118
Fotogalerie

BMW 218d Active Tourer vs. Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI

Kapitoly článku:


Interiér Golfu Sportsvan se vyznačuje úhledným designem, hodnotně působícími materiály a poctivým dílenským zpracováním. Polstrované odkládací kapsy ve dveřích, to se dnes opravdu nevidí.

Všechno je relativní

Zejména v testované výbavě Highline s dekoračními panely v hlubokém „klavírovém“ laku evokuje Sportsvan atmosféru střízlivé a robustní kvality, což si bolestně uvědomím pokaždé, když do něj přesednu ze svého C-Maxu s jeho samoúčelně výstředními tvary, chaotickou ergonomií a nevyrovnaným dílenským zpracováním.

Jak je tedy možné, že po přesednutí z BMW působí přifouknutý Golf jako dodávka? Jeho kabina se najednou zdát být strohá, nudná a utilitárně chudá. Nejsem si jistý, do jaké míry dokážou fotografie ten rozdíl zprostředkovat, proto mi věřte: jakmile usednete za volant Active Toureru, najednou chápete, proč je s ekvivalentním motorem o sto padesát tisíc dražší.

BMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 161.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 160.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 178.jpg
BMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 196.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 197.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 209.jpg
Kokpit Active Toureru působí kompaktněji a více řidiče obklopuje než pocitovně vzdušnější Sportsvan

Povrchová úprava velkých ploch i malých detailů,  kovové dekorační rámečky i chod ovládacích prvků jasně zařazují BMW řady 2 mezi prémiové produkty. Mnichovští neošidili zákazníky své první předokolky ani o ovládací systém iDrive, který kombinuje velkou barevnou obrazovku s otočným ovladačem na středové konzole. Při praktickém používání během jízdy bude takové řešení z principu vždy šikovnější a bezpečnější než dotykový displej.

Viditelný rozdíl

A propos displej. Rozdíl je asi takový, jako když položíte iPad s Retina displejem vedle low-cost tabletu od bezejmenné čínské firmy. Dosud nás nikdy nenapadlo si na displej použitý ve Sportsvanu i dalších koncernových modelech stěžovat, ale ve srovnání s BMW působí vybledle a hrubě.

Active Tourer může mít i průhledový displej,  tady však už bavorští účetní zasáhli. Nejedná se o systém promítající údaje na čelní sklo jako ve větších BMW, ale o skleněnou destičku na způsob Peugeotu nebo Mazdy.

Pro někoho jsou tyhle věci úplně nepodstatné. Pokud ale patříte k lidem, jimž záleží na vytříbené uživatelské zkušenosti, na „vnímané kvalitě“ (která nemusí mít nic společného s kvalitou, jak ji chápou technici), najdete v BMW 2 Active Tourer produkt, který je po této stránce o parník lepší než jakékoliv jiné MPV na trhu.

Nejen osaháváním plastů živ je řidič, zejména řidič kompaktního MPV. Tradiční slabinou bavoráků je nedostatek odkládacích prostor v dosahu řidiče. Active Tourer v tomto směru předvádí určitou snahu, má otevřenou přihrádku nad ovládacím panelem klimatizace i rozumně velké (byť nepolstrované) kapsy ve dveřích. Na středové konzole se dokonce najde místo na kelímek s kávou. S jen trochou nadsázky bychom mohli poznamenat, že i to bylo u BMW donedávna stejně nepředstavitelné jako přední pohon…

Golf Sportsvan má jednotlivé odkládací prostory rozmístěné v podstatě stejně, ale jsou vždy o poznání větší. Což jakoby platilo o celém interiéru. V BMW se za volantem ocitnete obklopeni mohutnou palubní deskou. Může jít jen o dojem daný tím, že se designéři snažili i ve vysokém autě s napříč uloženým motorem replikovat pocit typický pro tradiční modely značky.

BMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 159.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 151.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 174.jpg
BMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 205.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 206.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 198.jpg
I proti skvělému Volkswagenu je interiér BMW proveden výrazně luxusněji; platí to nejen o materálech a jejich povrchové úpravě, ale třeba i o vlastnostech displeje nebo způsobu ovládání komunikačních a zábavních funkcí

Sedadlo se ale zdá být pocitově úzké, spíš jako v (o třídu menším) Opelu Meriva, a levý loket se také nemůže příliš roztahovat. BMW se zkrátka jeví být menší a stísněnější už z místa řidiče. Potvrdí naše měření tyto dojmy? Nejprve prostor pro cestující. Míry jsme jako vždy zaokrouhli na centimetry:

BMW AT vs. VW Golf Sportsvan: Rozměry prostoru pro cestující
Rozměr (cm) / Model BMW 218d VW 2.0 TDI Rozdíl
šířka v úrovni loktů vpředu 148 151 3
šířka v úrovni loktů vzadu 146 149 3
prostor pro hlavu vpředu min 89 91 2
prostor pro hlavu vpředu max 100 100 0
prostor pro hlavu vzadu 97 94 -3
délka sedáku vpředu 50 49 -1
délka opěradla vpředu 66 67 1
min. šířka sedáku vpředu 34 36 2
délka sedáku vzadu 44 48 4
délka opěradla vzadu 66 63 -3
šířka prostředního sedáku vzadu 25 31 6
prostor pro nohy vzadu min 18 17 -1
prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm 29 29 0
prostor pro nohy vzadu max 42 44 2
rozsah posuvu zadních sedadel 12 17 5
rozsah posuvu sedadla řidiče 24 27 3
BMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 147.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 164.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 154.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 166.jpg
BMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 148.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 200.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 189.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 201.jpg
Oba soupeři mají posuvná zadní sedadla, ale větší rozsah posuvu ve VW znamená větší variabilitu; sportovní přední sedadla BMW jsou pocitově úzká, připomínají Opel Meriva, mají však delší – a nastavitelný – sedák

Obě auta mají posuvnou zadní lavici. Do tabulky jsme uvedli prostor pro nohy vzadu s lavicí v nejzazší poloze.

Naměřené rozdíly zejména na šířku jsou menší, než naznačují subjektivní pocity. BMW má však opravdu úzká přední sedadla (stejně jako prostřední sedadlo vzadu) a stejného prostoru pro nohy za 178 cm řidičem dosahuje jen za cenu výrazně kratších zadních sedáků – 44 cm odpovídá spíš Fabii než rodinnému autu.

Hodnoty prostoru pro hlavu jsou zkreslené tím, že Sportsvan měl na rozdíl od Active Toureru panoramatické střešní okno. Přesto nabídl víc místa nad hlavou vpředu a srovnatelně vzadu, ovšem při pohodlnějším sezení na delším sedáku a s přirozenějším úhlem v kolenou.

BMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 235.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 223.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 212.jpg
Otevřené páté dveře Active Toureru dosahují do výšky 183 cm, takže urostlejší muži si musí dávat pozor na čelo; 178 cm vysoký redaktor se pod ně vejde jen tak tak

Volkswagen má delší rozsah posuvu zadní lavice i sedadla řidiče, takže přisunutím obou sedadel k sobě eliminujete prostor pro nohy vzadu fakticky na nulu.

A jak to vypadá s prostorem pro náklad, či – jak se nás snaží přesvědčit marketingová komunikace prakticky všech výrobců podobných aut – pro sportovní vybavení na vzrušující outdoorový víkend s celou rodinou?

BMW AT vs. VW Golf Sportsvan: Rozměry prostoru pro zavazadla
Rozměr (cm) / Model BMW 218d VW 2.0 TDI Rozdíl
šířka mezi podběhy 102 104 2
šířka v nejširším místě 131 128 -3
výška po plato 46 57 11
výška po plato od falešné podlahy   45 -
výška vstupního otvoru 75 77 2
výška otevření pátých dveří 183 189 6
min. délka ložné plochy 78 74 -4
max. délka ložné plochy 90 91 1

Pokud jde o ložnou plochu, vycházejí oba soupeři prakticky nastejno. Centimetr na délku a dva na šířku ve prospěch Volkswagenu asi nehrají rozhodující roli. Zato na výšku má Golf navrch výrazně.

BMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 155.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 156.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 157.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 183.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 185.jpgBMW Active Tourer vs VW Golf Sportsvan – srovnávací test AutoRevue.cz 186.jpg
Pokud necháte ve Sportsvanu falešné dno, jsou základní rozměry zavazadlového prostoru velmi podobné; zadní opěradla lze sklopit páčkami na bočnicích zavazadelníku

Zatímco podlaha zavazadelníku v BMW je prakticky zarovnaná s nakládací hranou a pod ní už žádný využitelný prostor nenajdete, kufr Volkswagenu je mnohem hlubší. I s falešnou mezipodlahou v jedné výšce s nakládací hranou nabízí prakticky stejnou světlost pod platem jako Active Tourer, maximum je vyšší o nezanedbatelných 11 cm.

Pozor na hlavu!

Výšku po strop jsme neměřili kvůli zaoblenému stropu BMW, který je v každém místě jinak vysoký. Změřili jsme ale výšku otevření pátých dveří, ačkoliv jsme to původně neplánovali. Inspirovala nás k tomu srážka kolegova čela s rohem otevřené zádi u BMW – jeho 183 cm je pro běžné životní situace nebezpečně nízko.

V praktickém životě oceníte i pravidelnější tvar nakládacího otvoru Golfu Sportsvan. „Díra“ do Active Toureru má výrazné zaoblení nahoře i po stranách. Sklápění zadních sedadel je přiměřeně snadné a bezproblémové v obou autech, obě mají i páčky pro rychlé sklopení opěradel přímo z kufru.

Výsledek měření tedy odpovídá pocitům jen částečně. Volkswagen je ve většině klíčových rozměrů skutečně o něco velkorysejší než BMW, ale s výjimkou výšky zavazadlového prostoru se rozdíly většinou pohybují okolo dvou tří centimetrů. Sportsvan tak má nakonec navrch spíš ve variabilitě (dvojitá podlaha, větší rozsah posuvu zadní lavice) než na centimetry. A to je něco, co by mohl Active Tourer snadno kompenzovat při jízdě. Je to přece BMW.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud