BMW 530i: techno party (megatest)

Po odvážné řadě 7 vymodeloval kontroverzní desingér Chris Bangle novou řadu 5. Stejně jako 7 šokovala 5 revolučními tvary exteriéru a interiéru. Pod odvážným kabátem se ukrývá špičkový obsah. Testovali jsme verzi se šestiválcem 3.0 (170 kW/231 k).
BMW 530i: techno party (megatest)
Seznam kapitol
  1. Radikální změna, Chris Bangle story, génius nebo šílenec
  2. Kam spěje BMW, vnější design, revoluční tvary, oblíbená pětka
  3. Moderní interiér, plasty, ovládací prvky, ergonomie, klimatizace
  4. Přístrojová deska, tempomat, směrová světla, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, obývací pokoj, audiosystém, ovládání a iDrive
  6. Bezdrátový telefon, možnosti, volání, hovor, sms, vkládání SIM
  7. Motor, charakteristika, parametry, chování, odhlučnění, zvuk, automat
  8. Jízdní vlastnosti, stabilita, řízení, brzdy, posilovač řízení, parametry
  9. Fotogalerie (všechny pořízené fotografie pohromadě)
  10. Postřehy majitele BMW 5 (čtenáře): zkušenosti v bodech

Klasický i moderní

Přístrojovou desku revoluční myšlení designéra naštěstí nepoznamenalo, takže řidič odezírá informace ze dvou velkých budíků, přičemž jeden náleží otáčkoměru a druhý rychloměru. Aktuální spotřebu zobrazuje půlkruhový analogový ukazatel situovaný uvnitř otáčkoměru (ve spodní části). Zajímavě řešena je ručička tempomatu. Pokud nastavíte určitou rychlost, vyskočí ručička nahoru a ukáže nastavenou rychlost, přesná hodnota nastavené rychlosti se zároveň zobrazí na displeji. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Práce s prvkem iDrive není složitá. I technicky méně zdatní jedinci se s ním
nakonec skamarádí --- Přihrádku na straně spolujezdce opět pokrývá měkký
materiál, objem - standardní. Ovladač světel, otočením doleva aktivujete
adaptivní světlomety

Projekci údajů z palubního počítače obstarávají dva displeje mezi budíky. Na jednom displeji se ukazuje datum s aktuálním časem a venkovní teplotou, na druhém informace o celkovém počtu kilometrů, najetých kilometrech, průměrná rychlost, průměrná spotřeba, dojezd. Informace o servisním intervalu naleznete na centrálním displeji (systém podrobně monitoruje všechny důležité položky).  Pozornost si zaslouží páčky pod volantem, neboť využívají mikrospínače. Co to znamená v praxi?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na přístrojové desce se revoluční myšlení designéra podepsalo částečně, budíky
rychloměru a otáčkoměru jsou dostatečně velké a přehledné

Při ovládání směrových světel neuslyšíte páčku mechanicky klapnout. Páčky reagují na sílu stisku. Například páčka směrových světel při jemném dotyku aktivuje známý trojklik, pokud zmáčknete páčku silněji, blikají světla neustále, dokud nesrovnáte volant. Páčku můžete rovněž přidržet a směrová světla budou blikat do chvíle, než páčku uvolníte. Na vrcholu se nachází dvě tlačítka, z nichž jedno ovlivňuje zobrazené informace na menším displeji, druhé tlačítko vyvolá  informace z palubního počítače na větším displeji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hranatá palubní deska složená z několika plastů různých barev nemá s bavorákem
mnoho společného, respektive ještě donedávna neměla....

Na stejném principu funguje páčka tempomatu. Přitlačením páčky k sobě zafixujete rychlost (tady vyskočí zmiňovaná ručička). Jakmile je rychlost nastavena a přitlačíte páčku k sobě, poskočí rychlost o 10 km/h dolů – tedy z 60 na 50. Pokud zatlačíte páčku od sebe, poskočí rychlost o 10 km/h nahoru – z 50 na 60. Když se zatlačí páčka jemně, poskočí rychlost pouze o jednotku – z 50 na 51 km/h a opačně. Tlačítky na páčce obnovíte nastavenou rychlost, zatlačením páčky dolů tempomat vypnete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nepostradatelná pomůcka kuřáků - popelník a zapalovač --- Z přihrádky ve středové
konzole předměty po rázném přidání plynu vystřelí ven 

Systém ovládání tempomatu vypadá možná komplikovaně, nicméně praktické užívání mě přesvědčilo o jeho jednoduchosti a pohodlnosti. Naučit se rychle zacházet s páčkami vyžaduje cvik, zpočátku jsem místo tempomatu aktivoval směrová světla, ale zvyknete si. Páčka stíračů využívá stejný systém, různá síla stisku aktivuje různé režimy. Stírače zaslouží pochvalu za účinnou plochu a tichý chod.

Žádné MPV

Pokud přikládáte velký význam odkládacím plochám, vyhledejte raději MPV. Testované BMW 5 množstvím odkládacích ploch neexcelovalo, dokonce i menší vozy mohou s pětkou soupeřit. Někdo by možná namítl, k čemu množství odkládacích ploch v manažerském voze….I BMW 5 si koupí normální smrtelník z masa a kostí, který dýchá vzduch, pije vodu nebo spíše víno a přijímá potravu. Samozřejmě vozí doklady a další drobnosti a potřebuje tudíž odkládací prostory.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Páku šestistupňového automatu použijete v automatickém režimu pouze
několikrát denně, příjemný tvar hlavice doceníte zejména při sekvenčním řazení

Upřímně řečeno, bavorák se nepředal. Kromě nepostradatelné schránky na straně spolujezdce, můžete využít poměrně úzké a mělké kapsy na dveřích, pravda, vystlané hebkým kobercem. Pro odložení dokladů poslouží přihrádka s gumovým povrchem vyhloubená ve středové konzole. Přihrádka bohužel nezvládá výkon motoru, takže prudké sešlápnutí plynu vystřelí peněženku z přihrádky. Ačkoliv manuál obsahoval zmínku o držácích kelímků, v automobilu jaksi chyběly.

Klepněte pro větší obrázek --- Tlačítka na volantu ovládají pouze základní funkce, 
nepřehledná změť tlačítek se nekoná 

Naštěstí jsem později vyzvěděl, že držáky kelímků tvoří součást standardní výbavy, bohužel testovaný automobil byl prvním exemplářem na českém území, a proto držáky neměl. Poslední, klimatizovaná přihrádka se ukrývá pod integrovaným telefonem. Svým objemem je předurčena k uložení lehké svačinky, láhev šampaňského určitě nespolkne.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Radikální změna, Chris Bangle story, génius nebo šílenec
  2. Kam spěje BMW, vnější design, revoluční tvary, oblíbená pětka
  3. Moderní interiér, plasty, ovládací prvky, ergonomie, klimatizace
  4. Přístrojová deska, tempomat, směrová světla, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, obývací pokoj, audiosystém, ovládání a iDrive
  6. Bezdrátový telefon, možnosti, volání, hovor, sms, vkládání SIM
  7. Motor, charakteristika, parametry, chování, odhlučnění, zvuk, automat
  8. Jízdní vlastnosti, stabilita, řízení, brzdy, posilovač řízení, parametry
  9. Fotogalerie (všechny pořízené fotografie pohromadě)
  10. Postřehy majitele BMW 5 (čtenáře): zkušenosti v bodech
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 5 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků