Bloodhound SSC: Tři motory, padáky a maximálka 1609 km/h

Britský pilot Andy Green chce znovu překonat svůj vlastní pozemní rychlostní rekord. Při novém pokusu usedne do speciálního vozu Bloodhound Supersonic Car.
Bloodhound SSC: Tři motory, padáky a maximálka 1609 km/h

Bloodhound Supersonic Car (SSC) má smělou ambici: stát se nejrychlejším automobilem na planetě a dosáhnout rychlosti 1000 mil v hodině (1609 km/h). Současný rekord by tak měl být překonán rovnou o třetinu. Jeho držitelem je pilot britského královského letectva Andy Green, který usedne i do kokpitu Bloodhoundu SSC.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekBloodhound SSC bude pilotovat ostřílený rekordman Andy Green

Samozřejmě jsme si trochu zažertovali, když jsme tento článek označili mimo jiné štítkem „Hybridy“, ale úplně mimo to není. Bloodhound SSC bude totiž osazen hned třemi motory různých typů. O odpíchnutí z místa se postará proudový motor Eurojet EJ200 z tryskáče Eurofighter, se kterým se stroj ve tvaru tenkého doutníku rozjede na 480 km/h. Poté se přidá hybridní raketa Nammo.  

Pomocný agregát? Motor z F1!

Tryskový motor vyvine tah devět tun, raketa dodá dalších dvanáct. Pod aerodynamickým kabátem Bloodhoundu najde místo i motor Cosworth CA2010 z Formule 1, ten zde ovšem poslouží v podstatě jako čerpadlo. Jeho stěžejním úkolem bude dodávat dostatek kyslíku raketě. 

Bloodhound SSC v datech

  • Délka: 13,5 m
  • Šířka: 1,9 m
  • Hmotnost: 6422 kg
  • Výkon: 136 877 koní
  • Nejvyšší rychlost: 1609 km/h

Cílové rychlosti by měl Bloodhound SSC dosáhnout za 55 sekund a vyvinout podélné zrychlení 2,5 g. Při zpomalování to bude ještě víc: když řidič v rychlosti 1300 km/h aktivuje aerodynamickou brzdu, v 970 km/h přidá padáky a konečně pod 400 km/h začne brzdit i kotoučovými brzdami, čekají Greena až tři géčka. Ani to by pro něj ale neměl být velký problém, v „práci“ může zažívat přetížení až okolo 10 g

Green ostatně není na poli překonávání pozemních rekordů žádným nováčkem. Jako první člověk na světě pokořil na zemi rychlost zvuku a ustavil aktuálně platný rekord, když 15. října 1997 dosáhl s vozem Thrust SSC rychlosti 1227,986 km/h.  V roce 2006 k tomu přidal i pozemní rychlostní rekord pro vozidla poháněná vznětovými motory: se strojem JCB Dieselmax se rozjel na 563,418 km/h.

První jízdní zkoušky Bloodhoundu SSC jsou naplánované na rok 2016. Zatím mají autoři projektu hotová kola a nejnověji rovněž kokpit, který si můžete prohlédnout v následujícím videu:

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků