BMW 3200 CS (1961): na pomezí věků

Dnešní sportovní vozy značky BMW, včetně nové „šestky“, navazují na Bertoneho model 3200 CS vyráběný v letech 1961 až 1965.
Seznam kapitol
  1. Nelehká situace, Osm válců (na dlouho) naposledy
  2. „Odvážné“ tvary, Technické údaje

Model BMW 3200 CS stanul na pomezí epoch: stal se prvním novodobým kupé BMW, zároveň byl ale posledním nositelem původních „velkých“ osmiválců. Nezvykle lehce působící kupé BMW 3200 CS se veřejnosti představilo na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1961. Jeho výroba byla ale spuštěna až v lednu 1962, tedy přesně před půl stoletím.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ačkoli se toto kupé mělo stát miláčkem publika, světlo světa nakonec spatřilo pouze nějakých pět stovek vozů. Přesto lze jeho odkaz stopovat až do současnosti k před rokem představenému BMW 6 Coupé. Model 3200 CS byl vůbec posledním potomkem první poválečné série BMW zahájené roku 1951 typem BMW 501.

Nelehká situace

Automobilka BMW byla po druhé světové válce dlouhé roky paralyzovaná a závislá na rychlém odbytu bizarních vozítek Isetta. Nepřekvapí tedy, že za vznikem typu 3200 CS (coupe sport) stála neméně bizarní myšlenka. Francouzské karosářské školy na sklonku padesátých let krachovaly v závěru poválečné agónie a nositeli pokroku v Evropě zůstaly prakticky pouze italské automobilky úzce spolupracující s věhlasnými místními karosárnami.

Víkendové čtení: Lancia na špici pokroku

Víkendové čtení: Lancia na špici pokroku

Pověst praví, že někdy v průběhu roku 1960 zjistil tehdejší obchodní ředitel BMW Helmut Werner Bonsch, že by bylo možno na konvenční podvozek sedanu BMW 3200L bez jakýchkoli výraznějších konstrukčních zásahů snadno usadit fantastickou karoserii Lancie Flaminia.

Bonsch představenstvo své společnosti přesvědčoval o tom, že by bylo vhodné karosárnu Pininfarina pověřit stavbou upravených karoserií Flaminie, ale s typickým tvarováním přídě BMW na podvozky 3200L, čímž by vzniknul důstojný nástupce modelu BMW 503, jehož výroba byla ukončena v roce 1959.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Namísto toho ale nakonec nejvyšší vedení BMW pověřilo svého šéfkonstruktéra Fritze Fiedlera jednáním se studiem Bertone o vývoji karoserie kupé vhodné k instalaci na podvozek 3200S. Ten využíval obvodového rámu a vidlicového osmiválcového motoru s objemem 3 168 ccm a rozvodem s jediným vačkovým hřídelem a visutými ventily OHV.

Od té chvíle se BMW soustředilo na řadové šestiválce, na éru osmiválců pak navázal až velký sedan BMW 740i z roku 1992. Na letitý osmiválec navazovala čtyřstupňová převodovka s manuálním řazením, která přenášela točivý moment na zadní tuhou nápravu. Všechna kola byla pérována zkrutnými tyčemi, vpředu se nacházely kotoučové brzdy.

Osm válců (na dlouho) naposledy

Na stánku BMW se na autosalonu ve Frankfurtu roku 1961 představil model 3200 CS v těsném sousedství s kompaktním typem BMW 1500. Zatímco řada 1500 znamenala revoluci v konstrukci BMW a nasměrovala tento segment během druhé půle dvacátého století až po dnešní generaci BMW 3, elegantní kupé 3200 CS stálo vlastně na podvozku, jenž se na stejném místě představil již o deset let dříve.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Kupé BMW 3200 CS dávalo sbohem řadě proudů „staré generace“. Šlo o vůbec poslední model BMW, který se vyznačoval použitím obvodového rámu, tuhou zadní nápravou nebo motorem s „tyčkovými“ rozvody. Přesto se stalo pomyslným mostem k tomu, co teprve mělo přijít.

Elegantní, lehce působící Bertoneho karoserie s tenkými sloupky byla předobrazem celé škály následujících kupé včetně verzí 2000 C a CS na základě „nové řady“ 1500 i zcela nového kupé značeného jako řada E9. Právě model 2000 CS je v očích řady milovníků automobilů BMW původcem nové generace kupé BMW, ale ve skutečnosti je jím skutečně Bertoneho typ 3200 CS.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nelehká situace, Osm válců (na dlouho) naposledy
  2. „Odvážné“ tvary, Technické údaje

bazar

BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 827 km
Cena: 187 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 990 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 150 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2010
Stav: 234 087 km
Cena: 440 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků