TEST BMW 430i Cabrio: Léto sice skončilo, ale zábava může pokračovat

Čtyřválec, sportovní automatická převodovka, pohon zadních kol a otevřené nebe nad hlavou. Co by se mohlo pokazit?
Radosti
Zábavné jízdní vlastnosti
Čitelnost podvozku
Pružný motor
Řidičská pozice
Starosti
Nudný zvuk
Nelze s manuálem
Nevzhledný digitální štít
Silný rám čelního okna
9  /10

Nové BMW řady 4 při svém představení doslova zbouralo internet. Už to bude rok a půl od oficiální premiéry a jeho design je ještě stále předmětem diskuzí. V září minulého roku se pak představila ještě otevřená verze Cabrio, kterou jsme nyní otestovali s jedním z nejlepších motorů od BMW.

Žádný luxus

Ať už si o nové řadě 4 myslíte cokoliv, je škoda, že se pro ni nenabízí luxusní paket, který řadě 3 dodává více elegance. Takhle je řada 4 samá ostrá hrana a působí, že hraje až moc na efekt. Spíše než velké ledviny pak vadí SPZ. Podívejte se na závodní verzi bez ní, to je pecka.

BMW iX nejen samo parkuje, ale i dobíjí a jezdí do myčky. Podívejte se na video

BMW iX nejen samo parkuje, ale i dobíjí a jezdí do myčky. Podívejte se na video

Otevřená verze BMW řady 3 je klasikou už od první generace E30, kdy tato karosářská varianta přibyla do nabídky v roce 1985 v rámci omlazení. Netovárně se však kabriolety stavěly firmou Baur už u generace E21 od roku 1978. Neoficiálně je toto tedy sedmá generace kabrioletu, oficiálně šestá.

Největší změnou oproti předchozí generaci je plátěná střecha místo pevné. Řešena je papírovou voštinovou konstrukcí s látkovou horní vrstvou, která je vybavena několika vrstvami izolace a skleněným zadním oknem. Jestli se něco opravdu povedlo, tak je to tvar natažené střechy. U některých kabrioletů totiž střecha vypadá trochu jako bobek, ale zde si dali konstruktéři záležet na velmi podobné boční siluetě s kupé.

BMW i4 M50 se předvádí jako safety car. Objeví se v doprovodné sérii MotoGP

BMW i4 M50 se předvádí jako safety car. Objeví se v doprovodné sérii MotoGP

V zájmu tuhosti

Elegantní design pevné střechy ale samozřejmě zůstává pořád nepřekonaný. BMW si nicméně obhajuje toto rozhodnutí sypáním výhod z rukávu, které nelze přehlížet. Ta největší je jasná už na první pohled. Řešení s plátěnou střechou je o 40 % lehčí než s pevnou u předchůdce.

Konstrukce pro stahování je menší, takže lze z tabulek vyčíst zvětšení kufru při natažené střeše o 15 litrů, tedy celkem 385. Po stažení pak zabírá méně místa, takže se prostor zvětšil z 220 na 300 litrů. Také se s tenčí střechou podařilo získat pro cestující vpředu 5 mm více místa nad hlavou. Stažení střechy trvá 18 sekund a lze ho provést i při jízdě rychlosti do 50 km/h.

Německý Manhart se posunul s BMW M5 na další metu. Doluje z něj 815 koní!

Německý Manhart se posunul s BMW M5 na další metu. Doluje z něj 815 koní!

Velmi mě překvapilo, jak BMW řady 4 proráží vítr s nataženou střechou a v kabině tak není slyšet žádný nepříjemný svist. Samozřejmě, že pokud se na to zaměříte, rozdíl oproti pevné střeše uslyšíte, ale v rámci kabrioletů jde o jeden z nejtišších interiérů. Dá se tak třeba v klidu jezdit i po dálnici. Hodně však tichu na palubě napomáhá i standardně dodávané čelní akustické sklo.

Přechod na kabriolet z kupé samozřejmě není jen v uříznuté střeše. BMW řady 4 Cabrio má nosníky motoru z extrudovaného hliníku. Z litého hliníku je i horní uložení předních pružin a tlumičů, kapota, dveře a přední blatníky. Víko zavazadlového prostoru je zase z termoplastu. Stejně jako u kupé se použily dodatečné výztuhy pro přední i zadní část vozu. Kabriolet se však liší ještě dvojicí vzpěr vzadu, tužšími bočními prahy, zesílenou podlahou či zdvojeným plechem pod zadními sedadly.

BMW řady 1 a 2 Gran Coupé už dostanete s laky Individual. Podívejte se, jak vznikají

BMW řady 1 a 2 Gran Coupé už dostanete s laky Individual. Podívejte se, jak vznikají

Výsledkem úprav je o 4 % větší torzní tuhost v porovnání s předchůdcem. O bezpečnost posádky se starají přední, hlavové a boční airbagy. V případě hrozícího převrácení pak vystřelí za hlavovými opěrkami dva ochranné oblouky z vysokopevnostního hliníku pomocí pyrotechnické patrony. V takových případech se vám hodí i extrémně tuhý rám čelního okna, který však díky svým vlastnostem nabyl rozměrů.

S nataženou střechou tak máte horší výhled vpřed a cítíte se více stísněně. Také se vám může stát jedna nepříjemnost: při sklopení opěrky pro přístup na zadní sedadla se přední sedadlo elektricky posune vpřed pro snadnější nástup. Dozadu se ale vrátí až po sklopení opěradla zpět. Ovšem v případě, že jste menší postavy a máte sedadlo posunuté nahoru, vám to tlustý rám čelního okna neumožní, takže musíte sedadlo spustit zase dolů.

Alpina XD3 a XD4 přijíždí do Česka. Za 2,1 milionu nabízí 394 koní a 800 N.m

Alpina XD3 a XD4 přijíždí do Česka. Za 2,1 milionu nabízí 394 koní a 800 N.m

Tento malý detail, tlačítko pro stažení střechy a foukání teplého vzduchu z předních sedadel na krk jsou v podstatě třemi hlavními změnami oproti jiným verzím. Jinak jde o stejný interiér se středovým tunelem natočeným k řidiči, perfektní posazem za volantem a přehledně rozmístěnými tlačítky, který už moc dobře známe. Jen tomu digitálnímu přístrojovému štítu s chaotickou grafiku stále nepřicházím na chuť.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků