BMW 135 tii: bude to nová M1?

BMW nechce zůstat na autosalonu v Tokiu stranou pozornosti a představí na něm zajímavou verzi nejvýkonnější jedničky, 135tii.

BMW řady 1 stále trápí nevyužitý potenciál. Ačkoli se mnohým již model 130i s 265 koňmi zdál být přemotorovaný, BMW přišlo s karoserií kupé s ještě výkonnější verzí 135i, která disponuje výkonem přes 300 koní. Jednomu z nejagilnějších BMW dneška ale stále chybí verze M, která by z něj definitivně udělala špičkové sportovní náčiní. Jako by se BMW bálo znovu použít označení M1, které náleží jednomu z nejvýjimečnějších sportovních BMW minulosti.

I přesto v Mnichově kují další plány, jak učinit jedničkovou řadu ještě sportovnější. Verze 135i s 300 koňmi, samosvorným diferenciálem a velikostí starých eM trojek sice působí jako hotová M1, ale s 1560 kg pohotovostní hmotnosti (či 1485 kg suché hmotnosti, chcete-li) bude spíše sportovním cesťákem než sporťákem lámajícím rekordy na Severní smyčce Nürburgringu. Slabiny 135i jsou si dozajista vědomi i u BMW, důkazem budiž i nejnovější provedení 135tii. Pro tuto chvíli je pouhým konceptem, ale naznačuje, kam se další vývoj jedničkového kupé bude ubírat.

Ani označení „ti” a „tii” nejsou pro BMW novinkou. Zapomeneme-li na poslední trojkový kompakt, nosil jej především legendární model 02 (a jeho provedení 2002), který BMW vyrábělo v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století. Ve verzi ti disponoval tehdy jistě působivými 120 koňmi, ve verzi tii dokonce 130 koňmi, což mu při hmotnosti 1040 kg stačilo na zrychlení na 160 km/h za 30 s a maximální rychlost přesahující 190 km/h. V roce 1973 byl na frankfurtském autosalonu představen model 2002 turbo, který měl dokonce 170 koní a na 160 km/h byl již za 18 s. Ale zpátky do současnosti.

BMW 135 tii se svým předchůdcům snaží přiblížit hlavně hmotností. Již na první pohled zaujme černobílou barevnou kombinací exteriéru. Tmavou barvu ovšem nemá na svědomí černý lak, ale použití karbonu (či karbonovými vlákny zpevněného plastu, máme-li být přesní), který je na některých místech lakován jen průhlednou barvou. Nísto si našel na (pro BMW) typických místech jako kapota motoru nebo vnější zpětná zrcátka, ale dostal se i na méně typická místa jako části nárazníků, sání apod. Na kilech se šetřilo i uvnitř. Ačkoli interiér nepůsobí tak puritánsky jako v BMW M3 CSL E46, už jen použití skořepinových sedaček a zbavení vozu „zbytečné výbavy” svědčí o důslednosti konstruktérů. Masivní použití alcantary je pak spíše designovou záležitostí, právě tento materiál je ten, který má pověst toho „sportovně-luxusního”, i když na něm mnoho sportovního není. O výsledném snížení hmotnosti zdroje v BMW nic neříkají, dá se ale očekávat úspora přes 100 kg.

Koncept tii ale není jen lehčí, viditelné jsou i úpravy na aerodynamice (všimněte si např. negativního zkosení spodního okraje předního nárazníku, zajísté dávající vzpomenout na zmiňovaný model 2002 turbo), vidět můžete i výkonnější brzdy s vrtanými kotouči nebo lehčí kola nápadně připomínající ta z posledního BMW M3.

Velká škoda, že BMW nezveřejnilo žádné technické parametry vozu, tedy alespoň do této chvíle. Jisti si však můžeme být tím, že model tii nebude jen výstřelem do tmy. V Mnichově se již dříve rozhodli prodávat snížení hmotnosti a tak jako přijde model M3 CSL, přijde určitě i lehčí a sportovnější verze Coupé 135i. Jestli se bude jmenovat M1, CSL a nebo tii ukáže až čas.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 
BMW 135 tii Concept 

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků