Bloodhound SSC: Tři motory, padáky a maximálka 1609 km/h

22 komentářů

Nargon
20. června • 8:40

Páni 13.5m dlouhá kára. S tím se musí hrozně špatně parkovat když jde člověk nakoupit do obchoďáku. A jak velkej to má kufr?
:-D:-D

Vana666
20. června • 11:34

velký kufr nepotřebuješ, při té maximálce to stihneš otočit do šopingu a zpět za den několikrát

Fantomas
20. června • 13:15

Ale je to o pokutu :-)

Vana666
20. června • 13:43

nj, ale kdo ti ji dá ? Radary takovou rychlost asi ani nezměří a passatům by to taky mohlo ujet :-)

KptBobr
19. června • 22:43

Přes Hakskeen Pan jsem jel nedavno při návratu z jihu Namibie (Fish River Canyon) do S.A., je to poradna plan, vůbec jsem to netusil. Kdybych byval vedel, prohledl bych si to tam vice:-/

Quebe
19. června • 22:19

Je to super, jen alespoň pro mě to trochu ztrácí kouzlo, že to nejsou auta v pravém slova smyslu - o pohon se stará hlavně raketa a ne motor pohánějící kola.

Gouda
20. června • 11:33

Podle definice FIA to auto je a to je jediné, na čem záleží. Auta s poháněnými koly mají svou kategorii, momentálně rekord drží Vesco Turbinator, myslím kolem 750 km/h.

Gouda
19. června • 15:09

Bloodhound SSC není jediný kandidát na rychlostní rekord, i když je to ten nejlépe připravený, nejlépe zajištěný, technologicky nejpokročilejší a mediálně nejvděčnější (zveřejňují úplně všechno do nejzažších detailů). Po dlouhé době se o totéž snaží více týmů. Možná se dokonce dočkáme podobného šílenství, jako v letech 63-65.
O metu 800 mil/h, a tím o překonání stávajícího rekordu, se bude nejdříve snažit North American Eagle, který už je v poměrně pokročilé fázi vývoje. Je to vlastně "jen" konvertovaný F-104 Starfighter, což je levné, ale ne zrovna aerodynamicky ideální. A navíc budou muset spěchat, protože Bloodhound plánuje 800 mil/h jako test už v roce 2015. Pak už budou mít smůlu, jejich koncepce vyšší rychlosti nedovoluje.
Na 1000 mil/h bude chtít kromě Bloodhoundu SSC dosáhnout i dobře vypadající Aussie Invader 5R z dílny Rosco McGlashana, který upřednostňuje hrubou sílu. Je to těžká ocelová trubka s masivní raketou (někdo to popsal jako Saturn V položený na bok), cílové rychlostí má dosáhnout už za 20 sekund při 3g. Ale například jeho kola si technologicky s Bloodhoundem nezadají.
Nedávno se ozval i Craig Breedlove, který se chce na 1000 mil/h dostat se dvěma proudovými motory J79. A existují i další týmy s různě radikálními designy (lightweight, duck-nose, komický výkonný XLR99), které o sobě nedávají moc slyšet.

Fantomas
19. června • 16:26

Moc zajímavé, asi to pečlivě sledujete, díky.
Zajímalo by mě kde našli tak dlouhou a tak hladkou rovinu?
A říkám si třeba jak dokážou kola vydržet tak obrovské odstředivé síly a ještě takové nárazy do země. Nebo že auto při sebemenší nerovnosti neodletí daleko pryč...

Gouda
19. června • 17:49

Tým Bloodhound SSC hledal trať pomocí masivního průzkumu satelitních snímků a přímého testování povrchu. Nakonec vybrali plošinu Hakskeen Pan v JAR. Ručně sesbírali veškeré kameny větší, než hrací kulička, z plochy asi 20x2 km. To bude jejich závodní trať a pokud se něco pokazí při brždění, stejně to nebude stačit.
Kola se budou při maximální rychlosti točit 10000 rpm, jejich okraj bude vystaven odstředivému přetížení 50000g. Proto jsou vykovaná z jednoho kusu hliníku. Pokud přece na nějaký šutr natrefí, bude z toho problém o hodně vysoké kinetické energii.
Co se týče nerovností, tak ty by tam z podstaty toho povrchu moc být neměly. Nějaké menší se ale vždycky najdou, na kterých se auto na zlomek sekundy vznese. Je sranda si uvědomit, že při 1000 km/h znamená desetina sekundy skoro 30 metrů.

Vana666
19. června • 18:29

Gouda: kde jsi proboha přišel na těch 50000 g ??

Gouda
20. června • 11:36

:-D
Přečetl na stránkách projektu a pak spočítal. Skepticismus v praxi.

Vana666
19. června • 18:38

jo opravuji, přepočítal jsem si to ještě jednou a skutečně to dělá něco přes 44500g
dobrá pecka :-O

Fantomas
19. června • 16:29

Ale ať jde o co chce, tak piloti (tady slovo řidič asi není to pravé) mají můj neskutečný obdiv za to, že mají odvahu do něčeho takového vůbec vlézt.
Existuje nějaký výpočet pravděpodobnosti havárie?

Gouda
19. června • 18:01

Bezpečnost pilota je na prvním místě. Mají spočítanou spoustu věcí včetně jízdy bokem (neměl by se převrátit), všemožných poruch a závad. Kryt kokpitu je dimenzovaný na náraz ptáka v rychlosti zvuku. V kokpitu jsou mechanické zálohy, pokud vyplivne elektronika. Jestli se něco nepokazí fakt důkladně, měl by nejhorší scénář být odpojení motorů a jízda setrvačností.
Vystřelovací sedačka není v této rychlosti na zemi možností, viz http://www.bloodhoundssc.com/news/why-doesnt-bloodhoun... ...

Fantomas
19. června • 18:29

Když příroda se často chová právě nevypočítaně. A třeba takovou jízdu byť jen trochu bokem, to si v rychlostech ve stovkách km/h prostě nedokážu představit. Já jako nejhorší vidím právě stabilitu, řiditelnost, nebo spíš zajištění jízdy v přímém směru ve vysoké rychlosti a ztrátu kontaktu se zemí.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Gouda
20. června • 11:27

Podle pilota Andyho Greena to ve vyšších rychlostech jede bokem neustále a lítá desítky metrů vpravo a vlevo. Celé je to o ohromném množství výpočtů a analýáz aerodynamiky, aby byl vůz za všech okolností neutrální.

Fantomas
20. června • 13:13

Pro mě strašidelný :-) A jak jsem psal, úplně všechno se vypočítat nedá. Drží palce, ať jim to jede. A mohlo by pak být nějaký video, třeba z pohledu pilota, nebo někde od kol.

Gouda
20. června • 13:47

Bude několik HD kamer a telemetrie ŽIVĚ.

Gouda
19. června • 14:31

Proč takové články píšou lidé s nulovým obecným přehledem? Maximálka samozřejmě není 1609 km/h, to je rychlost na měřeném kilometru. Maximální rychlost musí logicky být vyšší, a pokud byste splnili novinářskou povinnost a podívali se do volně přístpných materiálů, dokonce byste přesně věděli, jakou rychlostí bude pravděpodobně vůz měřený kilometr opouštět.

k
19. června • 14:08

64.000 l/s ? To je přes 3 miliony litrů za těch pár vteřin co to posviští, neni to nějaký přestřelený ?

Antiautomat
19. června • 15:07

...ja som sa napriklad pre zmenu prave dozvedel ze sila sa meria v tonach :)

Doporučujeme

Články odjinud