BMW 120d: auto stvořené pro řidiče (test)

Řadou 1 zavířilo BMW dosud klidnými vodami nižší střední třídy. Hatchback s dynamickým designem a poháněnou zadní nápravou dokáže svými jízdními vlastnostmi bez problému deklasovat konkurenci. BMW opět dokazuje, že umí stavět auta pro radost z jízdy.
BMW 120d: auto stvořené pro řidiče (test)
Seznam kapitol
  1. Krátce o jedničkové řadě, přehled cen, vzhled
  2. Palubní deska, místo vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  3. Naftový dvoulitr: orchestr pod kapotou, hodnocení
  4. Parametry, ceny, výbavy, přehled motorů
  5. Fotogalerie - všechny snímky pohromadě

Novou řadu představila mnichovská automobilka překvapivě krátce po skončení ženevského autosalonu a stačila ji uvést na trh dříve, než začal autosalon v Paříži. Už od září si tak můžete pořídit tento hatchback velikost Golfu nebo A3 se čtveřicí motorů – dvěma benzíňáky a dvěma nafťáky. Zatím jde jen o čtyřválce, během příštího roku by se ale mohly objevit i šestiválce, které k BMW odjakživa patří. Dokážu si živě představit verze 125i a 125d, oba s řadovými šestiválci o objemu 2,5 l. První motor najdeme pod kapotou trojkové i pětkové řady (141 kW), druhý se zatím nachází pouze v pětce (130 kW). Jistá je zatím jen přítomnost dalšího benzínového čtyřválce 118i, dvoulitru s výkonem 90 kW.

Poznámka: Nové BMW 120d jsme vyzkoušeli díky ochotě brněnského Renocaru, který koncem září otevřel v Brně nový autosalon.

Od 615 tisíc

Jednička se prodává v cenovém rozpětí 615 až 755 tisíc korun, přičemž skoky mezi cenami jednotlivých motorizací jsou cca šedesát tisíc. Základem je zážehová šestnáctistovka s výkonem 85 kW a točivým momentem 150 Nm, druhým motorem v řadě je 118d, naftový přeplňovaný dvoulitr s výkonem 90 kW a točivým momentem 280 Nm. Cena se vyšplhala na 680 tisíc. Třetím motorem je dvoulitrový benzíňák 120i s výkonem 110 kW a točákem 200 Nm a konečně nejvýkonnějším agregátem v jedničce je 120d s výkonem 120 kW (všímáte si této jemné symboliky?) a točivým momentem 340 Nm. Za 120i zaplatíte 740 tisíc korun a za 120d jen o patnáct tisíc více - 755 000 Kč.

Díky lepšímu zrychlení 120d oproti 120i – 7,9/8,7 s – a malému cenovému rozdílu oproti 120i bude nejsilnější nafťák jistě šlágrem. U jiných značek v této třídě se za naftu krutě platí, viz Golf 1.6 75 kW a 1.9 TDI 77 kW; rozdíl v cenách činí více než sto tisíc korun (!). Z benzínů je proto zajímavější šestnáctistovka, která stojí o 125 tisíc méně než benzínový dvoulitr. Svou dynamikou bohatě postačí pro běžný provoz a díky své ceně bude ideálním artiklem pro ty, co chtějí BMW, ale jaksi nemají mnoho financí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední masce dominují ledvinky a zamračené světlomety --- Z profilu vyniká dlouhá příď a silný C-sloupek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Světlomety nezasahují do pátých dveří, na karoserii najdete sérii hran

Spousta příplatkové výbavy

Je však vhodné poznamenat, že ačkoliv jsou ceny docela příznivé (pokud srovnávám s přímou konkurencí, Audi A3 Sportback), základní výbavě jedničkového bavoráku stále cosi chybí. Ve standardu není klimatizace, loketní opěrka, tempomat či el. ovládání oken vzadu. Nic z toho ale nemá v základu ani Sportback, takže netřeba příliš žehrat, oba vozy se nachází v luxusním segmentu nižší střední třídy, kde se holt musí za některé „drobnosti“ doplatit. BMW 1 naopak potěší tím, že má v základu stabilizační systém (DSC), hlavové airbagy a palubní počítač, což audině chybí. Budete-li si chtít jedničku trošku dovybavit, počítejte s následujícími položkami:

  • přední loketní opěrka: 4 920 Kč,
  • tempomat: 8 210 Kč,
  • duální automatická klimatizace: 49 240 Kč (jiná v nabídce není),
  • sportovní multifunkční volant: 8 860 Kč,
  • sportovní sedačky: 19 700 Kč,
  • rádio BMW Audio: 13 130 Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Detail na příď a světlomety --- Klika dveří se pohybuje oproti trojce pouze ve vodorovném směru 

K tomu připočítejte ještě metalízu (20 350 Kč), tedy pokud vám nestačí základní bílá, černá a červená. Seznam příplatkové výbavy je skutečně rozsáhlý, takže není problém cenu jedničky téměř zdvojnásobit. Např. testovaná 120d se ze základu 755 tisíc vyšplhala snadno k 950tisícové hranici, a to neměla sportovní sedačky, 17" kola, navigaci či přípravu pro telefon. Zde je vhodné upozornit na existenci výhodných paketů, které spojují různé prvky výbavy a jejich cena je o poznání nižší, než kdybyste vše pořizovali zvlášť. Např. komfortní paket, který obsahuje světelný paket, 16" kola z lehkých slitin, doplňky interiéru v titanové barvě, loketní opěrku vpředu, sportovní multifunkční volant potažený kůží, držák na nápoje, dešťový senzor, tempomat, zatmavování vnitřního zpětného zrcátka a PDC, stojí 62 700 Kč. Kompletní ceník příplatkové výbavy najdete ve starším článku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní světlomety zasahují až k oknu pátých dveří --- Spodní část nárazníku a výfuková soustava

„Staré dobré BMW“

BMW 1 patří do stále rostoucí rodinky vozů designéra Bangla, který má nyní kromě současné trojky na svědomí všechny bavorské vdolečky. Nejprve se jeho výtvory stávaly obětí kritiky, nyní si „svět“ začal zvykat a už opět považuje mnichovské vozy za „klasické bavoráky“. Jednička je plná ostrých hran, dominuje dlouhá přední kapota s klasickými ledvinkami a zamračenými světlomety, záď trošku připomíná pětkové kombi; má ale výše posazená světla s odlišným tvarem. Přední náprava uložená co nejvíce vpředu a dlouhá kapota jsou důsledkem uložení motoru; díky tomu dosahuje jednička ideálního rozložení hmotnosti 50:50, což má pozitivní dopad na její jízdní vlastnosti. Ve standardu jsou 16" plechová kola, lité šestnáctky jsou na testovaném voze za příplatek. Ještě dodám, že auto dokáže jet rychlostí do 80 km/h i po defektu pneumatiky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Palivová nádrž --- Zrcátka mohla být nepatrně větší

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Litá 16" kola jsou za příplatek --- Kapsa ve dveřích postačí na mapy a drobnosti

Tip: pro zájemce je tu už hotový tuning paket od firmy AC Schnitzer

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krátce o jedničkové řadě, přehled cen, vzhled
  2. Palubní deska, místo vpředu a vzadu, zavazadlový prostor
  3. Naftový dvoulitr: orchestr pod kapotou, hodnocení
  4. Parametry, ceny, výbavy, přehled motorů
  5. Fotogalerie - všechny snímky pohromadě

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 236 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků