BMW 330d: tichý šepot nafty (kompaktní test)

BMW 330d: tichý šepot nafty (kompaktní test)

Kapitoly článku:


Toto že je nafta?

Pokud chcete jezdit s větší rezervou „na plynu“, je lepší udržovat motor okolo 2 000 ot., (86 kW), kde na sešlápnutí plynu zareaguje samozřejmě daleko lépe. Díky šestikvaltu není problém motor udržet v blízkosti těchto otáček prakticky v jakékoliv rychlosti až do cca 130 km/h. Motor mne velmi potěšilo svým naprosto (na naftový motor) kultivovaným chodem, neduní, nehlučí a co je hlavní, jeho zvuk se dokonce podobá benzínu – při akceleraci neslyšíte traktor, ale správný kovový ryk doprovázený nepatrným klapotem v pozadí. Jediné, co vadí, jsou vibrace na neutrál, a to i se zahřátým motorem; naopak mne potěšilo, že při neutrálu není slyšet typický traktor-zvuk. Jakmile se rozjedete, vibrace zmizí a vy doslova zapomenete na to, že motor spaluje naftu. Jediné, co vám to připomene, je otáčkoměr s červeným polem začínajícím u pěti tisíc otáček.

 Plynový pedál je uchycen dole, což omezuje prostor pro odloženou nohu, když jedete na tempomat

Měření pružnosti:

  • 60-100 km/h: 3 - 4,7 s; 4 - 6,7 s; 5 - 8,7 s
  • 80-120 km/h: 4 - 6,5 s; 5 - 8,4 s; 6 - 10,4 s

Poznámka: Měření proběhlo při zapnuté automatické klimatizaci (20 st., venku 15 st) a při zatížení dvěma lidmi (cca 140 kg).

Převody a rychlosti:

  • 40: 2 - 2300; 3 - 1400
  • 60: 2 - 3450; 3 - 2150; 4 - 1500
  • 80: 2 - 4600; 3 - 2850; 4 - 2050; 5 - 1600
  • 100: 3 - 3700; 4 - 2600; 5 - 2050; 6 - 1700
  • 120: 3 - 4400; 4 - 3100; 5 - 2450; 6 - 2050
  • 140: 4 - 3600; 5 - 2850; 6 - 2400
  • 160: 4 - 4150; 5 - 3250; 6 - 2750
  • 180: 5 - 3650; 6 - 3050
  • 200: 5 - 4100; 6 - 3400

Poznámka: Z otáčkoměru šlo hlůře odečíst aktuální rychlost, proto jsou údaje jen orientační. Ačkoliv má BMW 330d maximum na 243 km/h, odečítat tachometr při rychlosti nad 200 km/h už příliš nešlo, protože odhadnout správné otáčky už bylo nebezpečné. Po dopočítání lze ale zjistit, že v této rychlosti bude šestka točit něco málo přes 4 100 otáček.

Tankuj, tankuj, vykrúcaj

Spotřeba naftových motorů je tradičně velmi nízká, takže jsem očekával nějakých sedm, sedm a půl litru v kombinovaném provozu. Většinou jsou firemní údaje lehce optimistické a nevyplatí se jim příliš věřit. A ejhle, po dojezdu z Prahy, kdy jsem měl na tempomat nastaveno cca 145 km/h, ukázal palubní počítač spotřebu 5,4 l. Další popojížďky po městě a dvě cesty z Brna do Olomouce a zpět spotřebu zvýšily na 6,2 l (tempomat 150-160 km/h). Při třetí cestě jsem vynuloval palubní počítač a tempomat nastavil na 130 km/h – spotřeba 5,2 l. Popojíždění po městě si pak vzalo 7,1 l paliva.

 Důkaz, že jsem si nízkou spotřebu nevymyslel; toto je údaj za posledních cca 150 km

Pokud si uvědomíte, jaký potenciál motor nabízí, je spotřeba skutečně excelentní. Na jedno natankování můžete s BMW 330d ujet při udávané spotřebě 6,6 l až 950 km. Výkonově srovnatelný benzín 325i si vezme o zhruba dva a půl litru benzínu více, stejně jako BMW 330i. Musím ale uznat, že pocit jízdy s benzínovým šestiválcem je stále lepší než s 330d, ačkoliv jde skutečně o vyspělý motor co se celkového projevu týče. Mimochodem, BMW má zajímavou cenovou politiku: naftový motor se stejným výkonem mívá srovnatelnou cenu jako motor benzínový. U BMW se proto smývá tvrzení, že nafťák je dražší než benzíňák. Pokud vybíráte nové auto, můžete se rozhodovat jen podle toho, co vás „bere“ více.

Na okreskách jako doma

O jízdních vlastnostech jsem psal podrobně už v předešlém testu, svoje pocity mohu jen zopakovat. Trojka sedí jako přibitá, vrozená přetáčivost (pod plynem) umožňuje zvyšovat nájezdové rychlosti do zatáček až za hranici toho, co vydrží řidič (tedy moje maličkost). Kdo je zvyklý na předokolku může být zpočátku trošku nejistý, ale špičkově naladěný podvozek bavoráku ho ujistí o tom, že není třeba se ničeho bát. Jen je možná vhodné před zamýšleným „blbnutím“ na okreskách absolvovat školu smyku. Podvozek je naladěn tvrdě, takže ucítíte každou nerovnost, kvůli 17“ kolům je auto citlivé na vyjeté koleje. Potěšilo mne však, že dobře odfiltruje zvukové rázy po přejetí příčných nerovností, stejně jako jsem ocenil absolutní klid v interiéru, pokud jde o různé pazvuky.

 Řazení je tuhé, ale přesné; i při vyřazování je občas nutné použít větší sílu

Řízení perfektně informuje řidiče o tom, co se děje na silnici, posilovač je příjemně tuhý, takže nemáte pocit, že řídíte „přeposilované“ městské vozítko. Při parkování by sice posilovač možná mohl více zabrat, ale to je jen drobnost. Na špatné vozovce je vhodné řízení pořádně držet, protože nerovnosti někdy téměř vysmýknou volant z ruky, za což mohou zmíněné nízkoprofilové pneumatiky. Naopak na rovné silnici drží trojka přímý směr bez problému, jen ve skutečně velkých rychlostech (okolo 200 km/h) se mi občas zdálo, že je nepatrně neklidná příď (že by citlivost na boční vítr?). Pokud budete popojíždět v koloně, je dobré si dát pozor na velmi tuhou spojku, která zabírá velmi prudce. Když jsem se rozjížděl poprvé, motor samozřejmě „chcípnul“. Dáte si ale pár cvičných rozjezdů a jste jako doma. 

Ticho, tichoučko

Ohledně aerodynamického hluku jen zopakuji to, co jsem psal v testu 320i: „Velkou výhodou trojky je velmi nízký součinitel odporu vzduchu (0,27), díky kterému do interiéru proniká aerodynamický hluk až ve vyšších rychlostech; do stovky je uvnitř ticho, ve 140 km/h poznáte, že jedete rychleji a teprve až po překročení této hranice je hluk výraznější. Ale věřte tomu, že ani při 220 km/h neohluchnete.“ Když k tomu přidáte tichý zvuk nafťáku, je vám jasné, že pánové z Mnichova to mají „zmáknuté“. Jediné, co mi trochu vadilo, je pomalejší nástup brzd, pokud chcete zastavit skutečně prudce, je zapotřebí větší síly. Donutit k práci ABS (kola jdou do smyku) dá práci.

No teda!

BMW 330d patří ke špici „naftové“ střední třídy, motor mne svými vlastnostmi doslova nadchl. Tichý, kultivovaný, šestikvalt je dobře odstupňovaný, takže správné otáčky najdete bez problému. Spotřeba okolo šesti litrů je výborná, pokud si ale půjdete zařádit na klikaté okresky, můžete se bez problému dostat i na devět. Ale to už skutečně musíte jezdit stylem brzda-plyn. Jízdní vlastnosti jsou bezchybné, pozor na sníh a rozbředlou jarní „matlanici“, kde při prudším přidání plynu rozhodíte záď; naštěstí je tu ESP. Naopak na suchu nemá zadokolka chybu. Pokud se přece jen cítíte nejistě, můžete zvolit verzi 330xd, která má pohon všech s preferencí zadní nápravy. Jak k zadokolce, tak čtyřkolce lze pořídit automat (+ 65 560 Kč).

V současné době nabízí BMW k trojkové řadě tři akční pakety, Lifestyle, Exclusive a Sport, přičemž první dva jsou zdarma, za poslední se připlácí cca 60 tisíc; nenabízí se ale k verzím 316i, 318i a 318d. Součástí všech je např. metalíza, kola z lehkých slitin (16 nebo 17“), el. Stahování všech oken, automatické zaclonění zpětného zrcátka, kožený volant, speciální potahy sedaček, automatická klimatizace, CD přehrávač a rádio Business, palubní počítač a loketní opěrka. M Sport paket přidává sportovní sedačky, bílé blinkry, sportovní podvozek, M aerodynamický paket, potahy z Alcantry, kožený volant M série apod. Model 330d s M paketem stojí 1,2 milionu Kč, což je vzhledem k motoru a výbavě velmi dobré.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud