Společnost BMW se proslavila výrobou leteckých motorů a posléze i motocyklů. Ve světě automobilů dala o sobě vědět především ve 30. letech velmi úspěšnými roadstery.
Prvním sportovním roadsterem z konstrukčních dílen BMW byl typ 315/1 představený v květnu 1934 na Berlínském autosalonu. Tehdy se jednalo ještě o prototyp vystavený vedle sedanu BMW 315.
Na rozdíl od mnoha jiných vozů dokázal tento stroj okouzlit publikum nejen svým krásným designem s klasickými proporcemi roadsteru (dlouhá kapota, nízké skloněné čelní okno, dvě sedadla před zadní nápravou a krátká záď), ale i vyspělou technikou, která vznikla pro ničím nezkalenou radost z jízdy.
Co se týkalo aerodynamiky, BMW 315/1 předeběhlo svoji dobu.
Již tehdy dbali konstruktéři na zákony aerodynamiky, jak dokazuje zašpičatělá záď, výrazně skloněná maska chladiče a kompletní zakrytí zadních kol.
1,5 litru, ale šest válců v řadě
Jak sedan, tak roadster měly pod kapotou stejný základní motor, řadový šestiválec 1,5 litru se dvěma karburátory, který vznikl z motoru o objemu 1,2 litru tehdy již nevyráběného typu BMW 303. Ve sportovním roadsteru 315/1 poskytovala tato jednotka o šest koňských sil větší výkon než v usedlejším sedanu.
Inženýři BMW se tehdy chlubili, že rychlý sportovní vůz spotřebuje jen 10 až 12 litrů paliva a 0,1 až 0,2 kg oleje na 100 km. S nejvyšší rychlostí 120 km/h patřilo BMW 315/1 Roadster ve své době mezi rychlé sportovní vozy.
Sportovní kariéra
První sériově vyráběné roadstery se objevily u prodejců v létě 1934. S velkými výrobními počty se ani nepočítalo, neboť základní cena byla stanovena na 5200 říšských marek. Do poloviny roku 1935 tak vzniklo jen 230 exemplářů.
Prvního velkého úspěchu se malý roadster dočkal hned ve svém prvním roce pozoruhodné kariéry na Mezinárodní Alpské jízdě 1934 z Nice do Mnichova o délce 2867 km rozdělených do několika denních etap (500 až 600 km).
Malý roadster byl velmi rychlý, dosahoval maximální rychlost 120 km/h.
Dlouholetý tovární jezdec BMW Ralph Roese si například nechal postavit pro závodní účely typ 315/1 Spezial. Jeho výrazně modifikovaný šestiválcový motor byl vyladěn až na 136 k, přičemž hmotnost vozu klesla díky zcela nové karoserii na pouhých 380 kg.
Hned při prvním startu na Nürburgringu v roce 1936 obsadil tento stroj 1. místo s náskokem 17 km. Vavříny ve velkých závodech přitom vydržel sbírat až do roku 1939.