BMW 328 Kamm Coupé: jedinečná replika

Na objednávku z BMW bylo právě dokončeno náročné vzkříšení jednoho vozu. Není ničím menším než slavným 328 Kamm Coupé.

Letos to bude přesně sedm desítek let, co v respektovaném závodě Mille Miglia zvítězil stříbrný vůz s proudnicovou uzavřenou karoserií a přesným označením BMW 328 Kamm Coupé. V něm tvůrci tohoto stroje vzdali hold jednomu z pionýrů aerodynamiky v Německu, Wunibaldu Kammovi. Vítězný automobil zmizel v roce 1953, ale nyní se vrací ve svém původním lesku a slávě. Připomeňme, že úspěšné předválečné, kompaktní šestiválce BMW 328 s otevřenými karoseriemi byly i na našich silnicích svého času běžnými zjevy a až do šedesátých let s nimi českoslovenští závodníci startovali ve sportovních podnicích. O úspěšnosti konstrukce svědčí i skutečnost, že se model 328 po druhé světové válce vyráběl v Anglii pod značkou Bristol.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Krátce po vítězství v Mille Miglia odstěhovala továrna BMW své závodní stroje z Mnichova na venkov z obavy před jejich poškozením čerstvě rozjetou válkou (podobně postupovaly i značky Auto Union a Mercedes). Celkem bylo vyrobeno pět prototypů modelu 328 Kamm (tři roadstery a dvě kupé) a všechny přečkaly válku bez poškození, po jejím konci a obsazení Německa spojeneckými armádami však začal i hon na předválečné závodní vozy a také automobilka BMW ztratila nad svými stroji kontrolu. Roadstery Mille Miglia putovaly do SSSR, Anglie a Ameriky, zatímco vítězné kupé si nakonec z americké správy vyžadonil bývalý zaměstnanec BMW. I tento stroj však záhy putoval přes Atlantik, když se jeho majitel rozhodl emigrovat, přičemž jeho kupé poté zmizelo.

V Německu tak z původní sady zůstalo jediné kupé, a to ve vlastnictví někdejšího šéfa sportovního oddělení továrny BMW Ernsta Loofa, jenž je používal pro své každodenní ježdění. V té době začal na vlastní pěst stavět závodní vozy Veritas a pod tíhou nedostatku financí byl nucen své BMW prodat. Nový majitel si unikátního vozu dlouho neužil, zakrátko s ním havaroval a stroj skončil na počátku padesátých let na vrakovišti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Když během devadesátých let továrna BMW založila své oddělení Mobile Tradition, bylo jasné, že legendární kupé 328 Kamm bude vzkříšeno. Že to nebude snadný úkol, to bylo jasné hned od počátku, neboť prakticky veškerá výkresová dokumentace zmizela. Teprve s pomocí soukromých sběratelů byl dán dohromady potřebný počet dobových fotografií, jež zobrazovaly tento vůz z různých pohledů, přičemž některé z nich zachytily i detaily struktury trubkového rámu. Poté přišli ke slovu počítačoví specialisté, kteří s využitím snímků sestavovali virtuální podobu tohoto nedochovaného vozu.

Celkové proporce vycházely z několika známých konstant, mezi které patřily použitá kola, světla, kliky a dalších několik částí, jež se dochovaly na jiných modelech BMW. Tak se postupně rodil model, jenž při pohledu ze všech úhlů odpovídal fotografiím a nakonec byla speciálním přístrojem schopným řezat v pěti osách vytvořena ze zvláštní tuhé pěny maketa v životní velikosti. Další skupina restaurátorů poté vzala podvozek standardního modelu 328, prodloužila jej o 20 cm a podle fotodokumentace zhotovila trubkový rám karoserie, a to z hliníku namísto původního elektronu. Poté byl na nějaký čas celý projekt uložen k ledu a tento rám se stal exponátem muzea BMW. Pak se jej ujala Fakulta konstrukce automobilů a karoserií Leipzig-Leisnig-Erlbach a ve spolupráci s továrnou BMW v Lipsku se věci opět daly do pohybu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dozorem nad celým renovačním projektem byl pověřen René Große, jenž se osvědčil při znovuvzkříšení vozů 328 Touring Coupe a Mille Miglia Roadster pro muzeum BMW. Ten nakonec rozhodl, že pěnovou maketu využije nejprve k vytvoření odlitku ze skleného laminátu a teprve pak k tváření hliníkových dílů karoserie. Dobrá věc se podařila a provozuschopný vůz BMW 328 Kamm Coupe byl veřejnosti představen letos v březnu, takže lze předpokládat, že v květnu, přesně po sedmi dekádách od svého velkého triumfu, opět zazáří v plné kráse na letošním ročníku závodu Mille Miglia.

Bez zajímavosti není ani skutečnost, že shodou okolností již 1. května proběhne v aukční síni RM dražba jednoho z trojice výše zmíněných speciálních roadsterů řady 328. Také tento stroj s číslem podvozku 85032 startoval roku 1940 v závodě Mille Miglia, kde dojel na pěkném šestém místě.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 328 Kamm Coupé
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků