Bloodhound SSC: Tři motory, padáky a maximálka 1609 km/h

Britský pilot Andy Green chce znovu překonat svůj vlastní pozemní rychlostní rekord. Při novém pokusu usedne do speciálního vozu Bloodhound Supersonic Car.
Bloodhound SSC: Tři motory, padáky a maximálka 1609 km/h

Bloodhound Supersonic Car (SSC) má smělou ambici: stát se nejrychlejším automobilem na planetě a dosáhnout rychlosti 1000 mil v hodině (1609 km/h). Současný rekord by tak měl být překonán rovnou o třetinu. Jeho držitelem je pilot britského královského letectva Andy Green, který usedne i do kokpitu Bloodhoundu SSC.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekBloodhound SSC bude pilotovat ostřílený rekordman Andy Green

Samozřejmě jsme si trochu zažertovali, když jsme tento článek označili mimo jiné štítkem „Hybridy“, ale úplně mimo to není. Bloodhound SSC bude totiž osazen hned třemi motory různých typů. O odpíchnutí z místa se postará proudový motor Eurojet EJ200 z tryskáče Eurofighter, se kterým se stroj ve tvaru tenkého doutníku rozjede na 480 km/h. Poté se přidá hybridní raketa Nammo.  

Pomocný agregát? Motor z F1!

Tryskový motor vyvine tah devět tun, raketa dodá dalších dvanáct. Pod aerodynamickým kabátem Bloodhoundu najde místo i motor Cosworth CA2010 z Formule 1, ten zde ovšem poslouží v podstatě jako čerpadlo. Jeho stěžejním úkolem bude dodávat dostatek kyslíku raketě. 

Bloodhound SSC v datech

  • Délka: 13,5 m
  • Šířka: 1,9 m
  • Hmotnost: 6422 kg
  • Výkon: 136 877 koní
  • Nejvyšší rychlost: 1609 km/h

Cílové rychlosti by měl Bloodhound SSC dosáhnout za 55 sekund a vyvinout podélné zrychlení 2,5 g. Při zpomalování to bude ještě víc: když řidič v rychlosti 1300 km/h aktivuje aerodynamickou brzdu, v 970 km/h přidá padáky a konečně pod 400 km/h začne brzdit i kotoučovými brzdami, čekají Greena až tři géčka. Ani to by pro něj ale neměl být velký problém, v „práci“ může zažívat přetížení až okolo 10 g

Green ostatně není na poli překonávání pozemních rekordů žádným nováčkem. Jako první člověk na světě pokořil na zemi rychlost zvuku a ustavil aktuálně platný rekord, když 15. října 1997 dosáhl s vozem Thrust SSC rychlosti 1227,986 km/h.  V roce 2006 k tomu přidal i pozemní rychlostní rekord pro vozidla poháněná vznětovými motory: se strojem JCB Dieselmax se rozjel na 563,418 km/h.

První jízdní zkoušky Bloodhoundu SSC jsou naplánované na rok 2016. Zatím mají autoři projektu hotová kola a nejnověji rovněž kokpit, který si můžete prohlédnout v následujícím videu:

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků