BMW 325i: klidný dravec (zkušenosti)

Hvězdná kariéra současného trojkového BMW se chýlí ke konci a lákavé ceny se již delší dobu objevují na cenovkách nových i jetých vozů této řady. Na jaře vystřídá posledního bavorského klasika nový model. Má ten současný stále co říci?
BMW 325i: klidný dravec (zkušenosti)

V dané specifikaci je vůz klidným dravcem - dokáže vás v klidu a s komfortem přenést přes tisíce kilometrů dálnic, nebo se na rychlé okresce rozdráždit a s noblesou pokořit i výkonnější konkurenty. Pro mne ideální kombinace.

Zrychlení:

  • 0-100 km/h: 7,8 s
  • 0-160 km/h: 17,6 s
  • 0-200 km/h: 27,5 s

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 5,9 s; 4 st. 8,3 s; 5 st. 9,9 s, s postupným řazením: 4,6 s
  • 80-120 km/h: 3 st. 5,6 s; 4 st. 7,7 s; 5 st. 9,8 s

Maximální rychlosti na převodové stupně:

  • 1 st. – 58
  • 2 st. – 96
  • 3 st. – 144
  • 4 st. – 202
  • 5 st. – 251

Převody:

  • 40: 2 - 2700; 3 – 1700; 4 – 1300; 5 - 1050 
  • 60: 2 - 4000; 3 - 2600; 4 – 1900; 5 - 1700
  • 80: 2 - 5400; 3 - 3600; 4 - 2600; 5 - 2100
  • 100: 3 – 4400; 4 - 3200; 5 - 2650
  • 120: 3 - 5400; 4 - 3900; 5 - 3200 
  • 140: 3 – 6300; 4 - 4500; 5 - 3750 
  • 160: 4 - 5250; 5 – 4850
  • 180: 4 – 5900; 5 - 4750
  • 200: 4 – 6500; 5 – 5400
  • 220: 5 – 5900
  • 240: 5 - 6300

Střídmý draveček

Vysoká spotřeba vozů BMW je jedním z velmi rozšířených klišé. U 325i je realita přesně opačná, vzhledem k výkonovým parametrům, nemalé hmotnosti a relativně krátkým převodům je motor poměrně střídmý a dostat se s průměrnou spotřebou nad deset litrů na sto kilometrů vyžaduje už docela ostré zacházení. Při jízdě podle předpisů s dvacetiprocentním podílem dálnice a desetiprocentním podílem města se spotřeba pohybuje okolo 7,5 litru na sto kilometrů. Při defenzivní jízdě čistě po okresní silnici s maximální rychlostí do 100 km/h se bez větších problémů dostanete blízko šestilitrové spotřebě a není k tomu třeba žádné mimořádné umění, tempomat udělat většinu práce za vás.

Motor nezapříčiní vír v nádrži ani při rychlé jízdě, na okresní silnici leží maximum u 14 litrů - nedávno jsem na stodesetikilometrové trati dosáhl průměrné spotřeby 13,6 litru na sto kilometrů při průměrné rychlosti 140 km/h a přísahám: na okresce se s tímto vozem rychleji jet už nedá. Na dálnici bude horní hranice vyšší, pokud byste po ní chtěli v noci prohánět maximální rychlostí, patrně se dostanete k dvaceti litrům na sto kilometrů. Ale nevím, nezkoušel jsem to.

Všech zde udávaných hodnot dosahuje motor s doporučeným palivem, kterým je bezolovnatý benzín s oktanovým číslem 98. Výrobce uvádí možnost použití naturalu 95, ba dokonce i 91, ale použití méně kvalitního paliva se odrazí na dynamice a kultivovanosti motoru. Pro některé řidiče může být rozdíl neznatelný, mně však již použití naturalu 95 trhá uši a používám jej jen v případě nejvyšší nouze. S „pětadevadesátkou“ vzroste spotřeba při stejném stylu jízdy o pět až deset procent a rozdíl v ceně paliv beztak téměř vyváží.

Má průměrná spotřeba za letošní rok činí 9,5 litru, za poslední „pomalejší měsíc“ 8,9 l, a to se musím přiznat, že se rychlostních limitů příliš nedržím. Vzhledem k průměrným rychlostem je spotřeba motoru vynikající a dokáže se odvděčit i za šetrné zacházení. Poměrně malý apetit motoru skvěle zapadá do ódy, kterou jsem pěl nad jeho charakterem. Šestiválcový benzín jednoduše nemá slabé místo a pokud bych měl vybrat věc, kterou na BMW 325i miluji nejvíce, bez váhání bych zvolil motor.

Zlodějům zatím odolává

Při koupi tohoto vozu jsem měl poměrně velké obavy z krádeží a vandalismu, které mě trápily a dodnes trápí u mnoha jiných firemních vozů, zejména Škody Octavia. K mému překvapení jsem dodnes podobnou situaci řešit nemusel, možná je to štěstí, možná jsem opatrnější, ale BMW se dodnes žádný zloděj ani vandal na zoubek nepodíval a doufám, že tento text nebudou brát jako výzvu... Je pravda, že vůz je přes noc obvykle v garáži a je vybaven alarmem s čidly monitorujícími vnitřní prostor, ale ani jedno z toho myslím nemůže účinně zabránit obvyklé „octavia-krádeži“ na parkovišti před obchodem nebo restaurací. Důvodů může být více a nechci nad nimi spekulovat, každopádně jsem tím velmi pozitivně překvapen – podobné situace umí pěkně otrávit život a čekal jsem, že už samotná písmena BMW je budou zloděje přitahovat jako magnet.

Černý zjev se světlou duší

Podobné nadšení už nemohu projevit nad volbou kombinace černé barvy karoserie a světlého interiéru. Obojí je vrcholně elegantní, jak černá metalíza, tak světlý interiér s černými prvky a koženým čalouněním sedadel podle mě autu seknou, ale praktičnost trochu pokulhává. Světlý interiér je po této stránce ještě v pohodě, sice se zašpiní, ale díky k patřičné péči jej lze i po 60 tisících kilometrů charakterizovat slovy „jako nový“. S černým lakem je to ale horší, zub času mu dává dost zabrat a každý škrábanec z parkoviště nebo ťupka od kamínku na něm doslova září. Po dané porci kilometrů ho sice nelze označit za nijak poničený, ale i přes mou maximální péči je na něm šrámů docela dost. U světlého interiéru klidně zůstanu, černý lak ale příště určitě nezvolím a dám přednost nějaké světlejší barvě, daň za eleganci je v tomto případě myslím příliš velká.

Koupit či nekoupit?

V úvodu tohoto článku jsem položil otázku, zda má současný trojkový „bavorák“ ještě co říci. Odpověď musí být jednoznačně ano, vůz byl v době svého vzniku natolik vyspělý, že i dnes se směle řadí ke špičce své třídy a s většinou svých přímých konkurentů bez problémů zamete. Tak vyváženou kombinaci sportovních a komfortních vlastností nemá žádné jiné auto v této třídě a bezkonkurenční je trojka i v nabídce možností, které mohou misky vah převážit směrem ke komfortu či sportovnímu ladění - dvě podobně vyhlížející trojková BMW mohou snadno být zcela odlišnými auty. Na druhou stranu je třeba říci, že na vozu je rozhodně co zlepšit – těžko zdůvodníme absenci jakýchkoli odkládacích míst pro nápoje, řazení by mohlo mít kratší dráhy, zlepšit by se mohla jeho přívětivost směrem k řidiči a neodpustím si kritizovat nedůstojnou základní výbavu, výrobce by si nemusel nechat platit za každou maličkost.

Žádné velké slabiny ale vůz nemá a pokud zvažujete jeho koupi, je otázkou především to, zda vám momentálně nabízené slevy dokáží vynahradit jistou ztrátu prestiže, kterou současný model utrpí po příchodu svého nástupce na začátku příštího roku. V daném segmentu poměrně důležitá otázka. Němečtí zákaznici na ní odpovídají jednoznačně ano, trojkové BMW je momentálně druhým nejprodávanějším autem v Německu vůbec, což je fantastický výsledek a o poměru výkon/cena lecos napovídá. Za sebe musím říci, že jsem s vozem spokojen, nemám důvod z bavorské stáje utíkat, a rád bych jej v letošním roce nahradil modelem 330i.

BMW řada 3

BMW řady 3 platí v podstatě za synonymum „malého“ sportovního sedanu. Současná verze F30 (sedan), resp. F31 (kombi) má opět tradiční zadní pohon, ale stále více zákazníků volí čtyřkolku xDrive.

Ceny, motory, data • BMW řady 3 Touring • Nové motory • Test BMW 330i • Historie BMW řady 3

Témata článku: , ,