Bláznivý Monster Jam poprvé v Česku (reportáž)

Fenomén, který ve Spojených státech trvá již dvacet let, se poprvé představil v České republice. Během uplynulého víkendu se v pražské Sazka Areně odehrály tři exhibice soutěže, v jejíž hlavní roli stojí obrovské trucky na mamutích kolech, které dokáží z osobního automobilu udělat hromadu šrotu. Jak akce vypadala a podařilo se dosáhnout atmosféry amerického Monster Jam závodu?
Bláznivý Monster Jam poprvé v Česku (reportáž)

Sazka Arena se pomalu plní, závodiště je již připraveno. Za skokánky, vybudovanými z navezené hlíny, se krčí desítka na žluto a na modro natřených škodovek, povětšinou klasického typu 120. Jejich dny jsou sečteny. Za několik okamžiků z nich nezbude víc, než kusy slisovaného plechu. Kdo někdy závody monster trucků viděl, ví, že se obyčejná auta pod jejich koly chovají, jako by byla z papíru.

V rohu už se krčí šestice obrovských trucků s pestře pomalovanou karoserií. Čtyři metry vysoká, pětitunová vozidla s pneumatikami o průměru 170 centimetrů mají pod kapotou motory s výkonem až dvou tisíc koňských sil. Jsou konstruovány na krátké rychlé starty s potřebou hbité akcelerace, přičemž jejich maximální rychlost dosahuje 160 km/h. Mohou skákat – zní to až neuvěřitelně – do výšky 7 a vzdálenosti 40 metrů.


Poznámka: fotografie pocházejí z jiných představení Monster Jamu. Přesto na několika nich můžete spatřit tři ze zmiňovaných tucků: Superman, Grave Digger a El Toro Loco.

Většina sedadel je už obsazena, poslední návštěvníci se přesouvají z vestibulu do hlediště. Na každém rohu se rozdávají špunty do uší – není divu, obrovské motory spalující metanol o obsahu šestnáct litrů produkují opravdu vysokou hladinu hluku. Jezdci se usazují do svých ďábelských strojů a túrují motory. Halou se rozléhá mohutný randál, vzápětí na okamžik utichá – to aby bylo slyšet mluvit moderátory. Ti se rozbíhají doprostřed závodiště a vítají diváky. Show začíná.

Historie monster trucků se datuje od roku 1982. Na americkém venkově bývaly oblíbenou zábavou závody traktorů – na jeden takový vtrhnul jistý Bob Chandler s upraveným pickupem Ford F-250 vybaveným obrovskými koly. Od té doby se na podobných akcích začala objevovat taková vozidla, aby pro pobavení diváků nejdříve jen přejížděla stará auta. V roce 1984 byla založena soutěž Battle of the Monster Truck a roku 1987 už vznikla první oficiální soutěž Monster Jam, s jasnými pravidly a programem akce. Dnes se v sérii Monster Jam pohybuje asi 300 závodních strojů.

Monster Jam má v USA dlouhou tradici a těší se velké oblibě, do Evropy se však zatím dostává jen nenápadně. Při „turné“ několika evropskými státy tato show navštívila i Českou republiku. Premiéru tohoto fenoménu, pořádanou agenturou Interconcerts, jsem si nemohl nechat ujít. České vystoupení Monster Jam hostila pražská Sazka Arena v sobotu od 14 a večer od 20 hodin, nedělní exhibice, kterou jsem navštívil, začínala opět ve 14 hodin.

Začátkem programu bylo představení, při němž každý z šesti soutěžících trucků objel arénu, aby vzápětí přeskočil několik schoulených vraků a dokázal, že je k následujícímu závodění způsobilý. Soutěžícími trucky byly Grave Digger, Monster Mutt, Superman, Madusa, Escalade a El Toro Loco. Největší ovace z řad diváků získal zelený Grave Digger – a to možná většina z nich ani netušila, že právě on je vítězem světového finále v Las Vegas. Bylo jasné, kdo je favoritem na vítězství dvou hlavních utkání.

Prvním závodem byly jízdy "side-by-side", neboli bok po boku. Prakticky bez rozjezdu museli vždy dva závodníci přeskočit několik aut a při několikametrovém dojezdu po dopadu se ukázalo, kdo byl rychlejší. Během tohoto klání skolila porucha truck Superman, ze závodu tedy musel být vyřazen. Ve finále se utkali Grave Digger a El Toro Loco. Býčí truck El Toro Loco v posledním rozjezdu svého favorizovaného soupeře bez problémů předehnal. Upřímně řečeno, každému bylo jasné, že o vítěze tu vlastně tolik nejde. Jediným cílem bylo pobavení zaplněné arény, což se truckům, soudě dle míry hluku v hledišti, dařilo.

Po krátké přestávce divákům organizátoři připravili malou ochutnávku freestyle motocrossu. Čtyři akrobati se střídali na rampě a ve skocích předváděli nepochopitelné triky, jejichž vrcholem bylo salto celého motocyklu. Kdo se nechal nalákat, může celé představení, které už v Sazka Areně proběhlo a bude pro velký zájem obnoveno, navštívit v listopadu.

 

Dalším bonusem, který v druhé části programu do haly zavítal, byl malý závodní speciál, který, podle slov moderátorů, dosahuje rychlosti 600km/h. Rozjet se sice uvnitř haly nepokoušel, svůj neuvěřitelný výkon ale demonstroval poměrně přesvědčivě. Po zhasnutí světel Sazka Arenu osvítil obrovský plamen jeho raketového motoru. Působivá byla prezentace jeho možností nejen vizuálně, ale i akusticky. Velmi lituji diváků, kteří neuposlechli důraznou výzvu a nepoužili špunty do uší. Jejich bubínky měly patrně co dělat, aby pod návalem decibelů zůstaly bez újmy.

Následovala opět několikaminutová pauza, při níž bagry upravily arénu pro potřeby druhého závodu. Tou byla freestylová exhibice, při níž měly trucky předvést libovolné triky. Zúčastnili se jí již všichni soutěžící, včetně opraveného Supermana. Popravdě byla tato disciplína zklamáním – soutěžící prakticky jen zopakovali vše, co jsme viděli v první části. Žádná salta se tedy nekonala, v druhém závodě diváci neviděli nic nečekaného. Formální vítězství připadlo Grave Diggerovi, řidiči poděkovali a show skončila.

V celkovém součtu jsme se nedočkali jiných kousků, než přejíždění vraků, několikametrových skoků a občasné jízdy po dvou kolech. Kdo čekal monstrózní show s dalekosáhlými skoky ve stylu Monster Jamu v USA, byl zklamán. Na omezeném prostoru Sazka Areny se ale není čemu divit. Nutno poznamenat, že šlo o první podobnou akci v České republice, pro organizátory tedy byla jakýmsi průzkumem. Přecijen nikdo nemůže čekat, že se Monster Jam bude ve střední Evropě těšit takovému zájmu, jako v zemi svého vzniku. Buďme ale optimisté a doufejme. Třeba se zde napříště najde někdo, kdo v evropských podmínkách předvede podobnou akci v opravdovém monster stylu.

  

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 74 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 460 km
Cena: 76 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků