BMW 5 GT oficiálně: mutant útočí

BMW uvádí svůj podivný mix SUV, hatchbacku a kombíku, tedy Gran Turismo řady 5. Po únicích fotografií a informací víme nyní konečně vše.

Už je to jasné - BMW si za svůj vzor vybralo současnou konstruktérskou školu Škodovky. Po tříválcích BWM (psali jsme o nich na tomto místě) přichází dvoufázově výklopná záď ve stylu Twin Dooru Superbu, kterou najdeme na novém modelu BMW 5 GT, jenž se v evropských prodejí objeví letos na podzim.

Když před dvěma roky Norbert Reithofer z BMW představil plán na řadu nových typů, zahrnul do něj i projekt „progresivně aktivního sedanu“ (PAS), jehož prototyp se objevil téhož roku v Ženevě. Právě na něj navazuje nový model 5 GT, který vám nyní představujeme v podrbných údajích a s řadou fotografií.

Jak je vidět, od původního konceptu se liší především menšími koly, čalouněním běžnou kůží nebo zpětnými zrcátky. Vyznačuje se pak typickými znaky BMW včetně velkých „ledvinek“ na přídi či dvojitými sdruženými reflektory, které jsou protaženy do blatníků pro ještě agresivnější vzhled. Právě zde najdeme pozoruhodnou novinku: kroužky kolem parabol, známé „angel eyes“, vůbec poprvé hostí jako zdroj pro denní svícení LED.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nové 5 GT vzniklo kombinací prvků několika tříd se záměrem poskytnout posádce prostorný interiér, dobrý výhled, komfortní svezení a relativně kompaktní vnější rozměry a působí jako civilizovanější X6. Jedná se tak o zjev dosti zajímavý, ačkoli nikterak originální. Vzpomeňme třeba vzdáleně podobné vozy Renault Vel Satis nebo Opel Signum, které ovšem žádnou díru do světa neudělaly. U BMW nicméně naznali, že trh uvítá komfortní kupé s jistou dávkou kupé a řadou inovativních výbavových prvků, ačkoli celkový koncept jistě každého neosloví. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Svojí délkou se novinka jen taktak vejde do limitu pěti metrů, takže u BMW je delší již jen „sedmička“, na první pohled však zavalitý vůz nepůsobí nijak těžkopádně. Záď je přístupná dvoudílným víkem ve stylu Superbu, takže se jedná opět o jakousi syntézu hatchbacku a sedanu.

Zadní sedadla nabízejí prostor srovnatelý s novou „sedmičkou“, ovšem pro hlavu je zde místa údajně jak v modelu X5. V základní konfiguraci nabízí zavazadelník 440 litrů pro bagáž, zadní sedadla lze posunout o 100 mm vpřed, čímž se zvětší na 590 litrů. Pokud se však sklopí vpřed, vznikne využitelný prostor 1 700 litrů, za nějž by se nestyděl ani řádný kombík.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vpředu pak má řidič k dispozici nejnovější verzi ovládacího systému BMW iDrive s desetipalcovým monitorem, ale také pevný disk s kapacitou 80 GB, dále USB port, přehrávač DVD či head-up-display, tedy projekci zásadních údajů na čelní sklo.

BMW 5 GT se bude dodávat alternativně s třemi pohonnými jednotkami. Nejprve „nafta“: 530d GT bude hostit třílitrovou jednotku s výkonem 245 koní (180 kW) a točivým momentem až 540 Nm a z 0 na 100 km/h s ním zrychlí za 6,9 s, přičemž rafička tachometru se zarazí v okolí 240 km/h. Vyznačuje se hliníkovou klikovou skříní, vstřikováním common rail třetí generace (s piezoeletrickými vstřikovači) a průměrnou spotřebou 6,5 l/100 km.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následuje typ 535i GT s pověstným zážehovým šestiválcem s dvojnásobným přeplňováním, točivým momentem 400 Nm a výkonem 306 koní (225 kW), což vozu umožní zrychlit z klidu na 100 km za 6,3 s, dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h a průměrné spotřeby 8,9 l/100 km. Vrcholnou verzí je vidlicový osmiválec 550i GT. Jeho jednotka je naladěna na výkon 407 koní (300 kW) a točivý moment dosahuje 600 Nm. Vyznačuje se objemem 4,4 l, dvojitým přeplňováním, zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,5 sekund a průměrná spotřeba u něj činí 11,2 l/100 km.

Ale to „nejlepší” teprve přichází: všechny verze jsou standardně doplněny novou osmistupňovou automatickou převodovkou, pneumatickým pérováním zadní nápravy či systémem Dynamic Drive Control, jenž upravuje řazení převodovky, nastavení plynu a řízení v závislosti na provozních podmínkách, či podle pokynů řidiče, jenž může volit z módů Normal, Sport a Sport+. Řízení s proměnným převodem pak je k mání za příplatek.

Ceny vozu budou začínat na hranici 55 000 Euro, nejdražší provedení vás pak řijde na 75 000 Euro. Zda vám nová 5 GT přijde být jako vše v jednom za dobré peníze, nebo jako předražené nic, necháme na vás.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 5 GT
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků