Kapitoly článku:
- Design, nová šestnáctistovka
- Charakter motoru, ovladatelnost, jízdní vlastnosti, řazení
- Dynamika, převody, spotřeba, DTC, je drahá?
- Jedna nebo tři?, 118i je optimum, výbava, parametry
- Přehled motorů, komentovaná fotogalerie, část 1.
- Komentovaná fotogalerie, část 2.
1er versus 3er? Ale jděte...
Při pohledu na tato čísla mnohé napadlo, že za cenu jedničky si mohou pořídit dosluhující trojkové BMW, které se již delší dobu nabízí za velmi výhodných podmínek. Za cenu BMW 320d s paketem Exclusive za 895 tisíc Kč si horko těžko postavíte srovnatelné 120d a trojka je přece kus auta, slýchal jsem často. Tyto úvahy mi ale nejdou do hlavy, jedničková a trojková řada spolu mají společného asi tolik jako Dr. Jekyll a Mr. Hyde a váhat mezi nimi mi přijde být stejně pošetilé jako rozhodovat se v lednu mezi nákupem plavek a zimního kabátu. Zatímco trojka je praktickým reprezentativním vozem, které svým charakterem málokoho zklame, jednička je čistý sportovní „hardcore“, který jasně míří na jediné využití – radost z jízdy. Té jde stranou úplně všechno, celý vůz se soustředí čisté na řidiče a jeho požitek z řízení. V této disciplíně jednička také jasně kraluje a ačkoli vám bude hodně lidí tvrdit, jak je trojka etalonem radosti z jízdy, ani trochu jim nevěřte, vedle jedničky je pouhým odvárkem a to co jsem zažíval po 1700 km ježdění s BMW 1 jsem v trojce nikdy za dobu jejího vlastnictví ani náznakem neokusil.
Tím neříkám, že je ten který vůz lepší nebo horší, každý je zkrátka úplně jiný a pokud toužíte po tom si zajezdit, pusťte trojku z hlavy, jednička jí v tomto hravě převálcuje. Pokud naopak preferujete denní využití, komfort, praktičnost a rádi si zajezdíte jen občas, bude tou pravou trojka, která je mnohem kompromisnější volbou.
Optimum má jméno 118i
Ačkoli není nejmenší motor BMW žádným chudým příbuzným, ale důstojnou základní motorizací, je třeba říci, že jeho výkon je výsměchem možnostem podvozku a vozu by slušelo početnější stádo koní, které by umožnilo lépe využít potenciálu auta. Tady ale nastává problém, verze 118d s 90 kW a cenovkou 680 tisíc Kč nic neřeší, slabší diesel mi k jedničce vůbec nesedl a považuji ho za horší volbu než základní benzín. Obě „stodvacítky“ s velice slušnými výkony a dynamickými parametry se pak prodávají za ceny okolo 750 tisíc Kč, což je velmi vysoký nárůst oproti základní ceně, kromě výkonu navíc totiž nedostanete skoro nic, maximálně drobnosti jako lakované kliky dceří v základu. Jak z toho ven? Via media aurea, tvrdili již staří Římané, tedy zlatá střední cesta. Ta u BMW má jméno 118i, za kterým se skrývá použití benzinového dvoulitru s maximálním výkonem „ořezaným“ na 95 kW a posazeným do nižších otáček (5750 ot.). Na českém trhu se tato verze prodává od začátku března, a to za sympatickou cenu 670 000 Kč, stovkou za 9,4 s a maximálkou 208 km/h. Zatím jsem neměl možnost vůz řídit, ale zahraniční testy se o něm vyjadřují velice pochvalně a vzhledem k ceně půjde zřejmě opravdu o nejrozumnější kompromis mezi přijatelnou cenou a jízdními výkony odpovídajícími charakteru vozu.
Srdcovka
BMW 116i není vozem, který byste si vybrali po dlouhém porovnávaní tabulkových parametrů všemožných vozů, hledajíc ideální auto pro práci i rodinu. Nebude náhradou klasických rodinných kompaktů, zato bude skvělým doplňkem k vašemu rodinnému autu nebo perfektním autem pro svobodné mladé lidi, kterým pojem radost z jízdy není cizí. Jedničkové BMW je nekompromisní volbou ukazující podstatu bavorských automobilů, kterou si musíte vybrat srdcem. Sportovně založeným řidičům se odvděčí perfektním pracovištěm, skvělou ovladatelností, příkladnými jízdními vlastnostmi a i se základním motorem solidními jízdními výkony, které jim nenabídne žádný jiný stejně dostupný vůz. Co na tom, že budete mít pětidvéřový vůz pro dva, s kufrem dobrým tak pro sadu golfových holí a nákup drobností na večerní párty? Sníte-li o autě, které vám při každé jízdě vykouzlí úsměv na tváři, je pro vás jednička tou nejlepší volbou, radost z jízdy umí vyrábět s neopakovatelnou výdrží a intenzitou.
Cena v základní výbavě: 615 000 Kč
Cena v testované výbavě: 853 640 Kč
Základní výbava: 6 airbagů, centrální zamykání na DO, DSC, sada pro opravu píchlé pneumatiky, dvoustupňová brzdová světla, posilovač řízení, palubní počítač, úchyty pro střešní nosič, jednodotyková elektrická okna vpředu, stříbrný dekor palubní desky, dělené zadní opěradlo, asférická vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná, bílé kryty blikačů
Příplatková výbava: Multifunkční volant (+4 920), sportovní, kůží potažený volant (+8 860), kola z lehkých slitin radial spoke 139 (+19 700), paket vnějších zpětných zrcátek (+7 550), díly exteriéru v barvě karoserie (+6 890), skleněné střešní okno, elektrické ovládání, zasouvání a vyklápění (+31 190), velurové koberečky (+3 280), automatické zacloňování vnitřního zpětného zrcátka (+5 250), kuřácký paket (zdarma), držák nápojů (+1 310), výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+1 640), ISOFIX (+3 280), loketní opěrka vpředu (+4 920), ozdobné prvky interiéru v barvě stříbrná (zdarma), mlhovky (+6 570), xenonová světla (+17 400), ostřikovače světlometů (+8 540), automatická klimatizace (+49 240), rádio Business CD (+19 700), Hi-Fi systém (+17 070), metalíza Titanium Silver (+20 350), akustická signalizace zapnutí bezpečnostních pásů (980)
Plusy:
- Famózní jízdní vlastnosti
- Charakterní motor
- Výtečné řízení a brzdy
- Pozice za volantem, prostor na předních sedadlech
- Design a styl
Minusy:
- Reakce motoru na plynový pedál, pomalu klesající otáčky
- Dynamika v nízkých rychlostech
- Dlouhé dráhy řazení
- Prostor na zadních sedadlech, malý kufr
Technické parametry
Motor
- Řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec 16V uložen vpředu podél za přední nápravou, ventilový rozvod DOHC, proměnné časování sacích a výfukových ventilů
- Objem: 1596 cm3
- Největší výkon: 85 kW (115 koní) při 6000 ot./min
- Největší točivý moment: 150 Nm při 4300 ot./min
- Palivo: Natural 91-98
Provozní vlastnosti
- Max. rychlost: 200 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 s
- Spotřeba paliva (l/100 km):
- Město: 10,5
- Mimo město: 5,9
- Kombinovaná: 7,5
- Emise CO2 (g/km): 181
- Objem palivové nádrže: 50 l
Podvozek
- Zavěšení předních kol: Celohliníková dvouprvková náprava s tažnou vzpěrou a pružicími jednotkami s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči (vzpěry McPherson)
- Zavěšení zadních kol: Pětiprvkové zavěšení
- Rozměr kol: 6,5Jx16
- Rozměr pneumatik: 195/55 R16
Hmotnosti
- Pohotovostní hmotnost: 1205 kg
- Užitečná hmotnost: 635 kg
Vnější rozměry
- Délka: 4227 mm
- Šířka: 1751 mm
- Výška: 1430 mm
- Rozvor náprav: 2660 mm
- Rozchod kol: 1497 mm
Vnitřní rozměry
- Základní objem zavazadlového prostoru: 330 l
- Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: 1150 l