BMW 524td: tři dekády vznětových motorů ve vozech BMW

A u BMW zase slaví. Tam totiž pořád cosi slaví. Tentokrát je to první diesel v jejich voze, jemuž je letošním rokem 30 let.
BMW 524td: tři dekády vznětových motorů ve vozech BMW

Třicet let vznětového motoru v osobním autě, to je jistě zajímavý a kulatý mezník, ovšem v porovnání s konkurencí je to historie spíše úsměvná. Třeba takový Citroën dieselovým motorem poháněná auta stavěl už v první půli třicátých let a značka Mercedes-Benz začala v roce 1936 svým modelem 260D hotovou ofenzívu (ve stejném roce na autosalonu v Berlíně vystavoval svůj diesel i Hanomag).

BMW 5: ohlédnutí za pěti generacemi „pětky“

BMW 5: ohlédnutí za pěti generacemi „pětky“

U BMW s premiérou vznětového motoru dlouho otáleli. Stavěli veskrze sportovně střižená cestovní vozidla, přičemž vládlo podezření, že by tehdy nemotorné a hlučné vznětové agregáty charakteru vozů uškodily. Přesto se v roce 1983 představil model BMW 524td, k jehož vzniku přispěla především první velká ropná krize druhé poloviny sedmdesátých let. Záměrem konstruktérů BMW tehdy bylo kombinovat spolehlivost a nižší spotřebu levného paliva se sportovními rysy tehdejších vozů BMW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 524td, první dieselové BMW slaví 30. narozeniny

Jakkoli rozporuplně lze tento záměr vnímat, je jasné, že u BMW tento krok nastartoval dlouhou tradici, která v průběhu let přinášela chvílemi i ty nejlepší vznětové motory svého věku. O pohon modelu BMW 524td z generace E28 se od roku 1983 staral turbodmychadlem přeplňovaný, řadový vznětový šestiválec M21D24 s objemem 2,4 l a výkonem 115 koní (85 kW) a točivým momentem 210 Nm. BMW 524td bylo díky němu nejrychlejším osobním automobilem na světě opatřeným vznětovým motorem.

BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

Model 524td si i přes typickou ostražitost ke všemu novému zamiloval odborný tisk a zákazníci z něj záhy udělali nejprodávanější verzi celé řady 5. Od té doby u BMW připravili celou řadu vynikajících, vesměs řadových dieselových šestiválců včetně jednotek M51 a M57 (common-rail). Zapomenout nemůžeme na trojnásobně foukaný třílitr, který ale v teorii i praxi budí spíše více otazníků než vykřičníků…

Test: BMW M550d – třikrát a dost

Test: BMW M550d – třikrát a dost

Rudolf Diesel si vznětový motor nechal pod číslem RP 67207 patentovat již v roce 1892, ovšem až v roce následujícím, tedy před 120 lety, jej podrobně teoreticky rozpracoval a v Augsburgu postavil jeho první funkční prototyp. Rozmach vznětových motorů začal se samotným počátkem 20. století, kdy se od podoby stacionárních motorů agregáty tohoto typu postupně dostávaly přes lodě a ponorky až k pozemním kolovým a pásovým vozidlům.

bazar

BMW 3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 213 397 km
Cena: 152 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 138 913 km
Cena: 240 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 156 564 km
Cena: 176 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2001
Stav: 253 345 km
Cena: 62 000 Kč
BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 182 352 km
Cena: 530 000 Kč
BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 164 558 km
Cena: 460 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků