12
Fotogalerie

BMW 3200 CS (1961): na pomezí věků

Dnešní sportovní vozy značky BMW, včetně nové „šestky“, navazují na Bertoneho model 3200 CS vyráběný v letech 1961 až 1965.

Kapitoly článku:


Model BMW 3200 CS stanul na pomezí epoch: stal se prvním novodobým kupé BMW, zároveň byl ale posledním nositelem původních „velkých“ osmiválců. Nezvykle lehce působící kupé BMW 3200 CS se veřejnosti představilo na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1961. Jeho výroba byla ale spuštěna až v lednu 1962, tedy přesně před půl stoletím.

BMW 3200 CS Coupe 1962.jpgBMW 3200 CS Coupe 1965 (6).jpgBMW 3200 CS Coupe 1965 (2).jpg

Ačkoli se toto kupé mělo stát miláčkem publika, světlo světa nakonec spatřilo pouze nějakých pět stovek vozů. Přesto lze jeho odkaz stopovat až do současnosti k před rokem představenému BMW 6 Coupé. Model 3200 CS byl vůbec posledním potomkem první poválečné série BMW zahájené roku 1951 typem BMW 501.

Nelehká situace

Automobilka BMW byla po druhé světové válce dlouhé roky paralyzovaná a závislá na rychlém odbytu bizarních vozítek Isetta. Nepřekvapí tedy, že za vznikem typu 3200 CS (coupe sport) stála neméně bizarní myšlenka. Francouzské karosářské školy na sklonku padesátých let krachovaly v závěru poválečné agónie a nositeli pokroku v Evropě zůstaly prakticky pouze italské automobilky úzce spolupracující s věhlasnými místními karosárnami.

Pověst praví, že někdy v průběhu roku 1960 zjistil tehdejší obchodní ředitel BMW Helmut Werner Bonsch, že by bylo možno na konvenční podvozek sedanu BMW 3200L bez jakýchkoli výraznějších konstrukčních zásahů snadno usadit fantastickou karoserii Lancie Flaminia.

Bonsch představenstvo své společnosti přesvědčoval o tom, že by bylo vhodné karosárnu Pininfarina pověřit stavbou upravených karoserií Flaminie, ale s typickým tvarováním přídě BMW na podvozky 3200L, čímž by vzniknul důstojný nástupce modelu BMW 503, jehož výroba byla ukončena v roce 1959.

BMW 3200 CS Coupe 1965 (9).jpgBMW 3200 CS Coupe 1965 (5).jpgBMW 3200 CS Coupe 1965.jpg

Namísto toho ale nakonec nejvyšší vedení BMW pověřilo svého šéfkonstruktéra Fritze Fiedlera jednáním se studiem Bertone o vývoji karoserie kupé vhodné k instalaci na podvozek 3200S. Ten využíval obvodového rámu a vidlicového osmiválcového motoru s objemem 3 168 ccm a rozvodem s jediným vačkovým hřídelem a visutými ventily OHV.

Od té chvíle se BMW soustředilo na řadové šestiválce, na éru osmiválců pak navázal až velký sedan BMW 740i z roku 1992. Na letitý osmiválec navazovala čtyřstupňová převodovka s manuálním řazením, která přenášela točivý moment na zadní tuhou nápravu. Všechna kola byla pérována zkrutnými tyčemi, vpředu se nacházely kotoučové brzdy.

Osm válců (na dlouho) naposledy

Na stánku BMW se na autosalonu ve Frankfurtu roku 1961 představil model 3200 CS v těsném sousedství s kompaktním typem BMW 1500. Zatímco řada 1500 znamenala revoluci v konstrukci BMW a nasměrovala tento segment během druhé půle dvacátého století až po dnešní generaci BMW 3, elegantní kupé 3200 CS stálo vlastně na podvozku, jenž se na stejném místě představil již o deset let dříve.

BMW 3200 CS Coupe 1965 (4).jpgBMW 3200 CS Coupe 1965 (7).jpgBMW 3200 CS Coupe 1965 (8).jpg

Kupé BMW 3200 CS dávalo sbohem řadě proudů „staré generace“. Šlo o vůbec poslední model BMW, který se vyznačoval použitím obvodového rámu, tuhou zadní nápravou nebo motorem s „tyčkovými“ rozvody. Přesto se stalo pomyslným mostem k tomu, co teprve mělo přijít.

Elegantní, lehce působící Bertoneho karoserie s tenkými sloupky byla předobrazem celé škály následujících kupé včetně verzí 2000 C a CS na základě „nové řady“ 1500 i zcela nového kupé značeného jako řada E9. Právě model 2000 CS je v očích řady milovníků automobilů BMW původcem nové generace kupé BMW, ale ve skutečnosti je jím skutečně Bertoneho typ 3200 CS.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud