BMW 524td: tři dekády vznětových motorů ve vozech BMW

A u BMW zase slaví. Tam totiž pořád cosi slaví. Tentokrát je to první diesel v jejich voze, jemuž je letošním rokem 30 let.
BMW 524td: tři dekády vznětových motorů ve vozech BMW

Třicet let vznětového motoru v osobním autě, to je jistě zajímavý a kulatý mezník, ovšem v porovnání s konkurencí je to historie spíše úsměvná. Třeba takový Citroën dieselovým motorem poháněná auta stavěl už v první půli třicátých let a značka Mercedes-Benz začala v roce 1936 svým modelem 260D hotovou ofenzívu (ve stejném roce na autosalonu v Berlíně vystavoval svůj diesel i Hanomag).

BMW 5: ohlédnutí za pěti generacemi „pětky“

BMW 5: ohlédnutí za pěti generacemi „pětky“

U BMW s premiérou vznětového motoru dlouho otáleli. Stavěli veskrze sportovně střižená cestovní vozidla, přičemž vládlo podezření, že by tehdy nemotorné a hlučné vznětové agregáty charakteru vozů uškodily. Přesto se v roce 1983 představil model BMW 524td, k jehož vzniku přispěla především první velká ropná krize druhé poloviny sedmdesátých let. Záměrem konstruktérů BMW tehdy bylo kombinovat spolehlivost a nižší spotřebu levného paliva se sportovními rysy tehdejších vozů BMW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 524td, první dieselové BMW slaví 30. narozeniny

Jakkoli rozporuplně lze tento záměr vnímat, je jasné, že u BMW tento krok nastartoval dlouhou tradici, která v průběhu let přinášela chvílemi i ty nejlepší vznětové motory svého věku. O pohon modelu BMW 524td z generace E28 se od roku 1983 staral turbodmychadlem přeplňovaný, řadový vznětový šestiválec M21D24 s objemem 2,4 l a výkonem 115 koní (85 kW) a točivým momentem 210 Nm. BMW 524td bylo díky němu nejrychlejším osobním automobilem na světě opatřeným vznětovým motorem.

BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

Model 524td si i přes typickou ostražitost ke všemu novému zamiloval odborný tisk a zákazníci z něj záhy udělali nejprodávanější verzi celé řady 5. Od té doby u BMW připravili celou řadu vynikajících, vesměs řadových dieselových šestiválců včetně jednotek M51 a M57 (common-rail). Zapomenout nemůžeme na trojnásobně foukaný třílitr, který ale v teorii i praxi budí spíše více otazníků než vykřičníků…

Test: BMW M550d – třikrát a dost

Test: BMW M550d – třikrát a dost

Rudolf Diesel si vznětový motor nechal pod číslem RP 67207 patentovat již v roce 1892, ovšem až v roce následujícím, tedy před 120 lety, jej podrobně teoreticky rozpracoval a v Augsburgu postavil jeho první funkční prototyp. Rozmach vznětových motorů začal se samotným počátkem 20. století, kdy se od podoby stacionárních motorů agregáty tohoto typu postupně dostávaly přes lodě a ponorky až k pozemním kolovým a pásovým vozidlům.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků