BMW 1500/1600/1800/2000: nová třída z Mnichova

BMW 1500 se stalo jednou z největších senzací autosalonu IAA 1961 ve Frankfurtu. Návštěvníci tento vůz doslova obléhali.

Pro BMW byl tento nový vůz střední třídy důležitým krokem do budoucnosti. BMW totiž v 50. letech produkovalo jen automobily velmi drahé nebo naopak velmi levné. A velkou mezeru ve výrobním programu měla zalepit právě nová modelová řada nazývaná „Neue Klasse“ (Nová třída).

Prototyp vozu BMW 1500 vystavený na IAA ve Frankfurtu měl pod přední kapotou řadový čtyřválec 1,5 litru s pětkrát uloženým klikovým hřídelem a ventilovým rozvodem OHC, který poskytoval nejvyšší výkon 55 kW (75 k) při 5500 min-1. Vůz s pohotovostní hmotností 950 kg dosahoval nejvyšší rychlosti 150 km/h. Přední náprava typu McPherson byla vybavena kotoučovými brzdami, zadní kola byla zavěšena na šikmých podélných ramenech.

Vůz měl stát 8500 DM (nakonec to bylo 9485 DM s bohatou výbavou), tedy o trochu více než byla v roce 1961 výše průměrného ročního příjmu v Německu (6723 DM).

Německá technika s italskou elegancí

Po podzimní premiéře prototypu čtyřdveřového sedanu oděného do moderního hávu bez zbytečných kudrlinek, jehož návrh pocházel z pera známého italského designéra Giovanniho Michelottiho, následovalo o rok později zahájení sériové výroby a uvedení na trh. Již v červnu 1962 registrovalo přitom obchodní oddělení BMW 25 000 předběžných objednávek.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Čtyřválcový motor prototypu byl před zahájením výroby ještě důkladně přepracován, takže v sériovém provedení poskytoval nejvyšší výkon 59 kW (80 k) při 5700 min-1. Hodnoty nejvyšší rychlosti 150 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 16,8 s byly v tehdejší době znaky sportovně laděných vozů. Sedan BMW 1500 spotřeboval při 110 km/h podle normy DIN 9,9 litru benzinu Super na 100 km.

Desetiletá kariéra

„Nová třída“ byla navzdory počátečním problémům s kvalitou výroby trefou do černého. Na přelomu let 1963/64 byla rozšířena o další varianty s typovým označením BMW 1800 a 1800 ti.

O 500 DM dražší sedan 1800 poskytoval ze zdvihového objemu 1,8 litru výkon 66 kW (90 k), zatímco vysloveně sportovní 1800 ti (cena: 10 960 DM) byl vyladěn na 81 kW (110 k). S tímto výkonem zrychlil pětimístný sedan z 0 na 100 km/h za 11 s a umožňoval jízdu rychlostí až 170 km/h.

V prosinci 1964 se pak stal z BMW 1500 typ BMW 1600 a v následujícím roce oslavilo premiéru BMW 2000 s dvoulitrovým motorem o výkonu 74 kW (100 k), z něhož byly odvozeny další verze 2000 ti a 2000 tilux (88 kW/120 k). V roce 1969 završil nabídku nový špičkový typ BMW 2000 tii s motorem vybaveným vstřikováním (96 kW/130 k). Během deseti let bylo vyrobeno 350 729 vozů „Nové třídy“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský | 2 příspěvky
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 18 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků