BMW 530i: techno party (megatest)

Po odvážné řadě 7 vymodeloval kontroverzní desingér Chris Bangle novou řadu 5. Stejně jako 7 šokovala 5 revolučními tvary exteriéru a interiéru. Pod odvážným kabátem se ukrývá špičkový obsah. Testovali jsme verzi se šestiválcem 3.0 (170 kW/231 k).
BMW 530i: techno party (megatest)
Seznam kapitol
  1. Radikální změna, Chris Bangle story, génius nebo šílenec
  2. Kam spěje BMW, vnější design, revoluční tvary, oblíbená pětka
  3. Moderní interiér, plasty, ovládací prvky, ergonomie, klimatizace
  4. Přístrojová deska, tempomat, směrová světla, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, obývací pokoj, audiosystém, ovládání a iDrive
  6. Bezdrátový telefon, možnosti, volání, hovor, sms, vkládání SIM
  7. Motor, charakteristika, parametry, chování, odhlučnění, zvuk, automat
  8. Jízdní vlastnosti, stabilita, řízení, brzdy, posilovač řízení, parametry
  9. Fotogalerie (všechny pořízené fotografie pohromadě)
  10. Postřehy majitele BMW 5 (čtenáře): zkušenosti v bodech

Písnička šestiválce

Pokud napíšu, že testované BMW 5 poháněl šestiválec s objemem tři litry, bude to natolik vypovídající, že nemusím mnoho dodávat. Benzínové i dieselové agregáty z produkce bavorské automobilky patří mezi nejlepší, které můžete pořídit. Jako obvykle začnu technickými daty, v tomto případě vskutku zajímavými. Motor se šesti válci a čtyřmi ventily na válec poskytuje maximální výkon 170 kW při 5 900 ot./min a točivý moment 300 N.m při 3 500 ot.

Tip: poslechněte si zvuk motoru – zvenku (soubor MP3, 381 kB) – zevnitř (soubor MP3, 321 kB). Motor jsem nastartoval, nechal běžet na volnoběh, poté vytočil nad 6500 ot./min. (Záznam zvuku  probíhal  v nedokonalých podmínkách, omluvte, prosím, případné nedostatky.)

BMW 5 zrychlí s tímto motorem na 100 km/h za 6,9 s a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h. Materiály výrobce uvádějí spotřebu 14,2 litru ve městě, 7,5 mimo město a 9,9 litru v kombinovaném provozu. Vzhůru na silnici. Otočením klíčku v zapalování probudíte spícího draka. Z motorového prostotu začne vycházet temné dunění podobné hukotu vodopádu. Příjemný zvuk nezmizí ani přidáním plynu. Jak stoupá ručička otáčkoměru směrem vzhůru nabudete zvláštního pocitu…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pod kapotou pracoval zážehový šestiválec s objemem tři litry a výkonem 170 kW
--- Ve voze zněl spíše jako ukolébavka než dravý benzínový agregát

Motor zaznívá z velké dálky. Tohoto falešného pocitu vás zbaví mohutný zátah a hlasitější dunění. Jak stoupá ručička otáčkoměru a rychloměru strmě vzhůru, v kabině vládne příjemné ticho, stále stejné ticho. Teprve hranice 4 000 ot./min. dovolí odhlučnění motoru osvěžit posádku svým temně kovovým zvukem. Zvenčí se agregát projevuje podobně kultivovaným zvukem, ve vysokých otáčkách však okolí nešetří. Ale který motor ano. Opravdový požitek nastává ve chvíli, kdy sešlápnete plynový pedál.

Dunivé zvuky oznámí, že se 1 600 kg těžký kolos pohnul vpřed. Pokud pedál jenom polechtáte, pětka se s grácií rozjede - jako vznešená loď. Motor táhne v podstatě od volnoběžných otáček, se vzrůstajícími otáčkami roste síla a zároveň adrenalin. Šestistupňový manuál při poklidné plavbě udržuje otáčky velmi nízko, kolem 1 500 ot./min., nezřídka zamíří ještě níž. Rozsah využitelných otáček vyráží dech, motor výborně táhne od 2 000 ot./min, nejlepších výkonů dosahuje kolem 4 000 ot./min.

Sílu motoru doceníte na dálnici a při předjíždění. Na dálnici stačí nastavit tempovat na 130 km/h, pohodlně se usadit a nechat se unášet. Motor zvládá zakroucené úseky a převýšení s neuvěřitelným klidem, automat se neobtěžuje s řazením. S předjíždění učiní silný motor velice příjemný zážitek, ve složitých nebo kritických situacích vás vytáhne z maléru. Pro stříkající adrenalin a nefalšované sportovní zážitky přesto zvolte raději jiný motor i vůz.

Šest stupňů pohody

Výkon motoru přenášela na vozovku šestistupňová automatická převodovka (za příplatek 71 500 Kč). Inteligence automatu odpovídá postavení automobilky BMW. Automat řadil rychlosti jemně, řazení jednotlivých rychlostních stupňů probíhá plynule. Pokud hodláte z motoru vymáčknout více výkonu, automat vás pochopí a zareaguje. Pro kick down musíte pořádně přišlápnout plynový pedál, automatu přesto chvíli trvá, než záměr pochopí. Prodleva není velká. Samozřejmě můžete zvolit sekvenční režim a řazení převodových stupňů ovlivňovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kožená sedadla ovládá a vyhřívá elektrika, elektricky můžete sedák prodloužit.
Sedadlo disponuje dvěma paměťovými pozicemi

Apetit motoru odpovídá výkonu a objemu motoru, vyšší spotřebu předpokládá spojení s automatem. Lidé, kteří sáhnou po třílitrovém šestiválci a automatické převodovce zřejmě nehodlají na benzínu příliš šetřit, za dvacet litrů nicméně nejezdí rád nikdo. Tak hluboko do kapsy naštěstí sahat nemusíte. S pětkou jsem najezdil cca 1500 km, část testu přitom probíhala na dálnici, část ve městě a část mimo město. Mimo město jsem poklidnou jízdou dosáhl spotřeby 7,8 l/100 km.

Na dálnici s nastaveným tempomatem na předpisových 130 km/h dosáhla spotřeba 9,3 l/100 km. V městském provozu, přesněji řečeno velmi hustém městském provozu si motor řekl o necelých patnáct litrů benzínu na 100 km jízdy. Na konci se ustálila spotřeba na 11 l/1000 km, což není špatný výsledek.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Radikální změna, Chris Bangle story, génius nebo šílenec
  2. Kam spěje BMW, vnější design, revoluční tvary, oblíbená pětka
  3. Moderní interiér, plasty, ovládací prvky, ergonomie, klimatizace
  4. Přístrojová deska, tempomat, směrová světla, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, obývací pokoj, audiosystém, ovládání a iDrive
  6. Bezdrátový telefon, možnosti, volání, hovor, sms, vkládání SIM
  7. Motor, charakteristika, parametry, chování, odhlučnění, zvuk, automat
  8. Jízdní vlastnosti, stabilita, řízení, brzdy, posilovač řízení, parametry
  9. Fotogalerie (všechny pořízené fotografie pohromadě)
  10. Postřehy majitele BMW 5 (čtenáře): zkušenosti v bodech
TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

dnes | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků