BMW 1 mělo být jedním z lákadel ženevského autosalonu. Nakonec zůstalo zahaleno rouškou tajemství. Co se nestalo na začátku března, stalo se nyní. Bavorská automobilka vypustila první oficiální obrázky BMW 1 společně s prvními informacemi.
Volkswagen Golf, Opel Astra a další cenově výše postavené modely nižší střední třídy dostaly dalšího konkurenta. Bavorská automobilka zveřejnila první oficiální obrázky a informace o novém modelu, který hodlá oslabit "nedobytné" pozice klasických zástupců jako Golf nebo Astra. BMW přitom zůstalo věrno tradici, také jednička využivá pro bavorák typické rozložení - motor vpředu, náhon vzadu.
Tip: Přečtěte si test BMW 320i a stáhněte si plakáty BMW 1.
Klasicky odvážný, odvážně klasický
Odvážné tvary, ostré linky a prolisy vytvářející nezbytný dojem dynamiky charakterizují všechny poslední bavoráky, jednička není žádnou výjimkou. Ze všech stran prozrazuje inspiraci svými sourozenci, následuje nastoupenou cestu a dokonale doplňuje mozaiku nabízených modelů. O slovo se opět hlásí výrazné přední světlomety, chromovaná mřížka chladiče a výrazné prolisy po stranách dynamicky střiženého kabátu.
Zadní částí vyjadřuje automobilka svoji vizi hatchbacku, v hlavní roli vystupuje mohutná nárazník a ostře řezané zadní světlomety. S motorem vpředu a náhonem na zadní kola se BMW 1 vymyká běžně zažitým standardům nižší střední třídy. Novinka měří na délku 4230 mm, tedy o 240 mm než klasická trojka a 3 cm méně než BMW 3 Compact. Zavazadlový prostor poskytne v základní poloze objem 330 litrů, po sklopení zadních sedaček vzroste objem na 1150 litrů.
Pětidveřový hatchback bude uveden na trh letos na podzim, třídveřová varianta bude následovat v polovině příštího roku. Počítá se rovněž s kupé a kabrioletem, chybět nebude ani klasická sportovní M verze.
Nejdříve čtyři motory
Motorová paleta zahrne zpočátku čtyři pohonné jednotky. Zážehové agregáty zahrnou 1.6 s výkonem 85 kW/115 k. při 6000 ot./min a 2,0 l s výkonem 110 kW/150 k při 6200 ot./min). S prvním motorem dosáhne automobil maximální rychlosti 200 km/h, zrychlení z 0 na 100 potrvá 10,8 s. Kombinovaná spotřeba činí 7,5 l. Druhá zažehová jednotka umožní maximální rychlost 217 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s a kombinovanou spotřebu 7,4 l.
Naftu zastupuje motor s objemem 2.0 l s výkonem 90 kW/122 k při 4000 ot./min a 120 kW/160 k při 4000 ot./m. Maximální rychlost činí v tomto případě 201 km/h a 220 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h 10 a 7,9 s, kombinovaná spotřeba 5,6 a 5,7 l nafty na 100 km.
Označení jednotlivých verzí:
- 116i: zážehový motor 1.6 85 kW
- 120i: zážehový motor 2.0 110 kW
- 118d: naftový motor 2.0 90 kW
- 120d: naftový motor 2.0 120 kW
Ve všech verzí BMW 1 bude standardně šestistupňová převodovka, verze BMW s nejslabším motorem bude mít rychlostí pět. Za příplatek bude možno získat šestistupňový automat. O bezpečnost posádky se starají dva čelní a dva hlavové airbagy, systém jízdní stability DSC, brzdový asistent, nechybí dvoustupňové světlomety. Všechna čtyři kola jsou osazena kotoučovými brzdami. Výborných výsledků by mělo BMW 1 dosáhnout v crash testech Euro NCAP.
Přehled motorů |
116i |
120i |
118d |
120d |
Objem |
1.6 l |
2.0 l |
2.0 l |
2.0 l |
Výkon |
85 kW/115 PS |
110 kW/150 PS |
90 kW/122 PS |
120 kW/163 PS |
při otáčkách |
6 000/min. |
6 200/min. |
4 000/min. |
4 000/min. |
Točivý moment |
150 Nm |
200 Nm |
280 Nm |
340 Nm |
při otáčkách |
4 300/min. |
3 600/min. |
2 000/min. |
2 000/min. |
Max. rychlost |
200 km/h |
217 km/h |
201 km/h |
220 km/h |
Zrychlení na 100 km/h |
10,8 s |
8,7 s |
10,0 s |
7,9 s |
Spotřeba na 100 km |
7,5 l |
7,4 l |
5,6 l |
5,7 l |
Prodej BMW 1 se v Česku plánuje od září tohoto roku, první skladové vozy budou na přelomu září a října, dodací lhůty až tři měsíce. Základní cena modelu 116i by neměla v Německu překročit 20 tisíc eur, později se objeví i šestiválce, které už k image BMW zkrátka patří.
Fotogalerie