BMW 1 M Coupe: ostrá „jednička“ útočí

BMW právě odhalilo nejvýkonnější typ své nejmenší řady. M1 to není, 1 M ale ano. Pod kapotou skrývá 335 koní a další libůstky.

Jak je již z oficiálních propagačních snímků, na nichž vidíme novinku ve společnosti BMW M3 (E30) z roku 1988, patrné, značka z Bavorska se svým novým modelem hodlá obracet k tomu nejlepšímu, co s označením „M“ dosud představila. Vůz vychází ze stávajícího kupé BMW 135i a jeho pojmenování bylo pro bavorské oříškem. Nakonec se uchýlili k formulaci „1 M“, aby zabránili podobnosti s legendárním sportovním strojem BMW M1. Oproti standardnímu typu 135i je novinka o 5 mm delší, 53 mm širší a 13 mm vyšší. Stejným směrem bohužel zamířila i pohotovostní hmotnost, kterou se konstruktérům oproti očekáváním nepodařilo snížit - má hodnotu 1 495 kg dle DIN resp. 1 570 kg evropské metodiky (vč. řidiče), což je o 40 kg více než u výchozího modelu.

Pod přední kapotou objevíme podélně uložený, třílitrový šestiválec s dvojitým přeplňováním převzatý z modelu Z4 35iS, jenž je naladěna na výkon 335 koní (246 kW) při 5 900 ot./min. a točivý moment 450 Nm v rozmezí od 1 500 do 4 500 ot./min. (krátkodobý overboost přidává dalších 50 Nm). Omezovač zasahuje na hranici 7 000 ot./min. Alespoň zpočátku prodejů bude BMW 1 M Coupe dodáváno výhradně v kombinaci s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou s „těsnějšími“ převody a vykon bude na zadní kola přenášen skrze samosvorný diferenciál. Zrychlení z klidu na 100 km/h absolvuje nejmenší z rodu „M“ za 4,9 s a dosáhne elektronicky omezené rychlosti 250 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Zřejmě nejvíce úprav však najdeme na podvozku. Hliníkové závěsy kol byly povětšinou adaptovány z většího BMW M3, totéž platí o účinnějších brzdách s odvrtávanými kotouči o průměru 360 mm vpředu a 350 mm vzadu. Řízení je opatřeno „polohydraulickým” posilovačem Servotronic s degresivním účinkem v závislosti na rychlosti jízdy. Stejně jako dražší vozy z řady „M“ je i model 1 M opatřen tlačítkem M Drive přiostřujícím odezvu plynového pedálu v případě potřeby sportovní jízdy. Devatenáctipalcová litá kola pocházejí z paketu M3 Competition a najdeme je také na omezené sérii strojů M3 GTS. V případě „jedničky“ jsou ráfky široké 9 palců vpředu a 10 palců vzadu a obouvají pneumatiky o rozměrech 245/35, resp. 265/35.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zvenčí si všimneme sady nových plastů, do níž patří oba nárazníky, prahové obklady nebo zpětná zrcátka, za pozornost stojí také výrazně „vytažené“ blatníky, dva páry koncovek výfuků kruhového průřezu či zadní svítilny využívající LED. K dispozici jsou jen tři barevné odstíny karoserie, základem je nemetalická bílá Alpine, ale připlatit si lze za metalízy černá Sapphire a oranžová Valencia, jež byla namíchána speciálně pro model BMW 1 M Coupe. Uvnitř zaznamenáme typické prvky řady „M“ od čalounění v kombinaci kůže a Alcantary přes sportovní volant až po upravený přístrojový štít.

Prodeje nového BMW 1 M Coupe mají být v omezených počtech zahájeny během nadcházejícího jara, do té doby si také budeme muset počkat na české ceny a další podrobnosti. V Německu by se 1 M Coupe měla začít prodávat za 50 500 Eur, tedy přibližně 1,25 milionu Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 1 M Coupe
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků