Kapitoly článku:
Za volantem nelze nic vytknout
Jakmile jsme se usadili za volant, bylo nám jasné, že toto je přesně takové BMW, jaké známe. Palubní deska je kombinací staré trojky a modelu X3 a samozřejmě přináší i svoje vlastní finesy. Povrch palubky je z měkčeného plastu s velmi hezkou úpravou, kaplička je však z plastu tvrdého a hladkého a působí, jakby ke zbytku moc nepatřila. Středová konzola s ovládáním rádia a klimatizace (vše hezky ergonomické a hned po ruce) končí odkládací kapsou na středovém tunelu. Následuje řazení, páka je oproti trojce delší, stejně jako dráhy řazení; to je ale velmi přesné a snadné. V základu je šestikvalt (vystavena byla verze 120i).
Palubní deska si vzala to nejlepší ze všech modelů. Tvarem se nejvíce
podobá modelu X3 --- Motor se nestartuje klíčkem, ale tlačítkem
--- Analogové budíky nesmí chybět
Za řadicí pákou jsou dva otvory pro odložení malých nápojů, páka ruční brzdy a loketní opěrka, podobnost s X3 nebo 3 je nasnadě včetně vykousnutí opěrky v místě ruční brzdy. Opěrka má malý odkládací prostor a lze ji zcela odklopit. Středový tunel je vysoko, podobně jako u dalších modelů BMW. Potěšil nás multifunkční volant s koženým potahem, skvělým tvarem a sílou věnce, ideálním průměrem a provedením střední části s airbagem. Rozsah nastavení je velmi široký, samozřejmě podélně i výškově.
Posezeníčko
Přední sedadla jakoby vypadla z oka těm sportovním z trojky, jsou nastavitelná v osmi směrech (vertikálně, horizontálně, sklon celého sedadla a sklon opěradla), nechybí ani obligátní prodloužení sedáku. Sedadlům nelze nic vytknout (jsou ale za příplatek), na první posez jsou nesmírně pohodlná a přitom disponují dostatečným bočním vedením, které udrží v zatáčkách; kdo zná sportovní sedačky z trojky, ví své. Odkládacích ploch není v jedničce mnoho, kromě dvou držáků na nápoj v tunelu jsou tu ještě malé kapsy ve dveřích (ovšem ne nápoje), něco málo uložíte v loketní opěrce a skutečně jen nouzový prostor je před spolujezdcem – sotva na malou mapu.
Sedadla zkrátka nemají chybu. Hladí tělo, mají výrazné boční vedení,
podpírají stehna. Co si přát víc?
Motor se nestartuje klíčem, ale tlačítkem Engine Stop/Start, které se nachází vpravo od volantu na palubce. Pod ním je otvor pro vložení „poloklíče“. Tlačítka centrálního zamykání, vypínání stabilizace (DSC) a výstražných světel jsou umístěna mezi výdechy klimatizace. Trošku mi zde chybělo míchání teplého a studeného vzduchu. Přístroje v kapličce jsou přehledné, chybí ale klasický analogový ekonoměr; místo něj je tu palivoměr, což mne trochu mrzí, na ekonoměr jsem si ve trojce zvykl.
Kufříček spíše menší
Zavazadlový prostor má lehce podprůměrný objem 330 litrů (pohon zadních kol ubírá prostor), jeho využitelnost ze zdála být dobrá. Páté dveře se otvírají vyklopením znaku BMW, a to do dostatečné výšky. Kufr lze zvětšit sklopením sedadel na 1 150 l; sklopení je snadné, sklápí se pouze opěradla. Díky tomu, že dno zavazadlového prostoru je poměrně vysoko, vznikne po sklopení rovná plocha. Dveře šly zavírat snadno a bez použití síly.
Zavazadlový prostor má spíše průměrný objem 330 litrů
Motor vpředu, pohon vzadu
Ve své třídě má BMW 1 unikátní koncepci, motor uložen podélně za přední nápravou, poháněna jsou zadní kola. Díky tomu bylo dosaženo ideálního rozložení hmotnosti, což by mělo mít samozřejmě blahý vliv na jízdní vlastnosti, zejména eliminaci nedotáčivosti, která je běžná u aut s větším zatížením přední nápravy (motor uložený před nápravou, pohon předních kol). Už v základu by měl být stabilizační systém DSC, který pomůže zadnímu pohonu na mokrém povrchu; zde má zadokolka oproti předokolce malou nevýhodu, naopak na suchu vede.
--- Pod kapotou vystaveného modelu se ukrýval zážehový dvoulitr
Na trh vstoupí BMW 1 se čtyřmi motory:
- 116i: zážehový motor 1.6 85 kW
- 120i: zážehový motor 2.0 110 kW
- 118d: naftový motor 2.0 90 kW
- 120d: naftový motor 2.0 120 kW
Oba zážehové motory používají systém Double Vanos (proměnné časování ventilů), jen silnější je ale vybaven systémem Valvetronic (proměnný zdvih ventilů). Dvoultr byl upraven z trojky, díky čemuž nabízí o 5 kW více, úpravy se dotkly zejména sacího a výfukového potrubí. Tím byla snížena i spotřeba, BMW udává 7,4 l/100 km (2.0 FSI v Golfu má 6,9 l). Šestnáctistovka s 85 kW má spotřebu 7,5 l – je to logické, má s autem více práce. Naftu zastupují dva dvoulitry se vstřikováním Common Rail druhé generace a proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla. První verze má výkon 90 kW, druhá 120 kW. Spotřeba první verze je 5,6 l, druhé 5,7 l.
Přehled motorů |
116i |
120i |
118d |
120d |
Objem |
1.6 l |
2.0 l |
2.0 l |
2.0 l |
Výkon |
85 kW/115 PS |
110 kW/150 PS |
90 kW/122 PS |
120 kW/163 PS |
při otáčkách |
6 000/min. |
6 200/min. |
4 000/min. |
4 000/min. |
Točivý moment |
150 Nm |
200 Nm |
280 Nm |
340 Nm |
při otáčkách |
4 300/min. |
3 600/min. |
2 000/min. |
2 000/min. |
Max. rychlost |
200 km/h |
217 km/h |
201 km/h |
220 km/h |
Zrychlení na 100 km/h |
10,8 s |
8,7 s |
10,0 s |
7,9 s |
Spotřeba na 100 km |
7,5 l |
7,4 l |
5,6 l |
5,7 l |
Kromě 116i dostanou všechny motory manuální šestikvalt, za příplatek bude pro 120i a 120d dostupný i šestistupňový automat s možností sekvenčního řazení Steptronic.
Jednička pro BMW 1
BMW 1 je jednoznačně povedeným vozem a důstojným zástupcem celé modelové řady BMW. Celkové pocity nám říkají, že nebýt rozměrů a provedení karoserie hatchback, mohl by tento bavorák klidně spadat do střední třídy. Zatímco u některých aut třídy se po usednutí za volant dostavuje jakýsi „plastový dojem“ (těžko se to popisuje), zde máte naopak pocit, že sedíte v mohutném a drahém voze – to je ostatně pravda, neboť předběžné ceny BMW 1 začínají na 615 000 Kč za 116i; v základu by ale měla být klimatizace, šest airbagů i DSC:
- 116i: 615 000 Kč
- 120i: 740 000 Kč
- 118d: 680 000 Kč
- 120d: 755 000 Kč
Pokud jste uvažovali o koupi bavoráku a trojka se vám zdá příliš velká a drahá, Compact zase designově méně povedený, je jednička velmi dobrou volbou. S finálním hodnocením počkejme ještě na jízdní dojmy, vše ale napovídá tomu, že zde bude BMW 1 excelovat – má k tomu velmi dobré rodové předpoklady.