BMW 530i: techno party (megatest)

Po odvážné řadě 7 vymodeloval kontroverzní desingér Chris Bangle novou řadu 5. Stejně jako 7 šokovala 5 revolučními tvary exteriéru a interiéru. Pod odvážným kabátem se ukrývá špičkový obsah. Testovali jsme verzi se šestiválcem 3.0 (170 kW/231 k).
BMW 530i: techno party (megatest)
Seznam kapitol
  1. Radikální změna, Chris Bangle story, génius nebo šílenec
  2. Kam spěje BMW, vnější design, revoluční tvary, oblíbená pětka
  3. Moderní interiér, plasty, ovládací prvky, ergonomie, klimatizace
  4. Přístrojová deska, tempomat, směrová světla, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, obývací pokoj, audiosystém, ovládání a iDrive
  6. Bezdrátový telefon, možnosti, volání, hovor, sms, vkládání SIM
  7. Motor, charakteristika, parametry, chování, odhlučnění, zvuk, automat
  8. Jízdní vlastnosti, stabilita, řízení, brzdy, posilovač řízení, parametry
  9. Fotogalerie (všechny pořízené fotografie pohromadě)
  10. Postřehy majitele BMW 5 (čtenáře): zkušenosti v bodech

Techno party (interiér)

Moje první setkání s BMW 5 na brněnském autosalonu v červnu 2003 doprovázely smíšené pocity. Zatímco exteriér překvapil pozitivně, interiér spíše negativně. Klasické tvary a záhyby předchozích bavoráku zmizely na smetišti dějin, jemné linky vystřídaly ostré hrany a různé vrstvy plastů. Palubní deska vypadá jako vytesaná z mramoru kubistickým sochařem, nebo pomůcka v hodinách geometrie. Na hypermoderní palubní desku jsem si nakonec zvykl zásluhou ergonomických vlastností.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po stranách zavazadlového prostoru nechybí praktické prostory

O kvalitě použitých plastů nemá smysl diskutovat, jsou měkčené a příjemné na dotek. Vrchní polovinu palubní desky ovládl plast tmavě šedý, spodní polovinu světle šedý plast. Mezi tmavě šedým a světle šedým plastem se nachází další plastové vrstvy. Plastový koncert uzavírá světle šedý středový tunel. Nutno podotknout, interiér tvořený světle šedými a tmavě šedými plasty mě a nejen mě nijak neuchvátil, kombinace černé a světle béžové vypadá daleko lépe. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sklopením zadních sedadel zvětšíte délku zavazadlového prostoru, skříň
neodvezete, ale větší tašky nabo krabice nepředstavují problém

Ještě nedávno platilo, že luxusní vozy překypovaly tlačítky a ovladači všeho druhu. Před řidičem se rozprostírala nekonečná tlačítková pláň, jejíž zvládnutí vyžadovalo trénink a trpělivost. S podobným problémem se u BMW5 nesetkáte. Na palubní desce naleznete pouze nejnutnější tlačítka a kruhové ovladače. Všechny ostatní funkce ovlivňuje tolikrát zmiňovaný, oslavovaný i zatracovaný iDrive. Přístupnost ovládacích prvků může předkládat BMW za vzor, na jednoduché palubní desce nemůžete přehmátnout.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pokud hledáte v interiéru klasické tvary bavoráků, hledáte marně. Staré dobré
časy skončily, na místo křivek nastoupily nekompromisní hrany --- Tlačítka
otevírání oken a nastavení vnějších zpětných zrcátek mohla být níže...

Uprostřed palubní desky  sídlí prvky rozšířené automatické klimatizace a rádio s CD přehrávačem, respektive šuplík pro zasunutí CD, tlačítka pro změnu sklady, vysunutí CD a regulátor hlasitosti. Ovládat CD přehrávač můžete samozřejmě tlačítky na volantu. Ovládání elementárních zařízení řidiče skutečně nerozptyluje, všechno je přehledné a jasné. Nastavení klimatizace se provádí manuálně, kruhovými ovladači umístěnými uprostřed palubní desky.

A bylo teplo…nebo zima

Tento systém znesnadňuje rychlé a přesné nastavení požadované teploty. Jelikož nemáte k dispozici žádná tlačítka a displej s nastavenou teplotou, musíte se spokojit s ovladači. Na systém ovládání jsem si zvyknul (teplotu je možné samozřejmě nastavit pro obě strany), nicméně chápu, že člověk, jenž zaplatil za automobil 2 miliony korun, nehodlá otáčet nějakými knoflíky. Pomocí iDrive můžete nastavit čas odvětrávání, v zimním období poslouží nezávislé topení (za příplatek 50 100 Kč).  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Také v interiéru popustil Bangle uzdu fantazii. Podle některých zákazníků až moc
...Ostré tvary a krátké plochy vytváří dojem vzdušnosti --- Příplatková sportovní
sedadla poskytují dvojici předních pasažérů vynikající komfort 

Nadšení nevzbudila tlačítka oken umístěná vysoko na dveřích. Na stejném místě naleznete pojistku a ovládání zrcátek. Jedním tlačítkem můžete vnější zpětná zrcátka elektricky sklopit a zabránit nějakému nešikovi, aby zrcátka odřel nebo dokonce urazil. V testovaném voze nechybělo tlačítko přiřazené elektrické roletce zadního okna. Tu si můžete dokoupit za „příjemných“ 10 700 Kč. Veskrze pozitivně a nenásilně působilo osvětlení kliky dveří a kapsy na dveřích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kombinace tmavě šedých a světle šedých plastů není ideální. Kombinace černé
a béžové barvy vypadá luxusněji --- V testovaném modelu bohužel scházely
držáky nápojů, takže kelímky putovaly do kapsy na dveřích 

Bez podobných vymožeností sice dokážete žít, vystupování ale zpříjemní. Prohlídka nejdůležitějších ovládacích prvků pokračuje tlačítkem stabilizačního systému (jeho aktivace a deaktivace) a tlačítkem parkovacího senzoru (rovněž aktivace a deaktivace). Parkovací systém monitoruje vzdálenost vozu od překážky a přenáší informace na centrální displej. Aktivuje se zařazením zpátečky, zároveň se automaticky přiklopí zrcátka, chcete-li plně využít systém u čelního parkování, musíte zmáčknout tlačítko P.

Klepněte pro větší obrázek --- Zadní dveře nepostrádají kapsy na dveřích (jsou krátké, ale jsou)

Celkem 25 600 Kč stojí elektrické vyhřívání předních a zadních sedadel (12 900 a 12 900 Kč), v testovaném voze vyhřívání samozřejmě nechybělo. Aktivuje se stisknutím tlačítka na středovém tunelu, intenzitu vyhřívání určuje počet stisků. Jeden stisk znamená nejsilnější vyhřívání, tři vyhřívání neslabší. Všichni pasažéři mohou intenzitu vyhřívání sami regulovat, u předních sedadel může řidič iDrivem nastavit intenzitu vyhřívání sedadla a opěradla, případně vyhřívání jedné části vypnout.

Součástí testovaného modelu bylo elektricky ovládané střešní okno, jež získáte proti příplatku 41 100 Kč. Ovládání okna probíhá standardním způsobem, žádné nezvyklosti se nekonají. Klíčové funkce můžete ovládat tlačítky na volantu. Nemusíte se obávat nepřehledné změti tlačítek, na volantu naleznete tlačítko posunující skladby na CD a přeladění stanice, tlačítko navigace, tlačítko zahájení nebo přijmutí hovoru, tlačítko hlasového vytáčení a změny hlasitosti (o hlasovém vytáčení se zmiňuji v kapitole věnované telefonu). 

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Radikální změna, Chris Bangle story, génius nebo šílenec
  2. Kam spěje BMW, vnější design, revoluční tvary, oblíbená pětka
  3. Moderní interiér, plasty, ovládací prvky, ergonomie, klimatizace
  4. Přístrojová deska, tempomat, směrová světla, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, obývací pokoj, audiosystém, ovládání a iDrive
  6. Bezdrátový telefon, možnosti, volání, hovor, sms, vkládání SIM
  7. Motor, charakteristika, parametry, chování, odhlučnění, zvuk, automat
  8. Jízdní vlastnosti, stabilita, řízení, brzdy, posilovač řízení, parametry
  9. Fotogalerie (všechny pořízené fotografie pohromadě)
  10. Postřehy majitele BMW 5 (čtenáře): zkušenosti v bodech
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 5 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků