BMW 5 s novými motory a pohonem všech kol

Na jaře rozšíří BMW nabídku motorů pod kapotou své řady 5 a přidá volitelný pohon všech kol, který zatím u tohoto modelu citelně chyběl. Právě kvůli němu mohli někteří zákazníci dát přednost konkurenci, Mercedes-Benzu E či Audi A6. (všechny novinky modelového roku 2005)
BMW 5 s novými motory a pohonem všech kol
Seznam kapitol
  1. Přehled nových motorů, nižší spotřeba, nižší hmotnost
  2. Nový systém Valvetronic, systém pohon všech kol xDrive
  3. Nové DSC, technologické novinky, nová výbava

Základním modelem sedanu je v současné době 520i, ten však bude nahrazen výkonnější verzí 523i. Ta má pod kapotou standardní řadový šestiválec 2.5 l, ovšem s výkonem 130 kW a točivým momentem 230 Nm. Tento agregát bude rovněž základní motorizací kombi Touring. Dalším dvěma šestiválcům zvýší BMW výkon. Verze 525i, která má pod kapotou šestiválec s objemem 2.5 l, dostane místo současných 141 kW rovných 160 kW (250 Nm). O 20 kW pak naroste výkon u 530i - na 190 kW (300 Nm); tento motor se objeví také v Touringu, kde zatím benzínový třílitrový šestiválec chyběl.

Kromě nových a upravených motorů bude mít pětka také volitelný pohon všech kol xDrive. Čtyřkolka bude standardně stát na 17" kolech s pneumatikami 225/50. Podrobné informace uvádí tisková zpráva.

Tisková zpráva

Mnichov. BMW řady 5 posiluje své výsadní postavení v roli technologického inovátora. Modely BMW 523i, 525i a 530i přicházejí s novými šestiválcovými motory s hořčíkovo/hliníkovou sdruženou klikovou skříní a systémem VALVETRONIC pro lepší hospodárnost a dynamiku. Vozy BMW 525xi a 530xi se představují se zdokonaleným inteligentním systémem pohonu všech kol xDrive, který přináší nejen vynikající trakci spojenou s novou dimenzí jízdní dynamiky, ale i bezpečnost a agilnost segmentu vozů s pohonem všech kol. BMW řady 5 přijde na trh se svými inovacemi kategorie High-tech na jaře roku 2005.

Modely řady 5 s novou generací řadových šestiválcových zážehových motorů nahradí stávající modely 520i, 525i a 530i a v kombinaci s technologií xDrive, která se výborně osvědčila u modelů X3 a X5, budou na výběr i dvě nové varianty v podobě BMW 525xi a 530xi. Všech pět novinek se bude dodávat ve verzích sedan i kombi neboli Touring.

S představením BMW 523i a 530i na jaře příštího roku bude paleta šestiválcových motorů pro BMW řady 5 Touring kompletní.

Model

Výkon
(kW)

Točivý
moment (Nm)

0-100
km/h (s)

Max. rychlost
(km/h)

Spotřeba
(l/100 km)

523i 130/5800 ot. 230 (3500-5000 ot.) 8,5 235 8,5
525i 160/6500 ot. 250 (2750-4250 ot.) 7,5 245 8,7
530i 190/6600 ot. 300 (2500-4000 ot.) 6,5 250 8,8
525xi 160/6500 ot. 250 (2750-4250 ot.) 8,3 237 9,6
530xi

190/6600 ot.

300 (2500-4000 ot.) 6,8 250 9,7
523i Touring

130/5800 ot.

230 (3500-5000 ot.) 8,8 227 8,7
525i Touring 160/6500 ot. 250 (2750-4250 ot.) 7,8 240 8,9
530i Touring 190/6600 ot. 300 (2500-4000 ot.) 6,6 250 9,2
525xi Touring 160/6500 ot. 250 (2750-4250 ot.) 8,5 232 9,9
530xi Touring 190/6600 ot. 300 (2500-4000 ot.) 7 245 10,1

Tyto hodnoty jsou uváděny k vozidlům ve standardní výbavě s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Šestistupňová automatická převodovka se systémem Steptronic je součástí příplatkové výbavy a model 530i přichází i s možností objednání převodovky SMG.

Větší výkon za menší spotřebu paliva

Zákazník využívá přednosti nového šestiválce ve dvou ohledech. Prvním je významný vzrůst výkonu a točivého momentu při vynikající ochotě přecházet do vysokých otáček a klidném chodu motoru.
Druhý představuje další snížení spotřeby paliva.

Základnímu šestiválcovému motoru v BMW 523i byl zdvihový objem zvětšen z 2,2 na 2,5 litru a točivý moment vzrostl o 20 Newtonmetrů ve srovnání s předchůdcem 520i. Díky tomu je 90 % maximálního točivého momentu 230 Nm k dispozici v rozsahu od 1500 do 6000 otáček za minutu. Výkon narostl o 5 kW nebo 7 koní.

Výkon BMW 525i s objemem motoru 2,5 litru vzrostl o 19 kW (26 k) a maximální točivý moment se zvýšil o 5 Nm oproti předchozímu modelu. Více než 90 % maximálního točivého momentu je nyní k dispozici už od 1750 do 6700 ot./min.

Motor s objemem 3 litry v BMW 530i přichází s výkonem vyšším o 20 kW (27 koní) a dosahuje s poměrem 63,3 kW na litr objemu nejvyššího specifického výkonu ve své třídě. Nejméně 90 % maximálního točivého momentu je k dispozici od 1500 do 6700 ot./min.

Vynikající průběhy točivých momentů v širokých spektrech otáček tvoří základ pro skvělé jízdní výkony a elasticitu. Proto se akcelerace z 0 na 100 km/h v průměru zlepšila asi o 5%. Současně také konstruktéři BMW uspěli se snížením spotřeby paliva až o 10 % v závislosti na modelu. Srovnání spotřeby paliva oproti předešlým modelům dosahuje v úhrnu přibližně pokles o 7 %.

Nejlehčí sériový řadový šestiválec ve své třídě

Představením nových šestiválcových motorů pokračuje BMW v roli průkopníka ve vývoji motorů. Především využití hořčíkovo/hliníkové sdružené technologie znamená velký milník v motorové konstrukci. BMW poprvé využívá při moderní velkosériové výrobě u vodou chlazené klikové skříně v rozsáhlém měřítku hořčík, který se objevuje i u víka hlavy válců motoru a ve spodní části klikové skříně.

Revoluční hliníková sdružená kliková skříň váží pouze 57% hmotnosti srovnatelného bloku motoru z šedé litiny, oproti hliníkové klikově skříni činí hmotností výhoda 24 %. Nový šestiválec váží pouze 161 kg a je světově nejlehčím šestiválcem ve své třídě. Skvěle tak doplňuje lehkou konstrukci BMW řady 5, která je celá hliníková až k přednímu sloupku. Konstruktéři bavorské automobilky hovoří v této souvislosti o hliníkové přední části se sníženou hmotností, kterou označují zkratkou GRAV (Gewichtsreduzierter Aluminium-Vorderbau). Hliník je o dvě třetiny lehčí než ocel. Zákazníkům resp. řidičům přináší tato skutečnost větší hospodárnost, lepší dynamiku a vynikající hbitost.

Lehká vačková hřídel a elektrické vodní čerpadlo

Vedle revoluční výroby hliníkovo/hořčíkové klikové skříně přichází BMW s lehkou vačkovou hřídelí, která znamená druhý nejpodstatnější přínos pro nízkou hmotnost nových šestiválců BMW. Tato tak zvaná „štíhlá“ vačková hřídel je vyrobena vnitřním vysokotlakým utvářením ocelové trubky tažené nad vačkovými kroužky z ušlechtilé oceli. Tato koncepce zaručuje snížení hmotnosti každé vačky až o 600 gramů.

Nová šestiválcová pohonná jednotka přichází s dalšími novinkami. BMW vůbec poprvé používá elektrické vodní čerpadlo pracující nezávisle se zaměřením výhradně na aktuální potřebu chlazení motoru. Elektrické vodní čerpadlo pomáhá významně snižovat spotřebu paliva nového šestiválce.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Přehled nových motorů, nižší spotřeba, nižší hmotnost
  2. Nový systém Valvetronic, systém pohon všech kol xDrive
  3. Nové DSC, technologické novinky, nová výbava

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 219 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků