TEST BMW 430i Cabrio: Léto sice skončilo, ale zábava může pokračovat

Čtyřválec, sportovní automatická převodovka, pohon zadních kol a otevřené nebe nad hlavou. Co by se mohlo pokazit?
Radosti
Zábavné jízdní vlastnosti
Čitelnost podvozku
Pružný motor
Řidičská pozice
Starosti
Nudný zvuk
Nelze s manuálem
Nevzhledný digitální štít
Silný rám čelního okna
9  /10

Nové BMW řady 4 při svém představení doslova zbouralo internet. Už to bude rok a půl od oficiální premiéry a jeho design je ještě stále předmětem diskuzí. V září minulého roku se pak představila ještě otevřená verze Cabrio, kterou jsme nyní otestovali s jedním z nejlepších motorů od BMW.

Žádný luxus

Ať už si o nové řadě 4 myslíte cokoliv, je škoda, že se pro ni nenabízí luxusní paket, který řadě 3 dodává více elegance. Takhle je řada 4 samá ostrá hrana a působí, že hraje až moc na efekt. Spíše než velké ledviny pak vadí SPZ. Podívejte se na závodní verzi bez ní, to je pecka.

Otevřená verze BMW řady 3 je klasikou už od první generace E30, kdy tato karosářská varianta přibyla do nabídky v roce 1985 v rámci omlazení. Netovárně se však kabriolety stavěly firmou Baur už u generace E21 od roku 1978. Neoficiálně je toto tedy sedmá generace kabrioletu, oficiálně šestá.

Největší změnou oproti předchozí generaci je plátěná střecha místo pevné. Řešena je papírovou voštinovou konstrukcí s látkovou horní vrstvou, která je vybavena několika vrstvami izolace a skleněným zadním oknem. Jestli se něco opravdu povedlo, tak je to tvar natažené střechy. U některých kabrioletů totiž střecha vypadá trochu jako bobek, ale zde si dali konstruktéři záležet na velmi podobné boční siluetě s kupé.

V zájmu tuhosti

Elegantní design pevné střechy ale samozřejmě zůstává pořád nepřekonaný. BMW si nicméně obhajuje toto rozhodnutí sypáním výhod z rukávu, které nelze přehlížet. Ta největší je jasná už na první pohled. Řešení s plátěnou střechou je o 40 % lehčí než s pevnou u předchůdce.

Konstrukce pro stahování je menší, takže lze z tabulek vyčíst zvětšení kufru při natažené střeše o 15 litrů, tedy celkem 385. Po stažení pak zabírá méně místa, takže se prostor zvětšil z 220 na 300 litrů. Také se s tenčí střechou podařilo získat pro cestující vpředu 5 mm více místa nad hlavou. Stažení střechy trvá 18 sekund a lze ho provést i při jízdě rychlosti do 50 km/h.

Velmi mě překvapilo, jak BMW řady 4 proráží vítr s nataženou střechou a v kabině tak není slyšet žádný nepříjemný svist. Samozřejmě, že pokud se na to zaměříte, rozdíl oproti pevné střeše uslyšíte, ale v rámci kabrioletů jde o jeden z nejtišších interiérů. Dá se tak třeba v klidu jezdit i po dálnici. Hodně však tichu na palubě napomáhá i standardně dodávané čelní akustické sklo.

Přechod na kabriolet z kupé samozřejmě není jen v uříznuté střeše. BMW řady 4 Cabrio má nosníky motoru z extrudovaného hliníku. Z litého hliníku je i horní uložení předních pružin a tlumičů, kapota, dveře a přední blatníky. Víko zavazadlového prostoru je zase z termoplastu. Stejně jako u kupé se použily dodatečné výztuhy pro přední i zadní část vozu. Kabriolet se však liší ještě dvojicí vzpěr vzadu, tužšími bočními prahy, zesílenou podlahou či zdvojeným plechem pod zadními sedadly.

Výsledkem úprav je o 4 % větší torzní tuhost v porovnání s předchůdcem. O bezpečnost posádky se starají přední, hlavové a boční airbagy. V případě hrozícího převrácení pak vystřelí za hlavovými opěrkami dva ochranné oblouky z vysokopevnostního hliníku pomocí pyrotechnické patrony. V takových případech se vám hodí i extrémně tuhý rám čelního okna, který však díky svým vlastnostem nabyl rozměrů.

S nataženou střechou tak máte horší výhled vpřed a cítíte se více stísněně. Také se vám může stát jedna nepříjemnost: při sklopení opěrky pro přístup na zadní sedadla se přední sedadlo elektricky posune vpřed pro snadnější nástup. Dozadu se ale vrátí až po sklopení opěradla zpět. Ovšem v případě, že jste menší postavy a máte sedadlo posunuté nahoru, vám to tlustý rám čelního okna neumožní, takže musíte sedadlo spustit zase dolů.

Tento malý detail, tlačítko pro stažení střechy a foukání teplého vzduchu z předních sedadel na krk jsou v podstatě třemi hlavními změnami oproti jiným verzím. Jinak jde o stejný interiér se středovým tunelem natočeným k řidiči, perfektní posazem za volantem a přehledně rozmístěnými tlačítky, který už moc dobře známe. Jen tomu digitálnímu přístrojovému štítu s chaotickou grafiku stále nepřicházím na chuť.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Diskuze (7) Další článek: Pro Teslu Model Y není losí test problém. S rychlostí 83 km/h patří mezi ty nejlepší

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,