Kapitoly článku:
Interiér Golfu Sportsvan se vyznačuje úhledným designem, hodnotně působícími materiály a poctivým dílenským zpracováním. Polstrované odkládací kapsy ve dveřích, to se dnes opravdu nevidí.
Všechno je relativní
Zejména v testované výbavě Highline s dekoračními panely v hlubokém „klavírovém“ laku evokuje Sportsvan atmosféru střízlivé a robustní kvality, což si bolestně uvědomím pokaždé, když do něj přesednu ze svého C-Maxu s jeho samoúčelně výstředními tvary, chaotickou ergonomií a nevyrovnaným dílenským zpracováním.
Jak je tedy možné, že po přesednutí z BMW působí přifouknutý Golf jako dodávka? Jeho kabina se najednou zdát být strohá, nudná a utilitárně chudá. Nejsem si jistý, do jaké míry dokážou fotografie ten rozdíl zprostředkovat, proto mi věřte: jakmile usednete za volant Active Toureru, najednou chápete, proč je s ekvivalentním motorem o sto padesát tisíc dražší.
Kokpit Active Toureru působí kompaktněji a více řidiče obklopuje než pocitovně vzdušnější Sportsvan
Povrchová úprava velkých ploch i malých detailů, kovové dekorační rámečky i chod ovládacích prvků jasně zařazují BMW řady 2 mezi prémiové produkty. Mnichovští neošidili zákazníky své první předokolky ani o ovládací systém iDrive, který kombinuje velkou barevnou obrazovku s otočným ovladačem na středové konzole. Při praktickém používání během jízdy bude takové řešení z principu vždy šikovnější a bezpečnější než dotykový displej.
Viditelný rozdíl
A propos displej. Rozdíl je asi takový, jako když položíte iPad s Retina displejem vedle low-cost tabletu od bezejmenné čínské firmy. Dosud nás nikdy nenapadlo si na displej použitý ve Sportsvanu i dalších koncernových modelech stěžovat, ale ve srovnání s BMW působí vybledle a hrubě.
Active Tourer může mít i průhledový displej, tady však už bavorští účetní zasáhli. Nejedná se o systém promítající údaje na čelní sklo jako ve větších BMW, ale o skleněnou destičku na způsob Peugeotu nebo Mazdy.
Pro někoho jsou tyhle věci úplně nepodstatné. Pokud ale patříte k lidem, jimž záleží na vytříbené uživatelské zkušenosti, na „vnímané kvalitě“ (která nemusí mít nic společného s kvalitou, jak ji chápou technici), najdete v BMW 2 Active Tourer produkt, který je po této stránce o parník lepší než jakékoliv jiné MPV na trhu.
Nejen osaháváním plastů živ je řidič, zejména řidič kompaktního MPV. Tradiční slabinou bavoráků je nedostatek odkládacích prostor v dosahu řidiče. Active Tourer v tomto směru předvádí určitou snahu, má otevřenou přihrádku nad ovládacím panelem klimatizace i rozumně velké (byť nepolstrované) kapsy ve dveřích. Na středové konzole se dokonce najde místo na kelímek s kávou. S jen trochou nadsázky bychom mohli poznamenat, že i to bylo u BMW donedávna stejně nepředstavitelné jako přední pohon…
Golf Sportsvan má jednotlivé odkládací prostory rozmístěné v podstatě stejně, ale jsou vždy o poznání větší. Což jakoby platilo o celém interiéru. V BMW se za volantem ocitnete obklopeni mohutnou palubní deskou. Může jít jen o dojem daný tím, že se designéři snažili i ve vysokém autě s napříč uloženým motorem replikovat pocit typický pro tradiční modely značky.
I proti skvělému Volkswagenu je interiér BMW proveden výrazně luxusněji; platí to nejen o materálech a jejich povrchové úpravě, ale třeba i o vlastnostech displeje nebo způsobu ovládání komunikačních a zábavních funkcí
Sedadlo se ale zdá být pocitově úzké, spíš jako v (o třídu menším) Opelu Meriva, a levý loket se také nemůže příliš roztahovat. BMW se zkrátka jeví být menší a stísněnější už z místa řidiče. Potvrdí naše měření tyto dojmy? Nejprve prostor pro cestující. Míry jsme jako vždy zaokrouhli na centimetry:
BMW AT vs. VW Golf Sportsvan: Rozměry prostoru pro cestující |
Rozměr (cm) / Model |
BMW 218d |
VW 2.0 TDI |
Rozdíl |
šířka v úrovni loktů vpředu |
148 |
151 |
3 |
šířka v úrovni loktů vzadu |
146 |
149 |
3 |
prostor pro hlavu vpředu min |
89 |
91 |
2 |
prostor pro hlavu vpředu max |
100 |
100 |
0 |
prostor pro hlavu vzadu |
97 |
94 |
-3 |
délka sedáku vpředu |
50 |
49 |
-1 |
délka opěradla vpředu |
66 |
67 |
1 |
min. šířka sedáku vpředu |
34 |
36 |
2 |
délka sedáku vzadu |
44 |
48 |
4 |
délka opěradla vzadu |
66 |
63 |
-3 |
šířka prostředního sedáku vzadu |
25 |
31 |
6 |
prostor pro nohy vzadu min |
18 |
17 |
-1 |
prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm |
29 |
29 |
0 |
prostor pro nohy vzadu max |
42 |
44 |
2 |
rozsah posuvu zadních sedadel |
12 |
17 |
5 |
rozsah posuvu sedadla řidiče |
24 |
27 |
3 |
Oba soupeři mají posuvná zadní sedadla, ale větší rozsah posuvu ve VW znamená větší variabilitu; sportovní přední sedadla BMW jsou pocitově úzká, připomínají Opel Meriva, mají však delší – a nastavitelný – sedák
Obě auta mají posuvnou zadní lavici. Do tabulky jsme uvedli prostor pro nohy vzadu s lavicí v nejzazší poloze.
Naměřené rozdíly zejména na šířku jsou menší, než naznačují subjektivní pocity. BMW má však opravdu úzká přední sedadla (stejně jako prostřední sedadlo vzadu) a stejného prostoru pro nohy za 178 cm řidičem dosahuje jen za cenu výrazně kratších zadních sedáků – 44 cm odpovídá spíš Fabii než rodinnému autu.
Hodnoty prostoru pro hlavu jsou zkreslené tím, že Sportsvan měl na rozdíl od Active Toureru panoramatické střešní okno. Přesto nabídl víc místa nad hlavou vpředu a srovnatelně vzadu, ovšem při pohodlnějším sezení na delším sedáku a s přirozenějším úhlem v kolenou.
Otevřené páté dveře Active Toureru dosahují do výšky 183 cm, takže urostlejší muži si musí dávat pozor na čelo; 178 cm vysoký redaktor se pod ně vejde jen tak tak
Volkswagen má delší rozsah posuvu zadní lavice i sedadla řidiče, takže přisunutím obou sedadel k sobě eliminujete prostor pro nohy vzadu fakticky na nulu.
A jak to vypadá s prostorem pro náklad, či – jak se nás snaží přesvědčit marketingová komunikace prakticky všech výrobců podobných aut – pro sportovní vybavení na vzrušující outdoorový víkend s celou rodinou?
BMW AT vs. VW Golf Sportsvan: Rozměry prostoru pro zavazadla |
Rozměr (cm) / Model |
BMW 218d |
VW 2.0 TDI |
Rozdíl |
šířka mezi podběhy |
102 |
104 |
2 |
šířka v nejširším místě |
131 |
128 |
-3 |
výška po plato |
46 |
57 |
11 |
výška po plato od falešné podlahy |
|
45 |
- |
výška vstupního otvoru |
75 |
77 |
2 |
výška otevření pátých dveří |
183 |
189 |
6 |
min. délka ložné plochy |
78 |
74 |
-4 |
max. délka ložné plochy |
90 |
91 |
1 |
Pokud jde o ložnou plochu, vycházejí oba soupeři prakticky nastejno. Centimetr na délku a dva na šířku ve prospěch Volkswagenu asi nehrají rozhodující roli. Zato na výšku má Golf navrch výrazně.
Pokud necháte ve Sportsvanu falešné dno, jsou základní rozměry zavazadlového prostoru velmi podobné; zadní opěradla lze sklopit páčkami na bočnicích zavazadelníku
Zatímco podlaha zavazadelníku v BMW je prakticky zarovnaná s nakládací hranou a pod ní už žádný využitelný prostor nenajdete, kufr Volkswagenu je mnohem hlubší. I s falešnou mezipodlahou v jedné výšce s nakládací hranou nabízí prakticky stejnou světlost pod platem jako Active Tourer, maximum je vyšší o nezanedbatelných 11 cm.
Pozor na hlavu!
Výšku po strop jsme neměřili kvůli zaoblenému stropu BMW, který je v každém místě jinak vysoký. Změřili jsme ale výšku otevření pátých dveří, ačkoliv jsme to původně neplánovali. Inspirovala nás k tomu srážka kolegova čela s rohem otevřené zádi u BMW – jeho 183 cm je pro běžné životní situace nebezpečně nízko.
V praktickém životě oceníte i pravidelnější tvar nakládacího otvoru Golfu Sportsvan. „Díra“ do Active Toureru má výrazné zaoblení nahoře i po stranách. Sklápění zadních sedadel je přiměřeně snadné a bezproblémové v obou autech, obě mají i páčky pro rychlé sklopení opěradel přímo z kufru.
Výsledek měření tedy odpovídá pocitům jen částečně. Volkswagen je ve většině klíčových rozměrů skutečně o něco velkorysejší než BMW, ale s výjimkou výšky zavazadlového prostoru se rozdíly většinou pohybují okolo dvou tří centimetrů. Sportsvan tak má nakonec navrch spíš ve variabilitě (dvojitá podlaha, větší rozsah posuvu zadní lavice) než na centimetry. A to je něco, co by mohl Active Tourer snadno kompenzovat při jízdě. Je to přece BMW.