BMW 3: šestá generace je konečně venku

Značka BMW splnila slib a v plné parádě představila novou řadu 3 (F30), jež má být NEJ sportovnějším vozem třídy (+ 134x foto)
Seznam kapitol
  1. Nové BMW 3: novinky, parametry, verze
  2. Fotogalerie

Nová „trojka“ se má podle tvrzení šéfa BMW Norberta Reithofera znovu vyšvihnout do sedla a stát se „nejsportovnějším sedanem své třídy a nabídnout čistou radost z jízdy té nejvyšší kvality“. Zda nejde jen o marketingové proklamace, to ukáže až realita. Tak či onak, automobilce BMW se podařil znamenitý tah: skutečný vzhled a specifikace nové řady 3 s kódovým označením F30 ututlala až do poslední chvíle.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kompaktní BMW se sportovními ambicemi navazuje na pět předchozích generací, jichž se od premiéry té první v roce 1975 vyrobilo přes 12 milionů. Zcela nové BMW 3 (F30) bude v Evropě možno objednávat od 11. února roku 2012 a my vám nyní kromě více než stovky kvalitních fotografií můžeme poskytnout nejen všechny specifikace, ale také výhledy do budoucnosti. Připomeňme, že neoficiálními cestami unikající informace k nové generaci F30 pro vás sledujeme průběžně a nabídli jsme vám také špionážní snímky z testování prototypů

Šestá generace BMW 3 (F30) oproti té dosavadní narostla do všech směrů. Stojí na podvozku s rozvorem náprav prodlouženým o 50 mm na 2 810 mm a rozchodem kol rozšířeným o 37 mm vpředu a o 47 mm vzadu, přičemž karoserie sedanu je nyní o 93 mm delší než dosud. I tyto úpravy mají novince zajistit dostatek prostoru i pro cestující na zadních sedadlech, jehož se v předchozích řadách BMW 3 zrovna nedostávalo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

U nové generace F30 údajně zadní pasažéři budou mít k dispozici o 15 mm více místa pro kolena a o 8 mm pro hlavy. I přes citelný nárůst vnějších i vnitřních rozměrů a tuhosti karoserie se podařilo konstruktérům v Mnichově dokonce snížit pohotovostní hmotnost vozu, jež má být v závislosti na konkrétním modelu omezena až o 40 kg.

Podvozek nového BMW již v sérii disponuje předními závěsnými prvky vyrobenými vesměs z hliníkové slitiny (s nimiž má značka bohaté zkušenosti již z dob „pětky“ E39) a víceprvkovými závěsy zadních kol, jež snižují neodpružené hmoty a optimalizují vedení kol i při vysokém zatížení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Koncern BMW Group do vývoje a zavedení výroby šesté generace řady BMW 3 (F30) dosud investoval na miliardu eur a produkce novinky nabíhá nejen v německých továrnách v Mnichově a Regensburgu, ale také v jihoafrickém Roslynu. Vozy BMW 3 budou zprvu dodávány výhradně v podobě čtyřdveřových sedanů a vůbec poprvé se u vozu BMW dočkáme výbavových stupňů.

Ponesou označení Sport Line, Modern Line a Luxury Line a mají zákazníkům usnadnit výběr v jinak poměrně složitých katalozích prvků příplatkových výbav. Znamená to úkrok tradicím, neboť dosud si zájemce o BMW pouze zvolil základní model a skrze tyto katalogy jej plně dotvořil k obrazu svému. Ale zřejmě to dnes jinak nejde a i u BMW zkrátka potřebují prodávat…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na počátku prodejů budou nové vozy BMW 3 k dostání se čtyřmi přeplňovanými motory, dvěma zážehovými a dvěma vznětovými. Kombinovány budou standardně s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou a za příplatek pak, vůbec poprvé v dané třídě, s osmistupňovým automatem. V seznamu standardní či příplatkové výbavy najdeme nejmodernější soustavy včetně adaptivního pérování M, projekce nejdůležitějších údajů na čelní sklo, start/stop systém, adaptivní tempomat či soustavy varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu a vozidly ve slepém úhlu zrcátek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Benzínové verze nesou označení 328i a 335i a vyznačují se dvojitým přeplňováním, přímým vstřikováním a plynule proměnným časováním (Double Vanos) a zdvihem ventilů (Valvetronic). Slabší z obou provedení dosahuje při objemu 2,0 l výkonu 240 koní (177 kW) a točivého momentu 350 Nm v rozmezí od 1 250 do 4 800 ot./min. BMW 328i s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,9 s a bez problémů dosáhne elektronicky omezené rychlosti 250 km/h při průměrné spotřebě 6,4 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Model BMW 335i se pak vyznačuje šesti válci v řadě a objemem 3,0 l. Tento motor dosahuje nejvyššího výkonu 306 koní (225 kW) a točivého momentu 400 Nm dostupného od 1 200 do 5 000 ot./min. Nejvyšší rychlost 250 km/h je věcí samozřejmoou, zrychlení z klidu na 100 km/h proběhne za 5,5 s a průměrná spotřeba činí v závislosti na konkrétní specifikaci 7,2 až 7,9 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zvláště v Evropě se ale počítá s převahou prodejů vznětových verzí, jež jsou v případě BMW 3 připraveny ve verzích 320d a 320d EfficientDynamics. Výkonnější z nich dosahuje výkonu 184 koní (135 kW), jenž vozu umožní zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,5 s a dosáhnut rychlosti 235 km/h při průměrné spotřebě 4,5 l/100 km a emisích CO2 o hmotnosti 118 g/km. Provedení EfficientDynamics má výkon snížený na 163 koní (120 kW), dosáhne rychlosti 230 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí za rovných 8 s, ovšem v průměru vykáže spotřebu 4,1 l/100 km a emise CO2 jen 109 g/km.

Během prvního pololetí příštího roku se v prodejích objeví ještě slabší zážehová verze 320i/135 kW a základní vznětové varianty 316d/116 koní (85 kW) a 318d/143 koní (105 kW). V následujících měsících se pak počítá rovněž s dalšími variantami včetně šestiválcového dieselu, pohonu všech kol xDrive i hybridním provedením ActiveHybrid 3 sdílejícím nezvykle výkonnou pohonnou soustavu s nedávno uvedeným sedanem ActiveHybrid 5.

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ta kombinuje standardní řadový šestiválec 3,0 l TwinPower Turbo o výkonu 220 kW s kompaktním elektromotorem a osmistupňovou automatickou převodovkou. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 40 kW a točivého momentu 210 N.m, celá soustava pak nabízí kombinovaný výkon 246 kW a točivý moment vrcholící hodnotou 447 N.m.

V druhé kapitole najdete více než 130 fotografií nového BMW.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nové BMW 3: novinky, parametry, verze
  2. Fotogalerie
TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

23.  11.  2017 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků