Kapitoly článku:
Tichý nafťák
Naftový motor, který tepal pod kapotou testované trojky, bude bezesporu nejprodávanější motorizací. Oproti základnímu benzínu je sice o nemalých šedesát tisíc dražší, má však o deset kilowattů vyšší výkon a hlavně podstatně vyšší točivý moment (340 vs. 200 Nm), což se pozitivně projevuje na pružnosti – vůz lépe táhne z nízkých otáček. Otázkou je, zda to skutečně řidič chce; člověka, který řídí BMW, jsem si vždy představoval jako sportovně laděnou osobnost, která ráda vytáčí motor, libuje si ve vysokých otáčkách a ráda poslouchá ševelení benzínového šestiválce, v horším případě čtyřválce. Jako člověka, který neví, co to jsou nízké otáčky a který nemá rád klapání motoru pod kapotou.
Jenže časy se mění a v tomto segmentu se nafťáky prodávají lépe než benzínové motory. Není divu – pokrok se nedá zastavit a současné naftové motory jsou kultivované, nevibrují, jsou dobře utlumené a mají větší rozsah použitelných otáček. Přesně takový je i motor 320d – tichý, vyrovnaný, kultivovaný a když nebudete často šlapat na plyn, tak i úsporný. Ochotně se vytáčí už od nějakých 1 600 otáček a nepolevuje do cca 4 400 ot.; docela solidní rozsah. Nejlépe se cítí mezi 2 000 a 2 500 ot., kde je při rovnoměrné jízdě téměř neslyšný a má i rozumný apetit. V nízkých otáčkách je patrný silný turboefekt, čím více otáček ale máte, tím méně se projevuje. Zkrátka některé neduhy ani moderní konstrukce neodstraní; přesto mohu s klidem označit naftový dvoulitr BMW jako jeden z nejlepších motorů své kategorie.
Podélné uložení motoru za přední nápravou umožňuje lépe rozložit hmotnost
Motor je dobře odhlučněný a má na svůj objem dobrý výkon
Stovka pod devět
První tři převody jsou velmi krátké, takže vůz má velmi dobrou dynamiku; dvojku nemá smysl vytáčet přes 70 km/h, trojku pak přes 110 km/h. Čtyřka a pětka jsou už je delší, šestka je pak rychloběh a je vhodné ji řadit až po překročení rychlosti 120 km/h. Krátké kvalty mají dobrý vliv na pružnost při nízkých rychlostech běžných na okresních komunikacích nebo ve městě. Stovku má vůz zvládnout za 8,3 s, v praxi se mi ale podařilo „šoupnout“ ji tam jen těsně pod devět sekund. Dlouho mi trvalo, než jsem se naučil dobře ovládat spojku tak, aby motor „nechcípal“ nebo se naopak příliš mnoho energie neztrácelo v prokluzu spojky. Docela mi vadil příliš velký rozdíl mezi trojkou a čtyřkou – ve městě je při 60 km/h trojka už příliš hlučná, čtyřka zase ještě slabá. Převodovka i spojka jsou tradičně tuhé, řazení je přesné, ale mohlo mít kratší dráhy pro rychlejší „sázení“.
Pružnost:
- 60-100 km/h: 3 st. 5,6 s; 4 st. 8,2 s
- 80-120 km/h: 3 st. 6,0 s; 4 st. 7,3 s; 5 st. 10,3 s
- 60-160 km/h: 17 s (s postupným řazením)
- 0-100 km/h: 8,9 s
- 0-160 km/h: 23,7 s
- 0-200 km/h: 38,3 s
Převody:
- 40: 2 - 2200; 3 - 1500
- 60: 2 - 3700; 3 - 2200; 4 - 1500
- 80: 3 - 3000; 4 - 2100; 5 - 1600
- 100: 3 - 3700; 4 - 2700; 5 - 2100
- 120: 4 - 3200; 5 - 2500; 6 - 2050
- 140: 4 - 3700; 5 - 2900; 6 - 2400
- 160: 5 - 3300; 6 - 2800
- 180: 5 - 3700; 6 - 3100
- 200: 6 - 3450
Za sedm litrů
Celkově motor bez problému vyhovuje nárokům běžného řidiče, který nechce příliš často atakovat dvoustovku na dálnici, ale spokojí se s cestovní rychlostí okolo 150 km/h. Ještě v této rychlosti je ochota zrychlovat solidní, za hranicí 180 km/h už to jde hůře. Dokazuje to zrychlení na dvoustovku – za 38 sekund; nedávno testovaná 325i s automatem to zvládla za 26 s. Na udávanou maximálku 225 km/h to už trvá „věčnost“, přesné měření ale nemám k dispozici. Při dálniční rychlosti mezi 140 a 150 km/h na tempomat spolkne vůz okolo 5,8 l paliva, což je vzhledem k rezervě ve výkonu a hmotnosti 1 490 kg rozumné. Ve městě si vezme okolo osmi a půl litru, kombinace městského a mimoměstského provozu v poměru 50:50 znamená spotřebu sedm litrů, pokud se budete držet zkrátka.
Na podzim přijde i trojkové kombi
Pokud bude vaše noha na plynu těžší, dostanete se o litr výše; 200 km ve městě a mimo město s měřením dynamiky znamenalo konzumaci 7,9 l nafty. Při ryze defenzivní jízdě mimo město v lehce kopcovité krajině si vůz vzal jen pět litrů nafty, což není vůbec špatné; chce to ale moc nedráždit plyn. Průměr 80 km/h svědčí o tom, že jsem nezdržoval provoz a držel se na maximum povolených limitů, a to i ve vesnici. Zkrátka motor jako celek nelze hodnotit jinak než kladně, má výkon a nízkou spotřebu. Škoda jen, že nepotěší srdce řidičovo jako atmosférický benzínový šestiválec, který se skvěle vytáčí a má špičkový sound. Ale to je každého volba…