BMW 530i: techno party (megatest)

Po odvážné řadě 7 vymodeloval kontroverzní desingér Chris Bangle novou řadu 5. Stejně jako 7 šokovala 5 revolučními tvary exteriéru a interiéru. Pod odvážným kabátem se ukrývá špičkový obsah. Testovali jsme verzi se šestiválcem 3.0 (170 kW/231 k).
BMW 530i: techno party (megatest)
Seznam kapitol
  1. Radikální změna, Chris Bangle story, génius nebo šílenec
  2. Kam spěje BMW, vnější design, revoluční tvary, oblíbená pětka
  3. Moderní interiér, plasty, ovládací prvky, ergonomie, klimatizace
  4. Přístrojová deska, tempomat, směrová světla, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, obývací pokoj, audiosystém, ovládání a iDrive
  6. Bezdrátový telefon, možnosti, volání, hovor, sms, vkládání SIM
  7. Motor, charakteristika, parametry, chování, odhlučnění, zvuk, automat
  8. Jízdní vlastnosti, stabilita, řízení, brzdy, posilovač řízení, parametry
  9. Fotogalerie (všechny pořízené fotografie pohromadě)
  10. Postřehy majitele BMW 5 (čtenáře): zkušenosti v bodech

Pohodlný koráb

To, že se nová generace pětky podobá spíše komfortní jachtě než rychlému motorovému člunu, dokázala v průběhu testu několikrát. Nezřetelné pocity a domněnky proměnily ve skutečnost první kilometry za volantem. Ve vznešeném chování šlechtice zůstal kousek rebela a sportovního nadšence. Tradicím se zkrátka těžko odolává. Konec slovním hříčkám, vyplouváme. Za doprovodu líbezného zpěvu motoru BMW 5 zdolává nástrahy českých vozovek..Přichází první překvapení.

Kdo by čekal, že podobný koráb překoná nedokonalosti silnic s lehkostí hodnou tanečníka, ošklivě by se mýlil. Podvozek pětky určitě neaspiruje na titul nejměkčí podvozek roku, tvrdší naladění nerovnosti do interiéru alespoň částečně přenáší. Na děravých cestách určitě nezapomenete, že křižujete českou krajinu, k čemuž přispívají 17palcová kola. Malinkou pochybnost rozpráší první zatáčky. Na suché cestě pětka ochotně zatočí a drží se vozovky jako klíště.

Žádný strach, vzadu pracuje Dynamic Drive (příplatek 82 300 Kč). Jestliže příčné zrychlení v zatáčkách přesáhne 0,3 g propojí se nezávislé poloviny stabilizátoru v jeden celek a eliminují až 80 procent náklonů. Pokud dojde k nejhoršímu zasáhne stabilizační systém DSC. Ten se hlásí o slovo na namrzlých nebo mokrých vozovkách pokrytých posypovými materiály ze zimního období.  Na takovém povrchu, v prudké zatáčce ukázal DSC svojí důležitost a pětka přirozenou přetáčivost.

V rychlosti cca 40 km/h na mokré vozovce ukázal automobil malý taneček, kdy zadní část ustřelila do boku, sunula se cca 10 cm než zasáhl stabilizační systém a zadní část srovnal. Na dálnici se promění BMW 5 v „požírače“ kilometrů, při vysokých rychlostech ovšem nezapře uspořádání motor vpředu a náhon vzadu. Při rychlostech okolo 160 – 170 km/h začíná subjektivně nervóznět přední část, kterou zadní náhon nekompromisně tlačí vpřed. Pár stovek kilometrů za volantem pomůže pocity překonat a bavorák opět dokáže svou sílu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavové opěrky jsou místěny daleko od hlavy

Stejně nervózně či ještě nervózněji se chová automobil na hrbolatých okreskách, které ve spojení s vysokou cestovní rychlostí vytváří nepříjemné houpavé pohyby. Přestože žádné nebezpečí nehrozí, pocity jsou velmi zvláštní. Plavba po klidném moři se najednou promění v plavbu v divokých peřejích. Pro dokonalé seznámení s jízdními vlastnosti doporučuji návštěvu rozlehlého parkoviště. Prudké trhnutí volantem zvládne automobil se stoickým klidem, podrží vás.

K dokonalosti dovedený variabilní posilovač řízení usnadňuje řízení v různých jízdních režimech, na parkovišti usnadní hledání nejlepšího místa, na dálnici umožňuje jemnými pohyby rychle korigovat směr. S věncem volantu se ruka doslova mazlí. Brzdy se naopak s nikým nemazlí (přední kotouče mají průměr 324 mm, zadní 320 mm). Chlubí se optimálním nástupem brzdného účinku a…zkrátka bezchybnou funkcí. Brzdovým pedálem můžete brzdový účinek skvěle dávkovat. 

Parkovací systém, adaptivní světlomety atd.

Štítky v interiéru ohlašují několikanásobnou přítomnost airbagů, barevný 6,5palcový monitor zase kontroluje parkovací proces a zamezuje možnému nárazu. Při zařazení zpátečky systém na displeji automaticky zobrazí obrázek vozu a zóny vpředu i vzadu. Každá zóna je tvořena třemi vrstvami, z nichž každá představuje určitou míru nebezpečí. Nejvíce vzdálená zelená zóna neznačí nebezpečí, červená zóna naopak říká – zastavte…Chcete-li využít systém při čelním parkování včas, musíte ho aktivovat tlačítkem P. Adaptivní světlomety, za které se připlácí 14 300 Kč fungují spolehlivě, uvidíte i za roh.  

Závěr

Pod extravagantním kabátkem, který ušil nové pětkové řadě vrchní designér BMW Chris Bangle se opět ukrývá pořádný kus auta. Posádku možná zaskočí interiér plný hran, na druhou stranu potěší přehledností, jednoduchostí a komfortem. Největší přednosti prokáže pětka na suché vozovce skvělým držením stopy a mohutným tahem silného a výborně odhlučněného zážehového šestiválce. Tvrdší podvozek nepotěší milovníky měkké jízdy, ale sportovněji založené řidiče. A navíc, je to BMW.

Plusy

Výborné jízdní vlastnosti na suché vozovce
Komfortní sedadla
Dobře odhlučněný motor
Silný motor

Minusy

Horší stabilita na mokré a zledovatělé vozovce
Málo odkládacích ploch

Výbava a cena

Standardní výbava: Airbag vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu, dešťový a světelný senzor, stabilizační systém DSC, Imobilizér, šestistupňová manuální převodovka, automatická klimatizace, barevný 6,5palcový monitor, elektricky ovládaná sedadla, elektrické ovládání všech oken, multifunkční kožený tříramenný volant, rádio CD RDS, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrické ovládání zpětných zrcátek.

Příplatková výbava: Automatická převodovka (71 500 Kč), servotronic (8 200 Kč), Dynamic Drive (82 300 Kč), boční airbagy vzadu (11 400 Kč), alarm (15 400 Kč), univerzální dálkové ovládání (8 200 Kč), střešní okno skleněné - el. ovládané (41 100 Kč), elektrická roletka zadního okna (10 700 Kč), velurové koberečky (bez příplatku), automatické zacloňování vnějšího zpětného zrcátka (5 700 Kč), kuřácký paket (bez příplatku), sportovní sedačky řidiče a spolujezdce (19 700 Kč), vyhřívání předních sedaček (12 900 Kč), vyhřívání zadních sedaček (12 900 Kč), ostřikovače světlometů (bez příplatku), PDC (26 800 Kč), xenonová světla (34 400 Kč), adaptivní světlomety (14 300 Kč), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (50 100 Kč), tempomat (bez příplatku), světelný paket (9 300 Kč), kola Star spoke 123 (59 000 Kč), navigační systém Business (61 600 Kč), bezdrátový telefon (45 700 Kč), CD changer (14 300 Kč), Hi-Fi systém Professional (44 700 Kč).

Základní cena: 1 392 000 Kč

Cena testovaného vozu: 2 214 100 Kč

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Radikální změna, Chris Bangle story, génius nebo šílenec
  2. Kam spěje BMW, vnější design, revoluční tvary, oblíbená pětka
  3. Moderní interiér, plasty, ovládací prvky, ergonomie, klimatizace
  4. Přístrojová deska, tempomat, směrová světla, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, obývací pokoj, audiosystém, ovládání a iDrive
  6. Bezdrátový telefon, možnosti, volání, hovor, sms, vkládání SIM
  7. Motor, charakteristika, parametry, chování, odhlučnění, zvuk, automat
  8. Jízdní vlastnosti, stabilita, řízení, brzdy, posilovač řízení, parametry
  9. Fotogalerie (všechny pořízené fotografie pohromadě)
  10. Postřehy majitele BMW 5 (čtenáře): zkušenosti v bodech
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 5 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků