TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) | Foto: Vladimír Kadera

TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera
TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera
TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera
TEST BMW 320e Sedan Luxury Line (150 kW) Foto: Vladimír Kadera
26
Fotogalerie

TEST BMW 320e Luxury Line (150 kW): Modrý samet aneb Kouzlo specifikace

Nabídka vozů BMW se na začátku letošního roku rozšířila o základní plug-in hybridní motorizace pro řady 3 a 5. Menší 320e s karoserií sedan jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Radosti
Komfortní podvozek
Skvělé řízení
Sladění motoru a převodovky
Starosti
Silnější 330e není o moc dražší
Lehké cukání při připojení spalovacího motoru
Menší zavazadlový prostor
8  /10

Základní plug-in hybrid BMW 320e má pod kapotou zážehový čtyřválcový dvoulitr o výkonu 120 kW (163 koní) v rozmezí 5000 až 6500 otáček za minutu. Pro elektrickou jízdu využívá elektromotor o výkonu 83 kW (113 koní) a lithium-iontový akumulátor (11,15 kWh) uložený pod podlahou kufru. Stejný elektrický setup používá i silnější 330e, liší se však spalovákem.

Uložení baterie mě přivádí k prvnímu omezení, kterým je menší zavazadlový prostor. Obyčejně má trojkový bavorák v provedení sedan 480 litrů prostoru. U plug-in hybridů to dělá 375 litrů a prostor je mělký, takže se pro převážení vyšších předmětů moc nehodí.

Kombinovaný výkon BMW 320e činí 150 kW (204 koní) a dosahuje maximálně 350 N.m točivého momentu. Výkonově je tedy na úrovni čistě zážehové verze 320i (184 koní) a také vznětové 320d (190 koní). Nutno také podotknout, že základní plug-in hybrid se nenabízí s pohonem všech kol.

Oba dva motory zde pohání zadní kola, a to výhradně přes 8stupňovou automatickou převodovku ZF. Hodnoty elektrického dojezdu pro tuto verzi činí 48 až 57 kilometrů dle WLTP. Reálně jsem ale na digitálním přístrojovém štítu neviděl vyšší dojezd než 36 km. I to ale pro spoustu lidí nebude málo na každodenní dojíždění do práce.

Nabíjet můžete několika způsoby. Ten hlavní je pomocí kabelů z domácí zásuvky či wallboxu, kdy si auto umí vzít nabíjecí výkon až 3,7 kW a dostat do sebe 80 % šťávy za dvě a půl hodiny. Nějakou tu energii samozřejmě průběžně sbíráte díky rekuperaci z brzdění, takže pár kilometrů při běžném cestování ještě přibude.

Zároveň umí BMW dobít baterii za jízdy ve speciálním nabíjecím režimu. Funguje to jednoduše: tlačítko s piktogramem baterie vyvolá nabídku, ve které si vyberete míru dobití (od 30 do 100 %) a pak už neděláte vůbec nic. Auto výměnou za trochu vyšší spotřebu benzinu nabije baterii do sta procent během zhruba osmdesáti kilometrů jízdy.

V tomto nabíjecím režimu jsem strávil jednu delší konstantní trasu většinou po dálnici, kdy se spotřeba vyšplhala na devět litrů naturalu. Po cestě nazpátek jsem jel opačně, v režimu Eco Pro, který podle dat z navigace co nejvíce využívá elektrický pohon a silněji rekuperuje. 160 kilometrů dlouhá trasa vydržela baterii akorát do cíle a spotřeba činila 3,7 l/100 km.

Ve výsledku jsem tedy měl s autem po necelé tisícovce kilometrů kombinovanou spotřebu 7,1 l/100 km, což se nijak výrazně nebude lišit od dlouhodobého průměru v 320i a je to jen o kousek více než u 320d, které chtělo na sto kilometrů o necelý litr paliva méně. Díky EL značkám ale 320e třeba neplatí za parkování na modrých a fialových zónách v Praze. U těchto aut prostě někde ztratíte, ale někde naopak získáte.

Funkce nabíjení baterie za jízdy je navíc skvělá věc pro ty, kteří využijí výhody plug-in hybridů jen občas a tahání kabelů je pro ně práce navíc. Stačí přece, že do auta tankujete. Tato předpotopní činnost na čerpacích stanicích vás navíc nebude stát tolik. Nádrž je stejně jako u základních dieselů zmenšená na 40 litrů. 

Na rozdíl od dieselu tady ale za příplatek 59litrovou nádrž nezískáte. Kombinovaný dojezd činí zhruba 600 kilometrů, u plug-in hybridu jsou ale tyto hodnoty hodně pohyblivé. Kdo bude často nabíjet a jezdí krátké trasy, vydrží mu benzin v nádrži i několik týdnů. Spotřeba pak bude také vypadat trochu jinak. 

Zmíněných 7,1 litrů na 100 km v mém podání zahrnuje cesty do práce, což ze 75 % znamená dálnice, a dvě dálkové trasy na hranicích rychlostních limitů z Hořovic do České Lípy a na Autodrom Most. K tomu pár pojížděk po vesnicích o víkendu a rázem je jasné, že avizovanou spotřebu 1,3 až 1,6 l/100 km bych u auta nikdy neviděl. Z trojice 320i, 320d a 320e bych se ale ani trochu nerozmýšlel a vzal si hybrid. V další kapitole vysvětlím, proč bych se takto rozhodnul.

Pokračování 2 / 3

Není to dravec, ale...

Testované BMW 320e není žádný sprinter ani dálniční letec. To ale ani není žádná z jeho alternativ. Jeho 150 kW stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximální rychlost činí 225 km/h. Čistě na elektřinu může jet maximálně 140 km/h. Akcelerace na elektřinu dodá rozjezdům švih, pokud ale budete na plyn moc tvrdí, sepne se v hybridním režimu i spalovací motor, což se neobejde bez lehkého cuknutí.

Občasné cukání při předávání práce mezi motory je jedním z velmi mála rušivých elementů při jízdě. Stane se to ale většinou, když auto zaskočíte. Třeba při rychlejším rozjezdu z křižovatky ještě před úplným zastavením. Při běžném cestování po městě i mimo něj jsou přechody citelné, ale jemné a často vyruší jen akusticky zvukem spalovacího motoru. Stejně to ale šlo udělat ještě lépe, důkazem jsou skvěle odladěné plug-in hybridy Audi.

Úplně senzační je ale naladění automatické převodovky, u které jsem při delším cestování dosáhl kýženého efektu, že vůbec nevím, jaká rychlost je zařazena a je mi to vlastně jedno. Stačí lehce ovládat plynový pedál a pohonné ústrojí vás vůbec neruší. S autem splynete. Nahoru řadí jemně a bez škubání a negativních vjemů i podřazuje. Důstojně se umí poprat i s razantním předjížděním. Nenechá se zaskočit a ihned vybere rychlost.

To všechno jde také ruku v ruce s podvozkem a celkovou specifikací testovaného vozu. Už několikrát jsme psali, že BMW je vlastně takové, jaké si ho v konfigurátoru uděláte. Tento kousek byl specifikací klidného řidiče, který chce BMW i na krátké cesty, rád se nechává hýčkat a každý den se chce za svým autem otočit. Nebude si ani s nikým měřit síly na semaforech a nepotřebuje každou zatáčku projet dveřmi napřed.

BMW 320e je těžké, váží 1840 kilogramů. Dvoulitrový diesel je o 270 kilogramů lehčí a plug-in hybrid je tak hmotnostně na úrovni šestiválců. Nelze se tak divit, že auto působí těžce i při jízdě, především díky tomu, že šestiválce mají vždy minimálně o sto koní více. V Mnichově se ale této motorizaci podařilo mimořádně dobře naladit podvozek.

Testovaný kousek byl vybavený adaptivními tlumiči, ovšem bez sportovního přídavku se snížením světlé výšky o centimetr. Oproti sportovním podvozkům BMW je toto řešení pro vozy podobného rázu o dost vhodnější. Nerovnosti filtruje dokonale, ale stále tak, že o nich víte a máte přehled. Nezakopává ani o příčné nerovnosti, zpomalovací prahy ladně přehoupne a na větších nerovnostech nekope do kabiny.

Vše se ale děje ještě tak, jako kdyby mezi vámi a podvozkem bylo kromě tlumičů ještě něco jiného, skoro jakoby polštář. Vysvětlení je jednoduché. Testovaný exemplár měl rozumná 18palcová kola obalená do pneumatik Pirelli Cinturato P7 s rozměry 225/45. To vás trkne už na první pohled, když nevidíte auto s obřími koly, na kterých je guma skoro jako natřená.

Navíc, jak už bylo psáno, specifikace byla naprosto dokonalá. Žádný křiklavý lak, ale elegantně modrá Pythonic Blue, mnohem ladnější než sytější a agresivnější Tanzanite Blue. K tomu světlá 18palcová kola a uvnitř hnědá kůže. To vše doplněné o prvky z řad BMW Individual, jmenovitě přední LED světlomety, čalounění stropu a volant.

Šlo se ještě dál. Auto má skvělý audiosystém, WiFi, protisluneční ochranu oken, bezklíčový přístupový systém či akustickou izolaci předních bočních oken. Celkově nebyla na autě jediná věc, která by mě za týden rozčílila. Snad jen občasné vypadnutí systému Apple Carplay, respektive seknutí přehrávané skladby. Tam ale nevím, jestli vinit auto, nebo svůj telefon.

Možná si říkáte, že komfortní a dobře vybavené auto dělají i ostatní prémiové značky, tak proč si koupit BMW? Bojuje za něj skvělá ergonomie v interiéru a snadné ovládání funkcí na palubě. Největším lákadlem je ale řízení, které má BMW naprosto dokonalé, především pokud si připlatíte za variabilní převod.

Pokračování 3 / 3

Cena

BMW 320e stojí 1.150.500 Kč v základní výbavě, zatímco čistě benzinové 320i je za 1.008.800 Kč a naftové 320d za 1.020.500 Kč. Rozdíl tam je, pro někoho značný. Výhody jsou ale jasně dané. V testovaném autě byla volitelná výbava v hodnotě skoro půl milionu korun. Celková částka tak činí 1.627.210 Kč. Když se na něj ale podíváte, asi byste méně nehádali.

Některé příplatky ale překvapí. Bylo by mi třeba nepříjemné připlácet si za vyhřívání předních sedadel u auta, které už je obdařené luxusním paketem. Zároveň je třeba zvážit, jestli se už nevyplatí připlatit za 330e. Pořád je to dvoulitr, ale nabídne až 292 koní za 1.271.400 Kč, a to není o moc víc.

Závěr

Tohle byl jeden z nejklidnějších a nejpříjemnějších týdnů v tomto roce. Toto BMW 320e dokazuje, jak je důležité správně si auto nakonfigurovat. Stačilo by totiž do auta nacpat M paket, nižší sportovní podvozek, velká kola s nízkými pneumatiky a už by to bylo úplně jiné auto. Zřejmě horší, protože byste asi čekali dravce, což tato verze není. Ne všechna BMW jsou přece samá ostrá hrana a divočení na okreskách.

Na jedno nabití toho moc neujede, zástavba baterie ubrala zavazadlovému prostoru více než sto litrů a místy můžete zaskočit spalovací motor, který pak umí nepříjemně cuknout. Pro někoho klíčové chyby, ale věřím, že se najde spousta lidí, pro které budou výše popsané výhody důležitější. Já to třeba nebudu, jezdím dlouhé trasy a mám raději šestiválce. Potkáte mě při předpotopním doplňování paliva se zelenou pistolí v ruce. Kéž by v takhle dobře naladěném autě.

BMW 320e: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   834.600 Kč (318i/115 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.281.800 Kč (320e Luxury Line/150 kW)
Cena testovaného vozidla           1.627.210 Kč (320e Luxury Line/150 kW)

Technické údaje: BMW 320e

Rok • stupeň výbavy
2021 • Luxury Line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Nejvyšší výkon
120 kW (163 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm při 1 350 až 3 700 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,6 s
Nejvyšší rychlost
225 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
375 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 840 kg • 2 300 kg
Rozvor náprav
2 851 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 589 mm • 1 604 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 709 × 1 827 × 1 435 mm

Sériová výbava (Luxury Line): 17plaocvá kola, odkládací paket, ambientní osvětlení, sportovní sedadlo řidiče a spolujezdce, automatická klimatizace, přední a zadní parkovací asistent, umělá perforovaná kůže Sensatec Black, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, sportovní kožený volant, dřevěné obložení interiéru z šedohnědého jasanu s akcentní lištou Pearl Chrome, optický paket exteriéru.

Volitelná výbava: Sportovní automatická převodovka (5408 Kč), Adaptivní M podvozek (32.526 Kč), komfortní přístupový systém (16.250 Kč), akustická izolace předních bočních oken (5408 Kč), BMW Individual světlomety Shadow Line (8138 Kč), protisluneční ochrana oken (13.000 Kč), elektrické nastavení sedadel s pamětí pro řidiče (32.526 Kč), elektricky nastavitelné bederní opěrky vpředu (4056 Kč), vyhřívání předních sedadel (11.648 Kč), asistent dálkových světel (5148 Kč), Driving Assistant (24.388 Kč), HiFi systém (10.296 Kč), BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu (8138 Kč), 18palcová kola 781 Bicolour (39.286 Kč), Parking Assistant (13.546 Kč), Paket ConnectedDrive Plus (10.322 Kč)

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud