BMW 1 M Coupe od Hartge: návrat k benzínu!

Německá ladičská společnost Hartge upravila špičkové BMW 1 M Coupe a dostala z něj 401 koní.

V poslední době jde firma Hartge, specialista na automobily BMW, s dobou a v souvislosti s průběžně rostoucími prodeji vznětových motorů upravuje především dieselové varianty mnichovských strojů. Z poslední doby si vzpomeneme třeba na „pětku“ BMW 535d Hartge nebo novou „jedničku“ BMW 1 (F20) Hartge s posílenými motory verzí 116d, 118d a 120d.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 1 M Coupe v ladění společností Hartge

Tentokrát si ale u Hartge vzali do prádla kompaktní BMW 1 M Coupe (E82). Když bylo toto velmi čiperné kupé na sklonku předloňského roku představeno, vzbudilo u příznivců značky vlnu nadšení, neboť na silnice vrátilo to nejlepší, co pod označením „M“ dosud vzniklo, včetně BMW M3 (E30) z roku 1988.

BMW

BMW 1 M Coupe: ostrá „jednička“ útočí

V případě své nové stavby se u Hartge soustředili především na zlepšení výkonových a provozních parametrů motoru N54B30A známého také z vozů BMW Z4 35iS. Připomeňme, že jde o zážehový řadový šestiválec s objemem 3,0 l a dvojitým přeplňováním, který ve svém standardním naladění dosahuje výkonu 340 koní (250 kW) při 5 900 ot./min. a točivého momentu 500 Nm v rozmezí od 1 500 do 4 000 ot./min.

Díky několika dílčím a nepříliš rozsáhlým úpravám (jde především o přeprogramovanou řídicí jednotku a nový poslední díl výfuku vyrobený z nerezové oceli a opatřený dvěma páry ozdobných koncovek) narostl výkon motoru na 401 koní (295 kW) při 5 850 ot./min. a točivý moment na 530 Nm při 2 950 ot./min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový poslední díl výfuku a porovnání výkonových parametrů a průběhových křivek nového ladění Hartge se sériovým provedením motoru N54B30A

Nárůsty to nejsou nijak závratné, přesto údajně postačí ke zkrácení doby potřebné pro zrychlení z 0 na 200 km/h z 13,52 s na 11,34 s. Nejvyšší rychlost zůstala omezena hranicí 250 km/h, představitelé Hartge ale slibují omezení spotřeby paliva v průměru o 0,5 l/100 km. Dobře, ale nikoli nejlépe.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
U Hartge připravili pro BMW 1 M Coupe různé druhy doplňků

BMW 1 M Coupe v dílnách Hartge dostalo kromě mírně posíleného motoru také sportovní pérování snižující světlou výšku o 30 mm na obou nápravách, několik druhů spoilerů na víku zavazadlového prostoru a v horní části zadního okna či hliníkové pedály.

BMW

BMW 1 M Coupé od TechTecu posílilo až na 450 koní

Za zmínku stojí, že již dříve představené modifikace BMW 1 M Coupe z dílny konkurenční značky Manhart dosahuje výkonu 420 koní (309 kW), zatímco ladičským firmám RevoSport a TechTec se při ladění tohoto vozu podařilo shodně dosáhnout hranice 450 koní (336 kW).

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina | 1 příspěvek
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků