Dokáže BMW vnést řidičské kouzlo do kategorie kompaktních MPV, která byla dosud téměř synonymem řidičské nudy? Na technický náskok se spoléhat nemůže: stejně jako všechny konkurenční modely včetně Golfu Sportsvan má motor uložený vpředu napříč a pohánějící přední kola.
Kapitoly článku:
Nebudeme dlouze opakovat, co jsme my sami i mnoho jiných napsali už několikrát. Proto jen krátce: BMW snad opravdu věří, že síla jeho značky unese všechno. Uvést na trh model s motorem uloženým vpředu napříč a předním pohonem, navíc ve formě kompaktního MPV, je krok, který by si ještě před několika lety uměl představit jen málokdo. Z pohledu konstruktéra je takové auto popřením všeho, co BMW v minulých dekádách dělalo a čím se zaštiťovalo.
Kompaktní MPV z Mnichova má k nafouknutému Golfu velmi blízko velikostí, proporcemi i koncepcí – je to první BMW s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol
Aby toho nebylo málo, české zastoupení doprovodilo vstup řady 2 Active Tourer na trh dost neuvěřitelnou marketingovou komunikací: „Pro všechny rodiny, které sní o sportovním autě“. Chvilku jsme byli v pokušení postavit Active Tourer proti nějakému aspoň trochu sportovnímu autu, ale nakonec jsme mu vybrali za soupeře takové, které se sportem ohání v názvu: Volkswagen Golf Sportsvan. Tomu jsme za podivné jméno dali co proto, ale to nic nemění na faktu, že ho považujeme za aktuálně nejlepší z pětimístných kompaktních MPV na trhu.
Ačkoliv BMW nabízí svoje nejnovější sportovní auto i s několika tříválcovými motory, ke srovnání jsme přizvali exempláře poháněné dvoulitrovými diesely – zlatý standard všech, kteří si kupují auto z peněz svého zaměstnavatele.
Obě auta nastoupila do testu ve vysokém stupni výbavy – mj. s lepšími světlomety, metalízou a 18palcovými koly z lehké slitiny
BMW 218d Active Tourer za 746 200 Kč je nejslabší a nejdostupnější naftový čtyřválec v nabídce motorizací pro tento model. (Pod ním stojí ještě tříválec 216d.) Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI s cenovkou 604 900 Kč je naopak nejsilnější a nejdražší motorizace, kterou si můžete do mezistupně mezi Golfem a Touranem objednat. Oba soupeři přitom dosahují navlas stejného nominálního výkonu.
Pro přehlednost jsme seřadili klíčové parametry obou aut do tabulky:
BMW Active Tourer vs. VW Golf Sportsvan: Motory a dynamika |
Parametr / Model |
BMW 218d |
VW 2.0 TDI |
Nejvyšší výkon (kW/k) |
110/150 |
110/150 |
v ot./min. |
4000 |
3500-4000 |
Nejvyšší točivý moment (Nm) |
330 |
340 |
v ot./min. |
1750-2250 |
1750-3000 |
0-100 km/h (s) |
8,9 |
9,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) |
208 |
212 |
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) |
4,4 |
4,4 |
Provozní hmotnost (kg) |
1450 |
1474 |
Užitečná hmotnost (kg) |
515 |
571 |
Jak jsou na tom po stránce vnějších rozměrů? Nechme opět hovořit tabulku:
BMW Active Tourer vs. VW Golf Sportsvan: Vnější rozměry |
Rozměr / Model |
BMW 218d |
VW 2.0 TDI |
Rozdíl |
Délka (mm) |
4342 |
4434 |
92 |
Šířka bez zrcátek (mm) |
1800 |
1807 |
7 |
Výška (mm) |
1586 |
1578 |
-8 |
Rozvor náprav (mm |
2670 |
2685 |
15 |
Rozchod kol vpředu (mm) |
1561 |
1543 |
-18 |
Rozchod kol vzadu (mm) |
1562 |
1514 |
-48 |
Toto první letmé porovnání vyznívá spíš pro „lidové auto“ než pro prémiového sportovce. Sportsvan má o něco vyšší točivý moment dostupný v širším rozsahu otáček a významně vyšší nosnost – rozdíl 56 kilogramů odpovídá dospělé ženě. Podle vnějších rozměrů by navíc měl být citelně prostornější, přinejmenším v podélném směru.
To by nás ještě nemuselo znepokojovat. Při tabulkovém srovnávání obstojí prémiová auta v konfrontaci se svými plebejskými rivaly jen málokdy. Třeba BMW dosvědčí svoji příslušnost k prémiové značce v jiných disciplínách. Co takový interiér?