (digitální příjem rádia), Teleservices, ConnectedDrive Services - přístup na Online portál a integrace aplikací, Paket Connected Professional, Příprava pro mobilní telefon Bluetooth, USB, hlasové ovládání, konektivita, přední a zadní parkovací senzory, systém pro udržování rychlosti s brzdnou funkcí, systém varující před nebezpečím kolize s vozem jedoucím vpředu nebo chodcem - včetně brzdné funkce ve městě, vnitří zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, dešťový senor, světelný senzor, částečně elektrické nastavení předních sedadel, BMW Live Cockpit Professional - digitální přístrojový panel s úhlopříčkou 12,3″ a kontrolní displej s 12,3″ úhlopříčkou, stereo systém - 6 reproduktorů (100 W) aj.

Příplatková výbava: Lak BMW Individual Goodwood Green Pearl (149.042 Kč), BMW Individual kožené čalounění Merino - Caramel/Black (127.348 Kč), vyhřívání volantu (8.138 Kč), funkce plynulého dovírání dveří Soft-Close (17.602 Kč), M Sportovní paket (150.384 Kč), 20" M kola z lehké slitiny, runflat (51.480 Kč; testované auto bylo nakonec vybaveno jinými koly), elektronické nastavení tuhosti tlumičů (20.332 Kč), aktivní ventilace předních sedadel (23.036 Kč), komfortní elektricky nastavitelná přední sedadla (34.034 Kč), BMW Individual přístrojová deska v kůži a prvky obložení interiéru v provedení Piano Black (12.194 Kč), ambientní osvětlení, Parking Assistant Plus, M sportovní kožený volant Kč, M aerodynamický paket, M Shadowline černé vysoce lesklé okenní lišty, BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu, elektricky ovládané tažné zařízení (32.526 Kč), M sportovní brzdy s červenými třmeny (18.980 Kč), M Shadowline zatmavené světlomety 9.490 Kč), panoramatické elektricky ovládané skleněné střešní okno (46.072 Kč), paket Zavazadlový prostor (13.546 Kč), protisluneční ochrana oken (13.832 Kč), galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky (5.408 Kč), nezávislé topení (39.286 Kč), aktivní ochrana (9.490 Kč), Driving Assistant Professional (73.164 Kč), BMW laserové světlomety (54.184 Kč), Harman Kardon Surround Sound System (29.796 Kč), BMW Drive Recorder (5.408 Kč), M Shadowline černé vysoce lesklé okenní lišty s rozšířeným obsahem (8.138 Kč), Paket Business Class obsahující vyhřívání předních sedadel, komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí pro řidiče a ambientní osvětlení (59.982 Kč), Paket Innovation zahrnující BMW Display Key, BMW Head-Up Display, BMW Live Cockpit Professional a BMW Gesture Control - ovládání vybraných funkcí vozu gesty (78.026 Kč), rohož do zavazadlového prostoru (4.200 Kč), BMW Travel & Comfort základní modul (611 Kč), BMW Travel & Comfort ramínko (2.000 Kč), LED projektory ve dveřích (3.090 Kč), plovoucí středy kol (2.510 Kč), Service Inclusive - 5 let/100 000 km (31.720 Kč) Kč

BMW řada 5

Po výstředním designovém experimentu u generace E60 se pětkové BMW vrátilo ke konzervativnímu vzhledu. Pořád se vyrábí se zadním pohonem, stále více zákazníků ale volí čtyřkolku xDrive.

Test BMW 520d xDrive Sedan • BMW řady 5 Touring​ • Elektromobil • Facelift • Historie BMW řady 5 •Test BMW 545e xDrive

Doporučujeme

Články odjinud