BMW 503 (1956-1959): Bankrot se nekonal

Mnichovská automobilka potřebovala v polovině 50. let luxusně sportovní automobily pro zhýčkané Američany. Málem ji přivedly ke krachu.
Seznam kapitol
  1. BMW 503 (1956-1959)
  2. BMW 503 (1956-1959): Kompletní fotogalerie

U BMW se snažili nabídnout americkým zákazníkům sportovní auta s notnou dávkou luxusu, aby i získali jejich přízeň. Vždyť dlouho po prohrané válce automobily nevyráběli, důležitá továrna v Eisenachu zůstala v sovětské okupační zóně a pokračovala v produkci předválečných modelů, dokonce zprvu pod původní značkou... Mimo jiné i 327, který nakonec dostal logo EMW. Sériová produkce byla v Mnichově zahájena až v říjnu 1952, tedy sedm let (!) po ukončení konfliktu osmiválcovým typem 501, přednost dostaly motocykly.

Obchod dostal přednost

Vývoj luxusních sporťáků si vynutil obchodní ředitel Hanns Grewenig, i když se kvůli němu dostal do křížku se šéfkonstruktérem Klausem Donathem. Žádal o ně tak dlouho, až mu bylo vyhověno. V únoru 1954 se navíc v New Yorku objevily prototypy Mercedesů 300 SL (W198) a menšího 190 SL (W121), které vzbudily nadšené ohlasy veřejnosti. Bylo rozhodnuto a projekt urychleně schválen, BMW přece nemohlo zůstat za trojcípou hvězdou pozadu! Právě „barokní anděl“ alias luxusní sedan řady 501/502 posloužil jako základ pro nové automobily typů 503 a 507. Ke druhému jmenovanému, nádhernému dvoumístnému roadsteru, se určitě v budoucnu vrátíme.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Frankfurtský prototyp (vlevo) se od pozdějších sériových vozů lišil na první pohled absencí malých směrových světel na přídi a pouze jedinou úzkou chromovanou lištou zboku

Jednou z hlavních postav projektu byl také Max Hoffman, vlivný americký importér značky. Ten zamítl dřívější návrh Ernsta Loofa, mimochodem účastníka GP Německa formule 1 1953 na Veritasu RS. Loofův design přitom dospěl dokonce do podoby funkčního vzorku 503A, který vyjel na konci třiapadesátého roku. Grewenigovi i šéfovi vývoje Kurtovi Bredschneiderovi však Hoffman doporučil průmyslového designéra Albrechta von Goertze a uspěl.

Dílo hraběte

Hrabě se do práce pustil hned v listopadu 1954, kdy podepsal s automobilkou smlouvu. Zachoval typický ponton zjemněný chromovanou lištou i štíhlé svislé ledvinky doplněné vodorovným žebrováním, gétéčkům vtiskl mnohem čistší, elegantnější a modernější tvary než Peter Schimanowski boubelatým limuzínám. Ty mají sice také svůj půvab, ale pořád nezapřely inspiraci dobou předválečnou.

BMW M3 E30 (1985-1991): Nejslavnější cestovní auto všech dob

BMW M3 E30 (1985-1991): Nejslavnější cestovní auto všech dob

Kulatá hlavní světla vyčnívala z obrysu karoserie, koncová měla tvar malých elips. O něco praktičtější, byť stále dvoudveřoví. 4.75 m dlouzí, 1,71 m širocí a 1,44 m vysocí sourozenci 507 měli alespoň zadní nouzová sedadla, kabriolet navíc hydraulicky ovládanou střechu, okna se stahovala stejným způsobem u obou verzí. Hliníkové karoserie vyráběl Baur, kupé postrádala střední sloupek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Initeriér odpovídal době i portovnímu pojetí vozu, ve druhé sérii se proměnil - včetně volantu. Vzadu bylo místo spíše pro drobná zavazadla.

Inženýr Fritz Fiedler dostal za úkol při konstrukci využít co nejvíce stávajících dílů včetně řízení a zavěšení, 503 využívaly delší variantu žebřinového rámu s trubkovými příčníky s rozvorem 2835 mm. Podvozek měl vpředu nezávislé zavěšení, vzadu klasickou tuhou nápravu. Brzy byly bubnové s posilovačem, volant prakticky vždy nalevo, pravostranných verzí pro Velkou Británii vzniklo pouhých pět! Hliníkový vidlicový osmiválec OHV disponoval vrtáním 82 a zdvihem 75 mm. Z objemu 3168 cm3 dával při kompresním poměru 7,3:1 140 koní, tedy 103 kW v 4800 otáčkách. Kromě mokrých vložek válců, dvouventilové techniky a dvojice karburátorů Zenith měl také nové vylepšené mazání, olejové čerpadlo poháněl řetěz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vidlicový omiválec o objemu 3,17 l dával 140 koní a měl dva kaburátory 

Točivý moment maximálních 222 N.m byl dostupný v 3800 otáčkách. Čtyřstupňová rychlostní skříň měla na výběr dva stálé převody, standardní 3,90:1 a příplatkový 3,42:1. Na šestnáctipalcových kolech 1,5 tuny těžká auta upalovala 185 až 190 km/h a z klidu na stovku akcelerovala během 13,3 s. Motor pochopitelně žádal za své služby hodně benzinu, čtrnáctilitrová spotřeba byla standardem. Nádrž o objemu 75 l ale vyschla až po 535 km.

Prototyp a dvě série

Prototyp vystavili na IAA ve Frankfurtu v září 1955, po 18 měsících vývoje a odborníci i laická veřejnost nešetřili chválou. Sériová výroba se rozběhla v květnu 1956. No, pravda, spíše kusová... Kvůli problémům s chlazením agregátu měly některé vozy větrací otvory na blatnících za předními koly, hrabě Goertz tuto úpravu navrhl tak, aby původní tvary nenarušila a klientela ji mohla zvolit na přání. 503 beztak triumfovaly na soutěžích elegance v Cannes, Lisabonu, Římě, Vídni a Wiesbadenu, kde získaly zlaté medaile.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tří podoby BMW 503: kabriolet a kupé pocházejí z továrních sbírek, vpravo je jediný kus karosovaný švýcarskou firmou Ghia-Aigle s odlišnou přídí

Jeden podvozek dostal svébytnou karoserii kupé švýcarské firmy Ghia-Aigle. V prosinci 1957 se převodné ústrojí dočkalo revize, řadicí páka se od té doby nacházela na podlaze místo dřívějšího sloupku řízení, v padesátých letech minulého věku velmi modního. Tzv. druhá série dostala elektricky ovládaná okna, popelník se přemístil z prostoru nad palubní deskou vedle reproduktoru rádia a boční ozdobné lišty u kabrioletů už nebyly vzadu zahnuté.

Obchodní neúspěch

Do března 1959 bylo postaveno pouhých 413 kusů (včetně onoho „švýcarského“ kupé) vrcholné a prestižní 503, z toho 139 kabrioletů. Spolu se sesterským roadsterem, kterých vzniklo dokonce jen 253. pětsettrojka málem vykopala mnichovské automobilce hrob, ta se ocitla na hraně bankrotu. Předpokládaná cena se zvedla na více než dvojnásobek. Hoffman chtěl původně po BMW vozy za 5 tisíc dolarů, které by si pořídilo mnohem více klientů. To tehdy odpovídalo 12.000 západoněmeckých marek. Jenže Mnichov nalepil na vozy cenovku 29.500 DM (tedy cca 12.300 dolarů).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kupé i kabriolety 503 byly dokonce dražší než legendární současník 507. Přesto se jich prodalo více...

Auta si za tyto peníze oceánem prostě skoro nikdo nekoupil. Náklady se tudíž nevrátily a obrovské ztráty hodně bolely, ambiciózní projekt nevyšel. Německé ceny navíc dále rostly: druhá série přišla už na 31,5 tisíce marek a v červenci 1958 se zdražovalo znovu: na 32.950 DM.

BMW řady 7 (E32) – první německý poválečný dvanáctiválec

BMW řady 7 (E32) – první německý poválečný dvanáctiválec

Vozy si tedy mohli dovolit jen šlechtici, podnikatelé a jiní bohatí lidé. Za tuto sumu dostali třeba kožené čalounění, u kupé bylo možné připlatit si i za posuvnou střechu a couvací světla. Posádka musela mít na paměti, že 503 má užitečnou hmotnost pouhých 335 kg.

Těsně před zánikem

Roztříštěnost výrobního programu, kde mezi bublinovitými Isettami a 600 a velkými „barokními anděly“ a z nich odvozenými sporťáky zela obrovská díra, se jí málem vymstila. Zachránila ji částečně řada 700 s plochými dvouválci vzadu a pak slavná Neue Klasse... Nástupcem 503 se stalo Bertoneho kupé 3200 CS představené v roce 1962, to nabídlo vzadu mnohem více místa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 503 se dnes prakticky výhradně draží, auta navíc nejsou nijak levná 

Pětsetsedmička svého současníka zastínila designem, patří právem mezi nejkrásnější sportovní automobily historie, ale nikoli výrobními počty, i když byla dokonce o tři tisíce marek levnější... Nízký počet kusů samozřejmě dělá z 503 nedostupnou exkluzivitu a raritu, která se prodává výhradně na aukcích – a rozhodně nikoli za pakatel. Aktuální ceník Classic Data sice uvádí částku 155 tisíc eur (4,2 milionu Kč) za vozy ve špičkovém stavu, ale v dražbách nejsou výjimkou ani sumy 400-500 tisíc eur (10,8-13,5 milionu korun).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. BMW 503 (1956-1959)
  2. BMW 503 (1956-1959): Kompletní fotogalerie
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

BMW 5 3
Rok výroby: 2008
Stav: 183 232 km
Cena: 282 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 213 397 km
Cena: 152 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 138 913 km
Cena: 252 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 156 564 km
Cena: 176 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2001
Stav: 253 345 km
Cena: 66 000 Kč
BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 182 352 km
Cena: 530 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků