BMW 120d: auto stvořené pro řidiče (test)

BMW 120d: auto stvořené pro řidiče (test)

Kapitoly článku:


Pohoda za volantem

Ihned po usednutí za volant jsem našel ideální pozici. Sedačka šla dolů až k podlaze, kvůli čemuž sice nezbylo místo pro nárty spolujezdce sedícího za mnou, ale to by tam nebylo ani v případě, kdybych dal sedadlo o kousek výše. S volantem jsem ani příliš hýbat nemusel, padl mi dobře do ruky tam, kde byl; nastavení v obou směrech je ale samozřejmostí. Sedadlo řidiče lze nastavit výškově (cestujícího za příplatek), systém je ovšem trochu komplikovaný; po zatáhnutí za páčku musíte na sedák zatlačit, případně se nadlehčit. V testovaném voze byla standardní sedadla, která jsou orientována spíše na pohodlí než na pořádné držení v zatáčkách; přesto je boční vedení o něco lepší než u standardních sedadel v trojce. Sedadla zušlechťovalo tmavé kožené čalounění. Osobně bych si spíše než za kůži připlatil za sportovní provedení sedadel, které dokáží prodloužit sedák (který je ve standardním provedení poněkdu krátký) a mají špičkové vedení.

   

   
Palubní deska v „novém stylu“ nepostrádá prvky „staré školy“, je přehledná, útulná a lehce sportovní --- Seadla jsou pohodlná, ale prospělo by jim lepší boční vedení a delší sedák

Místa má řidič a spolujezdec vpředu dostatek, neměl jsem ani obligátní problém s otlačeným kolenem. Středová konzola je po ergonomické stránce řešena velmi dobře a přitom zachovává velkou míru originality. Středový tunel je stejně jako u trojky vysoko, takže loketní opěrka na něm téměř leží – mezi ní a tunelem není žádné místo. Stejně jako u trojky je „vykousnutá“, aby bylo místo pro zataženou ruční brzdu. Po pravé straně brzdy jsou dva držáky na nápoje – hodí se ale spíše pro kelímky od kávy než pro pet láhve, protože ty pak mohou překážet při řazení. Malý odkládací prostor je v loketní opěrce, další jsou ve dveřích, kam bez problému umístíte mapu, hadru na přeleštění oken apod.

  
Loketní opěrka je za příplatek; skrývá malý prostor na mobil či peněženku

Palubka v novém stylu

Palubní deska je kombinací pětkové a trojkové řady, povrch je kompletně měkčený až na kapličku nad přístroji, která působí vzhledem ke zbytku poněkud nepatřičně – alespoň na první pohled. Přístroje jsou přehledné a mají velmi hezké provedení, škoda jen analogového ekonoměru, který v jedničce nahradil palivoměr. Potěšilo mne však, že palubní počítač je ve standardu a není za něj nutné připlácet. Středová konzola sdružuje ovládání klimatizace a rádia, ve spodní části jsou pak dvě tlačítka pro vyhřívání sedadel (příplatková položka, součást koženého čalounění). Zcela dole, už na středovém tunelu, je popelník. Mezi výdechy klimatizace pak najdete tlačítko pro ovládání centrálu a vypnutí protiprokluzu (DTC). A ještě drobná poznámka k volantu: vůz měl za příplatek multifunkční sportovní provedení s tlustším věncem, který dobře padne do ruky a výborně se drží - doporučuji. V budoucnu bude jistě společně se sportovními sedačkami součástí M-paketu.

Poznámka: Páčky pro ovládání blinkrů a stěračů nemají aretaci, na což jsem si musel chvilku zvykat.

  
Kaplička nad přístroji je svým provedením trochu nepatříčná --- Přístroje jsou přehledné --- Multifunkční sportovní volant

 
Auto se startuje tlačítkem po zasunutí „klíče bez klíče“

Kam s koleny?

Zatímco vpředu nikdy nebudete mít pocit stísněnosti, vzadu už je to krapet horší. Ačkoliv má jednička rozvor 2 660 mm, tedy téměř nejvíce ve třídě, na zadní sedačku se pohodlně usadí jen ti méně urostlí. Limitem je cca 185cm vysoká postava, pokud jste vyšší, máte málo místa nad hlavou i pro kolena. Sedne-li si před vás někdo stejně vysoký, už budete mít s koleny docela velké problémy. Kromě toho jednička nemá příliš mnoho místa na nárty, pokud je sedačka řidiče úplně dole, nemáte nejmenší šanci chodidla pod ni zasunout; je nutné se uskrovnit. Sedačky jsou sice pohodlné a rozměrné, ale cestování na delších trasách může být kvůli menšímu prostoru pro kolena problém. Na to je dobré pamatovat, pokud kupujete auto pro rodinu; budete-li jezdit sami nebo jen s druhou polovičkou, nic řešit nemusíte.

   
Místa vzadu není mnoho, sedadla jsou ale pohodlná --- Ve standardu jsou tři opěrky hlavy a tříbodové pásy

  
Pokud se usadím na místo za řidiče, za mnou to vypadá takto; a to mám jen 176 cm

Snadno do kufru

Zavazadlový prostor má sice objem jen 330 l, protože cenné místo ubírá pohon zadních kol, na druhou stranu plocha dna je plus minus stejně velká jako u konkurence (Golf, A3). Páté dveře se otvírají vyklopením znaku BMW, a to do dostatečné výšky – pozor na hlavu si ale přesto musí dlouháni dát. Kufr lze zvětšit sklopením sedadel na 1 150 l; sklopení je snadné, sklápí se pouze opěradla. Díky tomu, že dno zavazadlového prostoru je poměrně vysoko, vznikne po sklopení takřka rovná plocha. Dveře šly zavírat snadno a bez použití síly. Jednička je v tomto ohledu lepší než trojkový sedan, který má sice větší objem, ale kvůli malému vstupnímu otvoru je kufr hůře využitelný.

  
Zavazadlový prostor je sice menší, pokud se ale nebudete stěhovat, postačí

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud