52
Fotogalerie

BMW 130i: opravdové BMW (megatest)

Kapitoly článku:


Dvě stě v městě, tři sta z místa

Dynamika v přímce ale opravdu není tím, čím je BMW 130i výjimečné. Je však třeba si říci, jak dobrá v tomto směru je. V době, kdy 130i přišlo na trh, mělo v tomto směru prakticky jediného předchůdce a konkurenta – Alfu 147 GTA. Je to ovšem to jediné, čím GTA může 130i konkurovat, ale o tom až později.

Stovka kolem 6 sekund je dobrý, ale nicneříkající údaj, dvoustovka okolo 22 s a 250 pod 50 sekund je už ovšem jiné kafe. Pro srovnání – můj předchozí vůz této třídy, Audi S3, měl problém zrychlit z nuly na 200 pod 32 sekund a 250 nejel nikdy, dvousetkoňová konkurence jako Golf GTI nebo silnější Mégane RS je na tom velmi podobně nebo ještě o něco hůře. Všechny tyto vozy 130i v přímce neporáží, ale naprosto zesměšňuje. Měl jsem mnoho příležitostí i pro přímé srovnání a v momentě, kdy se 130i překonáváte rychlost 220 km/h, se S3 s Méganem perou snad stovky metrů pozadu v malicherném souboji o dvoustovku. Jistě, příchod nové S3 nebo Mazdy 3 MPS přinesl 130i zdatnější sekundanty, ale to se stalo o rok a půl později. A navíc opět platí, že 130i svou rychlostí v přímce jen naznačuje to, co všechno zvládne v náročnějších podmínkách, zatímco konkurenti tím obvykle říkají svá poslední slova.

BMW 130i Test 32.jpg BMW 130i Test 31.jpg BMW 130i Test 28.jpg

Zjevná je omezená nutnost řadit při klidnější jízdě, vůz intenzivně zrychluje na šestý převodový stupeň již z 80 km/h. Ostatně, nahlédněte do naměřených hodnot pružného zrychlení, mluví myslím samy za sebe.

Zrychlení:

  • 0-100 km/h: 6,3 s
  • 0-160 km/h: 14,4 s
  • 0-200 km/h: 22,8 s
  • 0-250 km/h: 48,7 s

Maximální rychlost: 250 km/h (el. omezena)

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3. st: 4,2 s; 4. st: 5,5 s; 5. st: 6,50 s; 6. st: 8,3 s
  • 80-120 km/h: 3. st: 4,5 s; 4. st: 5,8 s; 5. st: 7,15 s; 6. st: 8,4 s
  • 60-100 km/h s postupným řazením: 3,7 s
  • 60-120 km/h s postupným řazením: 5,8 s
  • 80-140 km/h s postupným řazením: 7 s

Maximální rychlosti na převodové stupně:

  • 1 st. – 55
  • 2 st. – 96
  • 3 st. – 145
  • 4 st. – 196

Převody:

  • 60:   2 – 4800 ; 3 – 3150 ; 4 – 2350 ; 5 – 1900 ; 6 - 1600
  • 80:   2 – 6400 ; 3 – 4250 ; 4 – 3100 ; 5 – 2500 ; 6 - 2150
  • 100:               ; 3 – 5300 ; 4 – 3900 ; 5 – 3150 ; 6 - 2700
  • 120:               ; 3 – 6350 ; 4 – 4700 ; 5 – 3800 ; 6 - 3200
  • 140:               ; 3 – 7400 ; 4 – 5450 ; 5 – 4400 ; 6 - 3750
  • 160:                               ; 4 – 6200 ; 5 – 5000 ; 6 - 4300
  • 180:                               ; 4 – 7000 ; 5 – 6500 ; 6 - 4800

I přes aerodynamicky ne příliš optimálně vyhlížející karosérii je stotřicítka velice silná ve vysokých rychlostech. V poslední době jsem nezažil auto s tímto výkonem, které by bylo v rychlostech nad 220 km/h takto dobré. O omezovač na 250 km/h se opírá s lehkostí a velmi mě mrzí, že se mi jej i přes úpornou snahu nepodařilo za celý rok deaktivovat. Technici od Hartgeho si s ním neporadili a když totéž zvládl Hamann, vůz byl akorát na prodej. Maximální rychlost bez omezovače činí prý 262 km/h a teoretická maximálka na šestý rychlostí stupeň s upraveným omezovačem otáček cca 285 km/h. Jsem si naprosto jist, že by vůz této rychlosti z většího kopce dosáhl. A to už je pořádný kalup cestou na nákup, co říkáte?

BMW 130i Test 16.jpg BMW 130i Test 19.jpg BMW 130i Test 01.jpg 

Obavy z nestability vozu ve vysokých rychlostech nemusíte mít ani náznakem. Jako každé dobré BMW se i 130i okolo 240 km/h doslova přišpendlí k zemi a je až nečekaně stabilní. Samozřejmě, 285 km/h jsem nezkusil, ale vzhledem k zmíněnému jakýkoli problém s nadnášenou přídí ve vysokých rychlostech, třeba jako u Audi S3, neočekávám. A jízdní vlastnosti v tomto režimu jsou jen začátkem toho nejlepšího představení písmen 1, 3 a 0.

Lasička bledne závistí

Na dálnici je sice 130i velmi rychlá, doma tam ale není, jejím rájem jsou okresky. A čím techničtější trať je, tím více vyniknou její přednosti. Mrštnost vozu bych stručně charakterizoval slovy „kam volant, tam plech“.

Její charakter vyplývá zejména ze tří předností. Konstrukce, zajišťující vskutku mimořádné jizdní vlastnosti. Naladění, které jí za všech okolností umožňuje velmi řízný pohyb po silnicích. A ovladatelnosti, která vám umožní výše zmíněného plně využít.

BMW 130i Test 02.jpg BMW 130i Test 07.jpg BMW 130i Test 09.jpg 

O kontstrukci již částečně byla řeč. Zřejmě ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy, delší rozvor s minimálními převisy karoserie, sofistikované zavěšení obou náprav a nízké těžiště jsou hlavními východisky pro stvoření mrštného atleta na kolech. K tomu se přidává na dnešní dobu vcelku nekompromisní naladění, které má za následek mírně přetáčivé chování. Obavy z divoké přetáčivosti však nejsou na místě, jednička není záludná, pouze se jí za všech okolností chce do zatáčky. Je jedno, jestli vykružujete zatáčku pod plynem, brzdíte v ní, nebo se snažíte o co nejčistší jízdu, 130i se chce zatočit více a více. V době nedotáčivosti je to i pro BMW dosti nezvyklé naladění, navíc je provedeno tak jemně, že vás málokdy zaskočí. 130i dělá v zatáčkách přesně to, co chcete a stále ukazuje, že by uměla více. A pokud jí dostanete na samotný limit, chová se neutrálně.

Když k tomu připočítám velmi dobrou ovladatelnost spočívající zejména v perfektních odezvách plynového pedálu, nadprůměrně komunikativním a velmi přesném řízení, skvěle synchronizovaném řazení a lahodném dávkování neúnavných brzd, je nečekaně snadné tyto limity hledat. Samozřejmě, auto může sednout každému jinak, ale osobně jsem v životě zažil velmi málo aut, se kterým bych byl schopen tak rychle hledat hranice i na vcelku neznámé trati. Už ve třetím kole na Nordschleife jsem byl schopen atakovat čas 9 minut s pevným startem a cílem, což už není tak daleko od místních nejlepších časů tohoto vozu s letmým startem. Zkrátka 130i mi sedla a vzhledem k výše zmíněnému jsem přesvědčen, že sedne většině řidičů, nahrává tomu všemi možnými prostředky. Snad jen na tužší řazení je třeba si chvíli zvykat.

BMW 130i Test 14.jpg BMW 130i Test 06.jpg BMW 130i Test 18.jpg

Říci, že se 130i pohybuje jak lasička, je jen urážkou, její schopnosti jdou ještě dále. Její pohyb po silnici je lehoučký, okamžitý a přitom jistý a nezáludný. Z konstrukce a naladění běžných produkčních vozů v posledních letech příliš křičí slova ekologie, bezpečnost, praktičnost, nízké provozní náklady, komfort nebo design, ale kam se poděla radost z řízení a maximální jízdní výkony? BMW 1 jako by na chvíli otočilo kormidlo dějin, na první místo klade docela jiné než běžné hodnoty. Pakliže je umíte ocenit, bude pro vás ve své cenové kategorii nedostižným ideálem.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud