BMW 524td: tři dekády vznětových motorů ve vozech BMW

A u BMW zase slaví. Tam totiž pořád cosi slaví. Tentokrát je to první diesel v jejich voze, jemuž je letošním rokem 30 let.
BMW 524td: tři dekády vznětových motorů ve vozech BMW

Třicet let vznětového motoru v osobním autě, to je jistě zajímavý a kulatý mezník, ovšem v porovnání s konkurencí je to historie spíše úsměvná. Třeba takový Citroën dieselovým motorem poháněná auta stavěl už v první půli třicátých let a značka Mercedes-Benz začala v roce 1936 svým modelem 260D hotovou ofenzívu (ve stejném roce na autosalonu v Berlíně vystavoval svůj diesel i Hanomag).

BMW 5: ohlédnutí za pěti generacemi „pětky“

BMW 5: ohlédnutí za pěti generacemi „pětky“

U BMW s premiérou vznětového motoru dlouho otáleli. Stavěli veskrze sportovně střižená cestovní vozidla, přičemž vládlo podezření, že by tehdy nemotorné a hlučné vznětové agregáty charakteru vozů uškodily. Přesto se v roce 1983 představil model BMW 524td, k jehož vzniku přispěla především první velká ropná krize druhé poloviny sedmdesátých let. Záměrem konstruktérů BMW tehdy bylo kombinovat spolehlivost a nižší spotřebu levného paliva se sportovními rysy tehdejších vozů BMW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 524td, první dieselové BMW slaví 30. narozeniny

Jakkoli rozporuplně lze tento záměr vnímat, je jasné, že u BMW tento krok nastartoval dlouhou tradici, která v průběhu let přinášela chvílemi i ty nejlepší vznětové motory svého věku. O pohon modelu BMW 524td z generace E28 se od roku 1983 staral turbodmychadlem přeplňovaný, řadový vznětový šestiválec M21D24 s objemem 2,4 l a výkonem 115 koní (85 kW) a točivým momentem 210 Nm. BMW 524td bylo díky němu nejrychlejším osobním automobilem na světě opatřeným vznětovým motorem.

BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

Model 524td si i přes typickou ostražitost ke všemu novému zamiloval odborný tisk a zákazníci z něj záhy udělali nejprodávanější verzi celé řady 5. Od té doby u BMW připravili celou řadu vynikajících, vesměs řadových dieselových šestiválců včetně jednotek M51 a M57 (common-rail). Zapomenout nemůžeme na trojnásobně foukaný třílitr, který ale v teorii i praxi budí spíše více otazníků než vykřičníků…

Test: BMW M550d – třikrát a dost

Test: BMW M550d – třikrát a dost

Rudolf Diesel si vznětový motor nechal pod číslem RP 67207 patentovat již v roce 1892, ovšem až v roce následujícím, tedy před 120 lety, jej podrobně teoreticky rozpracoval a v Augsburgu postavil jeho první funkční prototyp. Rozmach vznětových motorů začal se samotným počátkem 20. století, kdy se od podoby stacionárních motorů agregáty tohoto typu postupně dostávaly přes lodě a ponorky až k pozemním kolovým a pásovým vozidlům.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků