Po jisté odmlce jsme si opět proklepli jednu ojetinku. A už teď víme, jak se bude její test jmenovat: beránek v rouše vlčím…
Některá auta na to na první pohled vůbec nevypadají, ale umí být pekelně rychlá, ale pak jsou také vozy, od nichž byste podle jejich zevnějšku čekali více.
A do té druhé skupiny patří ojetina, kterou jsme nedávno vyzkoušeli. Šlo model, jenž byl v době svého zrodu, tedy v roce 2006, vůbec nejlevnějším automobilem značky BMW, který se tehdy dal koupit. Řeč je o kompaktním pětidveřovém hatchbacku BMW 116i (E87) vyráběném v letech 2004 až 2011, který v daném segmentu vyniká (stejně jako jeho nástupce) klasickým uspořádáním pohonné soustavy. Jak je vidět i z přiložených snímků, motor je umístěn podélně za přední nápravou a pohání kola zadní nápravy.
Testované BMW 116i z roku 2006 bylo vybaveno spoustou příplatkových prvků
Námi zkoušený vůz byl vyroben v roce 2006 a v době testu měl najeto přibližně 131 000 km. Jako nový byl zakoupen v České republice a opatřen je řádně vedenou servisní knížkou. Jeho stav jsme i při podrobné technické prohlídce na zvedáku hodnotili jako velmi dobrý. Neshledali jsme žádné známky výraznějšího opotřebení ani vážnější havárie, pouze okolí obou zadních blatníků bylo z neznámého důvodu lakováno.
BMW 116i překvapilo (s ohledem na nejlevnější motor) širokou škálou příplatkové výbavy. Na první pohled si všimneme optického M paketu se specifickými nárazníky, vpředu s náběhy vzduchu k brzdám, vzadu s náznakovým difuzorem, a sedmnáctipalcových litých ráfků. Dojem exkluzivity podporuje také instalace xenonových světlometů s typickými zdvojenými obroučkami parkovacích světlel v podobě „andělských očí“.
Prostor pro posádku svým objemem odpovídá poslání a koncepci vozu...
Interiér byl čalouněn kombinací látky a nepříliš hodnotně působící kůže. Z programu BMW M pocházely tříramenný multifunkční volant s malým průměrem a tlustým věncem, madlo řadicí páky, ale především prvotřídní sportovní sedadla s všestrannou, vesměs manuální regulací. Nastavit u nich lze nejen sklon sedáku, ale také jeho délku, elektricky lze regulovat šířku bočních opor opěradla a přizpůsobit ji proporcím konkrétní postavy.
Neobjevili jsme známky vážnější havárie ani výraznější vůle na ramenech
Ve výbavě nechyběla samočinná dvouzónová klimatizace, rádio BMW Business s přehrávačem CD ani startování tlačítkem (ovšem až po vložení transpondéru, čili prakticky k ničemu). Na předních sedadlech je místa tak akorát, vzadu je pak třeba uskromnit se, zvláště na šířku je to tam maximálně pro dva dospělé.
Interiér byl celkem dobře vybaven
Motor naskakoval bez obtíží, ovšem za studena měl zprvu tendenci vynechávat a cukat. Po několika desítkách metrů se ale už choval kultivovaně. Jeho zvuk nezapře malý objem, nicméně ve vyšších otáčkách působí celkem dravě. Jízdní vlastnosti byly precizní, řízení přímé a řazení šestistupňové převodovky přesné. Celý podvozek včetně brzdové soustavy je s ohledem na motor s výkonem pouhých 115 koní (85 kW) velkoryse předimenzován.
Předběžný závěr: auto pěkné, zachovalé a dobře vybavené, ovšem žalostně pomalé. Cena 199 999 Kč včetně DPH je o něco vyšší, než bychom čekali, na druhou stranu BMW 116i s takto dlouhým seznamem příplatkové výbavy v inzertních rubrikách jen tak nenajdete…